Járások, kistérségek helyett kistájak

Több mint egy egyszerű könyv a most bemutatott Magyarország kistájainak katasztere, melynek „elődje" 1990-ben jelent meg, s egyebek között a gazdasági, közlekedési feltételek igényelték az aktualizálást.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A politikai döntéshozóknak, az iskolai oktatásnak és a gazdaságnak egyaránt ajánlható a több mint 70 szakember alkotta könyv, tudományos szakmai adattár. A Magyarország kistájainak katasztere kiadvány, melynek előzménye 1990-ben jelent meg, most másodjára pedig - Pálinkás József akadémiai elnök szavaival - naprakész, pontos megújított mű. Tájmonográfiák egyébiránt rendszeresen ugyanúgy megjelennek, mint a nemzeti atlasz aktualizált változatai, bár ez utóbbit is legutóbb 1989-ben publikálták a tudományág művelői.

Az MTA Földrajztudományi Kutatóintézete - a második, átdolgozott, bővített kiadásban most megjelent kataszterét - egy szeptember 15-i akadémiai tájékoztatón azzal bocsátotta útjára, hogy az „előzmény" nem várt módon elkelt, a különösen nagy népszerűség és az eltelt idő mind az aktualizálást, mind a megújítást sürgette. Dövényi Zoltán szerkesztő jelezte, hogy a kiadvány számára sem a járási és az azzal szinte egyező kistérségi kategorizálás nem bizonyult hasznosnak, de megmaradtak a 230 természeti, földrajzi indíttatásnál, a kistájaknál. A megújítás, aktualizálás nem jelentett gondot a domborzati és földrajzi adatok, jellemzők esetében, ám számos információ - beleértve akár még a földtani, geológiai újabb kutatási adatok hasznosítását is - már komoly tudományos feldolgozást igényelt, csakúgy, mint a gazdaság, a közlekedés okozta változások „láttatása". Ez utóbbi, a közlekedés sem bizonyult túl egyszerűnek, hiszen a szerkesztőknek meg kellett birkózniuk a gyors pro és kontra módosításokkal, így a vasúti közlekedés esetében a vonalak megszüntetésével és visszaállításával.

Nemcsak szerkesztői szerint olvasóbarát, jól használható a kötet, melynél például más-más színt használnak a nagyobb tájegységek jelöléséhez. Annyiban nem olvasóbarát azonban, hogy különösen drága -15 ezer forint -, még akkor is, ha például az OTKA támogatását is élvezte a létrehozása. Az pedig bizonyos, hogy már most „téma" a leendő harmadik kiadás, melyet a gazdasági változások láttatásán túl az időjárási, klimatikus, vízrajzi, sőt népszámlálási adatmódosulások egyformán indokolnak.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo