A Xirallicot a világon csak a német Merck cég onahamai üzemében gyártják, amely a fukusimai atomerőmű közelében fekszik, így már korábban kiürítették. A Merck szóvivője szerint egyelőre nem tudják, hogy az üzem mikor kezdheti meg újra a termelést, a gyártást máshová telepíteni pedig túlságosan körülményes lenne.
Néhány felhasználó más színezőanyagra tér át, mások korlátozzák a felvehető rendeléseket a Xirallic bizonyos színeivel festett autóknál. Ugyanakkor a Kyodo hírügynökség szerint a japán autógyártók várhatóan rotációs termelési rendben állapodnak meg, hogy elkerüljék a csökkent áramellátás következtében esetlegesen bekövetkező áramszüneteket, amelyek néhány gyártási folyamat esetében tényleges időtartamuknál jóval hosszabb időre állítanák le a termelést. A nyolc nagy japán autógyártó a természeti katasztrófa következtében összesítve mintegy 365 ezer járművel kevesebb legyártására számít.
Japánban csak az elmúlt héten indult be újra a járműipari termelés; a katasztrófa után mind a hat nagy japán autóipari cég - a Toyota, a Nissan és a Honda mellett a Suzuki, a Mazda és a Mitsubishi is - a hazai gyártás leállítására kényszerült. Több telephelyen károk keletkeztek, és leállt számos alapanyag- és alkatrész-beszállító is.
Az európai Toyota nem áll le
A teljes egészében japán, vagyis az utolsó csavarig a szigetországban gyártott alkatrészekből álló autókból a katasztrófa miatt legkevesebb 5 hétig ellátási zavarok lehetnek. A gyártás mellett az autókereskedelem kilátásai is bizonytalanok. A probléma nagyságát jelzi, hogy tavaly 4,2 millió személygépkocsit adtak el az országban, Japán így a harmadik legnagyobb újautópiac volt a világon.
A világ tavalyi vezető autógyártója, a Toyota szerint Európában nem lesz számottevő a kimaradás, hiszen a kontinensen készülő Toyotákat 90 százalékban helyben gyártott alkatrészekből állítják össze, a fennmaradó 10 százalék utánpótlása pedig március 21-től biztosított.