Karácsonyi slágerek: a szórakoztató elektronika és az italok

A GfK Piackutató Intézet 2001-ben az előző évinél 30 százalékkal több kereskedelmi kutatásra kapott megbízást, ami sajátos módon igazolja, hogy a gazdaság egyik leglátványosabban fejlődő területe a kereskedelem – jelentette be Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a cég kereskedelemről tartott sajtótájékoztatóján, december végén.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az alig öt év alatt viharos gyorsasággal átalakult kereskedelem konfliktusokkal is együtt jár. Egyrészt a kis és nagy boltok működtetői között. A 800-nál is kevesebb nagy eladóterű bolt bonyolítja le ugyanis a napi fogyasztási cikkek forgalmának 50 százalékát. Ezek eladótere egyenként meghaladja a 400 négyzetmétert. Az ennél kisebb boltok száma 26 000 felett jár, és azok osztoznak a forgalom másik 50 százalékán.
Feszültségek alakulnak ki a multinacionális és magyar tulajdonban lévő vállalatok között is, főképpen a rendelkezésre álló tőke eltérő nagysága miatt, ami jelentősen befolyásolja egy-egy cég piaci perspektíváit.
Ugyanakkor az egyes multinacionális vállalatok között is támadtak érdekellentétek, amiket azonban Kozák Ákos a verseny természetes velejárójának tart.
A vállalati megbízások mellett Kozák Ákos fontosnak tartja az állami és önkormányzati szervek piackutatásait is. Szerinte ugyanis a kereskedelem makro szintű szabályozásához, az önkormányzatok által szorgalmazott befektetések megtérülésének előrejelzéséhez elengedhetetlenül szükségesek az aktuális és érvényes piaci adatok, továbbá trendek.

Élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum decemberben
A decemberi nagy bevásárlások idején a napi fogyasztási cikkek forgalma 25 százalékot meghaladó mértékben is megugrik az előző hónaphoz képest. Különösen a legnagyobb eladóterű bolttípusban, a hipermarketben növekszik jelentősen a vásárlások száma is, értéke is az év utolsó hónapjában, jelentette be Horváth Anna, a GfK Piackutató Intézet cégvezetője.
Amíg a háztartások élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum beszerzéseiből a hipermarketekre tavaly novemberben 15 százalék jutott, addig decemberben 18, majd idén januárban csak 16 százalék. Hasonló hullámzás várható most decemberben is.
Tavaly a napi fogyasztási cikkek forgalma a novemberi 131 milliárd forint után decemberben 27 százalékkal nőtt, és elérte a 166 milliárdot, majd januárban 31 százalékkal visszaesett, 115 milliárd forintra.
Az egyes termékcsoportok közül a tavaly novemberi fogyasztás után decemberben a legnagyobb mértékű növekedést majonézből, sörből és szénsavas üdítőitalből regisztrálta a GfK. De érzékelhetően keresettebb lett a táblás csokoládé, gyümölcslé, jeges tea és tejföl is.
Melyek azok a termékcsoportok, amelyek nem tartoztak a karácsony slágerei közé? A szeletes csokoládé, fogkrém, száraz tészta, felvágott és étolaj fogyasztása 2000 decemberében némileg csökkent, novemberhez képest.

Elektromos háztartási készülékek
Még nagyobb mértékű szezonalitás jellemzi az elektromos háztartási készülékek piacát. Egyes áruféleségek éves forgalmából ugyanis 30-40 százalékot a karácsonyi időszakban, november-decemberben bonyolítanak le, állapította meg Schiller Tamás , a GfK területvezetője a sajtótájékoztatón. Szerinte az év végi csúcs fő okai egyrészt a szokásos ajándékozások időzítésére, másrészt az ilyenkor esedékes jutalmak vagy tizenharmadik havi bérek révén hirtelen megnövekvő vásárlóerőre vezethetők vissza.
A GfK az egyetlen hazai piackutató cég, amely az elektromos háztartási készülékek forgalmát vizsgálja, mégpedig az 1000 boltot reprezentáló minta eladásainak folyamatos figyelésével. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a karácsonyi vásárlásoknál felerősödik a trend, amely szerint a magasabb minőségű, értékesebb szolgáltatást nyújtó, de drágább készülékek egyre inkább keresettek.
A legutóbbi évek adatai és a legfrissebb felmérések alapján kiemelkedik a kereslet 2001 november-decemberben a szórakoztató elektronikában, különösen a videorekorderek és hifi tornyok iránt, de a slágertermékek közé várható a DVD is.
Az idei karácsonyi szezon eddig érzékelhető tendenciája, hogy tovább szűkül a karácsonyi vásárlási periódus. A kereskedők ugyanis a korábbi kéthónapos szezonnal szemben néhány éve még az utolsó három, majd két hétben tapasztalták a csúcsot. Idén igazi nagy rohamra már csak az utolsó néhány napon számítanak.
Az elektromos háztartási készülékek vásárlásának színhelyeit tekintve, jelentős eltolódások tapasztalhatók a hipermarketek és bevásárlóközpontok javára, hiszen a nagy terület és a nagy választék ígérete vonzó mind a vásárló, mind a nézelődő számára. Azon kívül a vásárlási folyamat fontos tényezője lett, hogy a vevők egyre rövidebb idő alatt törekednek a számukra szükséges árumennyiség beszerzésére.
Összességében azonban az elektromos háztartási készülékek piaca idén értékben a múlt évhez képest valószínűleg 8-10 százalékkal visszaesik. Leginkább a háztartási kisgépeknél, átlag körüli mértékben a nagygépeknél, az átlagosnál kevésbé pedig a szórakoztató elektronikánál.
Mindent összevetve az idei karácsony várhatóan 33-35 milliárd forintos forgalmat hoz majd szórakoztató elektronikai és elektromos háztartási készülékekből.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo