Járások, kistérségek helyett kistájak

Több mint egy egyszerű könyv a most bemutatott Magyarország kistájainak katasztere, melynek „elődje" 1990-ben jelent meg, s egyebek között a gazdasági, közlekedési feltételek igényelték az aktualizálást.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A politikai döntéshozóknak, az iskolai oktatásnak és a gazdaságnak egyaránt ajánlható a több mint 70 szakember alkotta könyv, tudományos szakmai adattár. A Magyarország kistájainak katasztere kiadvány, melynek előzménye 1990-ben jelent meg, most másodjára pedig - Pálinkás József akadémiai elnök szavaival - naprakész, pontos megújított mű. Tájmonográfiák egyébiránt rendszeresen ugyanúgy megjelennek, mint a nemzeti atlasz aktualizált változatai, bár ez utóbbit is legutóbb 1989-ben publikálták a tudományág művelői.

Az MTA Földrajztudományi Kutatóintézete - a második, átdolgozott, bővített kiadásban most megjelent kataszterét - egy szeptember 15-i akadémiai tájékoztatón azzal bocsátotta útjára, hogy az „előzmény" nem várt módon elkelt, a különösen nagy népszerűség és az eltelt idő mind az aktualizálást, mind a megújítást sürgette. Dövényi Zoltán szerkesztő jelezte, hogy a kiadvány számára sem a járási és az azzal szinte egyező kistérségi kategorizálás nem bizonyult hasznosnak, de megmaradtak a 230 természeti, földrajzi indíttatásnál, a kistájaknál. A megújítás, aktualizálás nem jelentett gondot a domborzati és földrajzi adatok, jellemzők esetében, ám számos információ - beleértve akár még a földtani, geológiai újabb kutatási adatok hasznosítását is - már komoly tudományos feldolgozást igényelt, csakúgy, mint a gazdaság, a közlekedés okozta változások „láttatása". Ez utóbbi, a közlekedés sem bizonyult túl egyszerűnek, hiszen a szerkesztőknek meg kellett birkózniuk a gyors pro és kontra módosításokkal, így a vasúti közlekedés esetében a vonalak megszüntetésével és visszaállításával.

Nemcsak szerkesztői szerint olvasóbarát, jól használható a kötet, melynél például más-más színt használnak a nagyobb tájegységek jelöléséhez. Annyiban nem olvasóbarát azonban, hogy különösen drága -15 ezer forint -, még akkor is, ha például az OTKA támogatását is élvezte a létrehozása. Az pedig bizonyos, hogy már most „téma" a leendő harmadik kiadás, melyet a gazdasági változások láttatásán túl az időjárási, klimatikus, vízrajzi, sőt népszámlálási adatmódosulások egyformán indokolnak.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo