Járások, kistérségek helyett kistájak

Több mint egy egyszerű könyv a most bemutatott Magyarország kistájainak katasztere, melynek „elődje" 1990-ben jelent meg, s egyebek között a gazdasági, közlekedési feltételek igényelték az aktualizálást.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A politikai döntéshozóknak, az iskolai oktatásnak és a gazdaságnak egyaránt ajánlható a több mint 70 szakember alkotta könyv, tudományos szakmai adattár. A Magyarország kistájainak katasztere kiadvány, melynek előzménye 1990-ben jelent meg, most másodjára pedig - Pálinkás József akadémiai elnök szavaival - naprakész, pontos megújított mű. Tájmonográfiák egyébiránt rendszeresen ugyanúgy megjelennek, mint a nemzeti atlasz aktualizált változatai, bár ez utóbbit is legutóbb 1989-ben publikálták a tudományág művelői.

Az MTA Földrajztudományi Kutatóintézete - a második, átdolgozott, bővített kiadásban most megjelent kataszterét - egy szeptember 15-i akadémiai tájékoztatón azzal bocsátotta útjára, hogy az „előzmény" nem várt módon elkelt, a különösen nagy népszerűség és az eltelt idő mind az aktualizálást, mind a megújítást sürgette. Dövényi Zoltán szerkesztő jelezte, hogy a kiadvány számára sem a járási és az azzal szinte egyező kistérségi kategorizálás nem bizonyult hasznosnak, de megmaradtak a 230 természeti, földrajzi indíttatásnál, a kistájaknál. A megújítás, aktualizálás nem jelentett gondot a domborzati és földrajzi adatok, jellemzők esetében, ám számos információ - beleértve akár még a földtani, geológiai újabb kutatási adatok hasznosítását is - már komoly tudományos feldolgozást igényelt, csakúgy, mint a gazdaság, a közlekedés okozta változások „láttatása". Ez utóbbi, a közlekedés sem bizonyult túl egyszerűnek, hiszen a szerkesztőknek meg kellett birkózniuk a gyors pro és kontra módosításokkal, így a vasúti közlekedés esetében a vonalak megszüntetésével és visszaállításával.

Nemcsak szerkesztői szerint olvasóbarát, jól használható a kötet, melynél például más-más színt használnak a nagyobb tájegységek jelöléséhez. Annyiban nem olvasóbarát azonban, hogy különösen drága -15 ezer forint -, még akkor is, ha például az OTKA támogatását is élvezte a létrehozása. Az pedig bizonyos, hogy már most „téma" a leendő harmadik kiadás, melyet a gazdasági változások láttatásán túl az időjárási, klimatikus, vízrajzi, sőt népszámlálási adatmódosulások egyformán indokolnak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo