Járások, kistérségek helyett kistájak

Több mint egy egyszerű könyv a most bemutatott Magyarország kistájainak katasztere, melynek „elődje" 1990-ben jelent meg, s egyebek között a gazdasági, közlekedési feltételek igényelték az aktualizálást.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A politikai döntéshozóknak, az iskolai oktatásnak és a gazdaságnak egyaránt ajánlható a több mint 70 szakember alkotta könyv, tudományos szakmai adattár. A Magyarország kistájainak katasztere kiadvány, melynek előzménye 1990-ben jelent meg, most másodjára pedig - Pálinkás József akadémiai elnök szavaival - naprakész, pontos megújított mű. Tájmonográfiák egyébiránt rendszeresen ugyanúgy megjelennek, mint a nemzeti atlasz aktualizált változatai, bár ez utóbbit is legutóbb 1989-ben publikálták a tudományág művelői.

Az MTA Földrajztudományi Kutatóintézete - a második, átdolgozott, bővített kiadásban most megjelent kataszterét - egy szeptember 15-i akadémiai tájékoztatón azzal bocsátotta útjára, hogy az „előzmény" nem várt módon elkelt, a különösen nagy népszerűség és az eltelt idő mind az aktualizálást, mind a megújítást sürgette. Dövényi Zoltán szerkesztő jelezte, hogy a kiadvány számára sem a járási és az azzal szinte egyező kistérségi kategorizálás nem bizonyult hasznosnak, de megmaradtak a 230 természeti, földrajzi indíttatásnál, a kistájaknál. A megújítás, aktualizálás nem jelentett gondot a domborzati és földrajzi adatok, jellemzők esetében, ám számos információ - beleértve akár még a földtani, geológiai újabb kutatási adatok hasznosítását is - már komoly tudományos feldolgozást igényelt, csakúgy, mint a gazdaság, a közlekedés okozta változások „láttatása". Ez utóbbi, a közlekedés sem bizonyult túl egyszerűnek, hiszen a szerkesztőknek meg kellett birkózniuk a gyors pro és kontra módosításokkal, így a vasúti közlekedés esetében a vonalak megszüntetésével és visszaállításával.

Nemcsak szerkesztői szerint olvasóbarát, jól használható a kötet, melynél például más-más színt használnak a nagyobb tájegységek jelöléséhez. Annyiban nem olvasóbarát azonban, hogy különösen drága -15 ezer forint -, még akkor is, ha például az OTKA támogatását is élvezte a létrehozása. Az pedig bizonyos, hogy már most „téma" a leendő harmadik kiadás, melyet a gazdasági változások láttatásán túl az időjárási, klimatikus, vízrajzi, sőt népszámlálási adatmódosulások egyformán indokolnak.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo