Fejlődő piacok - Dél- és Kelet-Európa az élen
A mediterrán térségben Marokkó, Ciprus és Törökország fejlődik a leglátványosabban - ezek az országok lassan felveszik a versenyt az olyan érettebb piacokkal, mint Spanyolország vagy Portugália. Közép- és Kelet-Európában (CEE-régió) a golffejlesztések terén Csehország, Bulgária, Magyarország, Szlovákia és Lengyelország produkálta a legnagyobb növekedést az elmúlt években - derül ki a KPMG 2006-ban készített Golf Benchmark Survey felméréséből, amely az iparág első átfogó tanulmánya az Európában, a Közel-Keleten és Afrikában található golfpályák üzleti teljesítményéről.
A közép- és kelet-európai térségben az elmúlt években a kereslet és kínálat egyaránt jelentősen nőtt, az élen Csehországgal, ahol 2000-ben még 19, jelenleg viszont már 63 golfpálya üzemel. Magyarország 2140 regisztrált golfozójával és hét golfpályájával ugyan lemaradt, de igyekszik csatlakozni a trendhez, hiszen itt jelenleg öt golfberuházás zajlik, és több további fejlesztés már a tervezés alatt áll.
"A 9-lyukú pályákat is számításba véve, a következő 10-15 évben 35-40 golfpálya és legalább 15 000 regisztrált golfozó lehet Magyarországon" - hangsúlyozta Andrea Sartori, a KPMG közép- és kelet-európai regionális irodája Turizmus, szabadidő és utazás szakcsoportjának vezetője, a Golf Business Forum alapítója.
Fókuszban a turizmus
A CEE-régióban a golffejlesztéseket elsősorban a magánberuházások hajtják. Elsődleges célcsoportjuk a golfturisták, valamint helyi külföldi és vállalati közösségek, és csak jóval kisebb arányban a helyi lakosság. A tagsági díjak az átlagjövedelemhez képest viszonylag magasak, és a golfot a köztudatban a mai napig úri sportnak tartják. A közvélemény hatására pedig a hatóságok gyakran vonakodnak attól, hogy az iparág fejlődését érdemben elősegítsék. #page#Ugyanakkor Ausztria, Írország és Ciprus példája is azt bizonyítja, hogy a golffejlesztések sikere gyakran a közszféra közreműködésén múlik, hiszen a kormányok és a turisztikai hatóságok segíthetnek a golfstratégia kialakításában, a követelmények felállításában, az engedélyezési eljárások megkönnyítésében, a megfelelő kampányok lebonyolításában és a szükséges információk biztosításában.
Ahhoz, hogy egy ország vonzó golfturisztikai desztinációvá váljék, elengedhetetlen az együttműködése az egyes pályák üzemeltetői és a turisztikai hatóságok között - így jelenhet meg a golf, mint az adott ország vagy régió egyik turisztikai terméke.
"Tisztán látható, hogy földrajzilag két nagyobb csoportba tömörülnek a hazai golfpálya-fejlesztések is - az egyik Budapest, a másik a Balaton környékén összpontosul" - hangsúlyozta Andrea Sartori, kiemelve azt is, hogy a fejlesztések többsége ingatlan-, gyógyfürdői és wellness-szállodai, valamint konferenciaturizmus szolgáltatásokat is integrál.
Helyiek még alig
Hosszabb és nehezebb feladat a helyi lakosság körében is népszerűvé tenni a golfot. Ugyanakkor a nagyobb médiaérdeklődés, néhány kisebb költségvetésű, a köznép számára is megfizethető golfpálya építése, valamint a golf integrálása oktatási és egészségügyi programokba, sokat segíthet a sportág elterjedésében.
"Bízunk benne, hogy a döntéshozók is felismerik a golfban rejlő lehetőségeket a turizmus fejlődése és az ingatlanfejlesztések értékének növelése terén, ráadásul egy olyan területen, amelyhez jelentős uniós fejlesztési támogatás is elnyerhető" - hangsúlyozta Andrea Sartori.