A magyarok közel fele 10 ezer forintnál is kevesebbet szán karácsonyi ajándékra

A magyarok 46 százaléka 10 ezer forintnál is kevesebbet szán idén szerettei ajándékára. Aki teheti, a beszerzést a novemberi akciókat kihasználva ejti meg, de sokan kivárják a decemberi fizetés megérkezését – derül ki a MediaMarkt friss kutatásából.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A műszaki áruházlánc az elmúlt évekhez hasonlóan idén novemberben is megkérdezte a lakosságot a karácsonyi ajándékozási terveiről. Az Opinio Institute segítségével végzett kutatás eredményei szerint a korábbi évekhez képest határozottabb elképzelésünk van arról, mit is szeretnénk a fa alá, ugyanakkor az ajándékokra szánt szűkös költségkeret miatt valószínűleg sokak számára a kiszemelt tárgy csak vágyálom marad.

A haszontalan apróságok ideje lejárt

Míg a MediaMarkt tavaly karácsony előtti kutatása alkalmával az emberek 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy örülne ajándékba valami meglepetésnek, akkor is, ha az a valami kevésbé hasznos, addig idén ez az arány már csak 10 százalék. Az emberek relatív többsége (40 százalék) szeretné, ha olyan praktikus dolgokat kaphatna, amire valóban szüksége van – erre leginkább az önálló életet most kezdő húszas, harmincas korosztály vágyik –, a megkérdezettek további 6 százalék-a pedig csak a konkrétan kinézett holminak örülne. A válaszadók 24 százaléka tárgyak helyett inkább valamilyen közös élményt, utazást, programot szeretne szeretteivel. Elsősorban a nők és az idősebb, 50+ korosztály preferálná az ilyen jellegű közös ajándékokat. Ugyanakkor a válaszadók közel ötödének (17 százalék) saját bevallása szerint megvan mindene, ezért semmilyen meglepetésre nem vágyik.

10 ezer alatt (Fotó: Pixabay)
10 ezer alatt (Fotó: Pixabay)

Műszaki cikk ajándékba? Arra vágyunk, amivel az időnk nagy részét töltjük

Majdnem minden második (48 százalék) családban felmerül időnként a műszaki cikk vásárlásának igénye, szüksége karácsony alkalmával, de mindössze 12 százalékuk szerint jellemző, hogy ezeket a tárgyakat meg is veszik. A háztartási cikkek közül egyértelműen az olyan jelentős beruházásnak számító nagygépek végeztek a kívánságlista első helyén (18 százalék), mint a mosógép, szárító, sütő, hűtő. Ezekre, valamint a kisebb konyhai és egyéb háztartási munkát megkönnyítő eszközökre leginkább a nők vágynak. A képzeletbeli dobogó második helyén – holtversenyben a kisgép kategóriával (14 százalék vs. 13 százalék) – a számítástechnikai eszközök szerepelnek. Bár utóbbira pedig a férfiak tartanak igényt nagyobb arányban, összességében az első három leginkább vágyott termékkör mind a két nem esetében azonos. A negyedik helyen van eltérés, itt a nők egy új mobilt, a férfiak viszont inkább egy új konzolt vagy játékot látnának szívesebben a fa alatt. Nemtől függetlenül, a 20 év alattiaknak elsősorban számítástechnikai eszközökre, új laptopra lenne szüksége bevallásuk szerint.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo