Karácsonyi slágerek: a szórakoztató elektronika és az italok

A GfK Piackutató Intézet 2001-ben az előző évinél 30 százalékkal több kereskedelmi kutatásra kapott megbízást, ami sajátos módon igazolja, hogy a gazdaság egyik leglátványosabban fejlődő területe a kereskedelem – jelentette be Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a cég kereskedelemről tartott sajtótájékoztatóján, december végén.

Az alig öt év alatt viharos gyorsasággal átalakult kereskedelem konfliktusokkal is együtt jár. Egyrészt a kis és nagy boltok működtetői között. A 800-nál is kevesebb nagy eladóterű bolt bonyolítja le ugyanis a napi fogyasztási cikkek forgalmának 50 százalékát. Ezek eladótere egyenként meghaladja a 400 négyzetmétert. Az ennél kisebb boltok száma 26 000 felett jár, és azok osztoznak a forgalom másik 50 százalékán.
Feszültségek alakulnak ki a multinacionális és magyar tulajdonban lévő vállalatok között is, főképpen a rendelkezésre álló tőke eltérő nagysága miatt, ami jelentősen befolyásolja egy-egy cég piaci perspektíváit.
Ugyanakkor az egyes multinacionális vállalatok között is támadtak érdekellentétek, amiket azonban Kozák Ákos a verseny természetes velejárójának tart.
A vállalati megbízások mellett Kozák Ákos fontosnak tartja az állami és önkormányzati szervek piackutatásait is. Szerinte ugyanis a kereskedelem makro szintű szabályozásához, az önkormányzatok által szorgalmazott befektetések megtérülésének előrejelzéséhez elengedhetetlenül szükségesek az aktuális és érvényes piaci adatok, továbbá trendek.

Élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum decemberben
A decemberi nagy bevásárlások idején a napi fogyasztási cikkek forgalma 25 százalékot meghaladó mértékben is megugrik az előző hónaphoz képest. Különösen a legnagyobb eladóterű bolttípusban, a hipermarketben növekszik jelentősen a vásárlások száma is, értéke is az év utolsó hónapjában, jelentette be Horváth Anna, a GfK Piackutató Intézet cégvezetője.
Amíg a háztartások élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum beszerzéseiből a hipermarketekre tavaly novemberben 15 százalék jutott, addig decemberben 18, majd idén januárban csak 16 százalék. Hasonló hullámzás várható most decemberben is.
Tavaly a napi fogyasztási cikkek forgalma a novemberi 131 milliárd forint után decemberben 27 százalékkal nőtt, és elérte a 166 milliárdot, majd januárban 31 százalékkal visszaesett, 115 milliárd forintra.
Az egyes termékcsoportok közül a tavaly novemberi fogyasztás után decemberben a legnagyobb mértékű növekedést majonézből, sörből és szénsavas üdítőitalből regisztrálta a GfK. De érzékelhetően keresettebb lett a táblás csokoládé, gyümölcslé, jeges tea és tejföl is.
Melyek azok a termékcsoportok, amelyek nem tartoztak a karácsony slágerei közé? A szeletes csokoládé, fogkrém, száraz tészta, felvágott és étolaj fogyasztása 2000 decemberében némileg csökkent, novemberhez képest.

Elektromos háztartási készülékek
Még nagyobb mértékű szezonalitás jellemzi az elektromos háztartási készülékek piacát. Egyes áruféleségek éves forgalmából ugyanis 30-40 százalékot a karácsonyi időszakban, november-decemberben bonyolítanak le, állapította meg Schiller Tamás , a GfK területvezetője a sajtótájékoztatón. Szerinte az év végi csúcs fő okai egyrészt a szokásos ajándékozások időzítésére, másrészt az ilyenkor esedékes jutalmak vagy tizenharmadik havi bérek révén hirtelen megnövekvő vásárlóerőre vezethetők vissza.
A GfK az egyetlen hazai piackutató cég, amely az elektromos háztartási készülékek forgalmát vizsgálja, mégpedig az 1000 boltot reprezentáló minta eladásainak folyamatos figyelésével. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a karácsonyi vásárlásoknál felerősödik a trend, amely szerint a magasabb minőségű, értékesebb szolgáltatást nyújtó, de drágább készülékek egyre inkább keresettek.
A legutóbbi évek adatai és a legfrissebb felmérések alapján kiemelkedik a kereslet 2001 november-decemberben a szórakoztató elektronikában, különösen a videorekorderek és hifi tornyok iránt, de a slágertermékek közé várható a DVD is.
Az idei karácsonyi szezon eddig érzékelhető tendenciája, hogy tovább szűkül a karácsonyi vásárlási periódus. A kereskedők ugyanis a korábbi kéthónapos szezonnal szemben néhány éve még az utolsó három, majd két hétben tapasztalták a csúcsot. Idén igazi nagy rohamra már csak az utolsó néhány napon számítanak.
Az elektromos háztartási készülékek vásárlásának színhelyeit tekintve, jelentős eltolódások tapasztalhatók a hipermarketek és bevásárlóközpontok javára, hiszen a nagy terület és a nagy választék ígérete vonzó mind a vásárló, mind a nézelődő számára. Azon kívül a vásárlási folyamat fontos tényezője lett, hogy a vevők egyre rövidebb idő alatt törekednek a számukra szükséges árumennyiség beszerzésére.
Összességében azonban az elektromos háztartási készülékek piaca idén értékben a múlt évhez képest valószínűleg 8-10 százalékkal visszaesik. Leginkább a háztartási kisgépeknél, átlag körüli mértékben a nagygépeknél, az átlagosnál kevésbé pedig a szórakoztató elektronikánál.
Mindent összevetve az idei karácsony várhatóan 33-35 milliárd forintos forgalmat hoz majd szórakoztató elektronikai és elektromos háztartási készülékekből.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo