Járások, kistérségek helyett kistájak

Több mint egy egyszerű könyv a most bemutatott Magyarország kistájainak katasztere, melynek „elődje" 1990-ben jelent meg, s egyebek között a gazdasági, közlekedési feltételek igényelték az aktualizálást.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A politikai döntéshozóknak, az iskolai oktatásnak és a gazdaságnak egyaránt ajánlható a több mint 70 szakember alkotta könyv, tudományos szakmai adattár. A Magyarország kistájainak katasztere kiadvány, melynek előzménye 1990-ben jelent meg, most másodjára pedig - Pálinkás József akadémiai elnök szavaival - naprakész, pontos megújított mű. Tájmonográfiák egyébiránt rendszeresen ugyanúgy megjelennek, mint a nemzeti atlasz aktualizált változatai, bár ez utóbbit is legutóbb 1989-ben publikálták a tudományág művelői.

Az MTA Földrajztudományi Kutatóintézete - a második, átdolgozott, bővített kiadásban most megjelent kataszterét - egy szeptember 15-i akadémiai tájékoztatón azzal bocsátotta útjára, hogy az „előzmény" nem várt módon elkelt, a különösen nagy népszerűség és az eltelt idő mind az aktualizálást, mind a megújítást sürgette. Dövényi Zoltán szerkesztő jelezte, hogy a kiadvány számára sem a járási és az azzal szinte egyező kistérségi kategorizálás nem bizonyult hasznosnak, de megmaradtak a 230 természeti, földrajzi indíttatásnál, a kistájaknál. A megújítás, aktualizálás nem jelentett gondot a domborzati és földrajzi adatok, jellemzők esetében, ám számos információ - beleértve akár még a földtani, geológiai újabb kutatási adatok hasznosítását is - már komoly tudományos feldolgozást igényelt, csakúgy, mint a gazdaság, a közlekedés okozta változások „láttatása". Ez utóbbi, a közlekedés sem bizonyult túl egyszerűnek, hiszen a szerkesztőknek meg kellett birkózniuk a gyors pro és kontra módosításokkal, így a vasúti közlekedés esetében a vonalak megszüntetésével és visszaállításával.

Nemcsak szerkesztői szerint olvasóbarát, jól használható a kötet, melynél például más-más színt használnak a nagyobb tájegységek jelöléséhez. Annyiban nem olvasóbarát azonban, hogy különösen drága -15 ezer forint -, még akkor is, ha például az OTKA támogatását is élvezte a létrehozása. Az pedig bizonyos, hogy már most „téma" a leendő harmadik kiadás, melyet a gazdasági változások láttatásán túl az időjárási, klimatikus, vízrajzi, sőt népszámlálási adatmódosulások egyformán indokolnak.

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo