Az amerikai háztartások 37 százaléknak pénzügyi helyzete rosszabb, mint tavaly, de úgy tűnik, hogy ez a tény nem árnyékolja be az ünnepi készülődést, csupán azt eredményezi, hogy a vásárlók az inflációra reagálva módosítják kiadási stratégiájukat – derül ki a Deloitte 2022. évi felméréséből. Ennek eredményeképpen, az amerikai vásárlók 38 százaléka már a tavalyinál korábban megkezdte az ajándékok beszerzését.
Magyarországon is hasonlóan alakulnak idén a vásárlási szokások, a vásárlók 55 százaléka idén már szeptember eleje és november vége között be is szerezte a karácsonyi ajándékokat.
A vásárlók felkészültek az ünnepi hajrára is, sőt, az infláció nyomán emelkedett árak ellenére, az amerikai a vásárlók 77 százaléka készlethiányra is számít az ünnepi időszakban az ajándékok beszerzése során. A Deloitte felméréséből továbbá az is kiderül, hogy az amerikai vásárlók 60 százaléka hajlandó lenne lecserélni a megszokott és kedvelt márkáját, amennyiben egy termék jobb áron elérhető egy másik márka kínálatából.
Ajándéktrendek
Idén karácsonykor a legnépszerűbb ajándéktípus – a tavalyi évekhez hasonlóan – a ruházati cikk, de a könyv, a játékok és az élelmiszer is nagy népszerűségnek örvend. Az infláció hatását mutatja, hogy jellemzően a kisebb értékű termékeket keresik a fogyasztók, illetve minden kategória esetén érezhetően nagyobb a kereslet az olcsóbb, sajátmárkás termékek iránt.