Itt a csőd: 90 ezer turistát kell hazamenteni

A brit turisztika történetének legnagyobb légi "mentőakciója" kezdődött szombaton, miután az egyik vezető brit utaztató cég hirtelen csődje miatt utasok tízezrei rekedtek külföldön. Brit szakértők szerint további cégösszeomlások várhatók az utazási szakma rendkívül rossz gazdasági környezete miatt.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az XL, a harmadik legnagyobb brit utazási iroda, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége volt, előző nap közölte, hogy áthidalhatatlan pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát. A vállalat 143 millió font (43 milliárd forint) adósság súlya alatt roppant össze. A cég 21 saját repülőgépe pénteken már nem szállhatott fel - ki nem fizetett díjak miatt több gépet külföldi repülőtereken, esetenként indulás előtt néhány perccel foglaltak le a repülőtéri hatóságok -, és emiatt az XL nem kevesebb mint 90 ezer utasa rekedt külföldön. Brit utazási iroda ennyi utast még soha nem hagyott hátra.

A brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) békeidőben példátlan méretű légihíd szervezésébe fogott szombaton: az első becslések szerint négyszáznál több menetrenden kívüli járatra lesz szükség ahhoz, hogy a külföldön rekedt utasokat a világ minden pontjáról összeszedjék a következő két hétben. A hazautaztatásokat a CAA szóvivőjének szombati közlése szerint bérelt gépekkel oldják meg, illetve olyan menetrendszerű járatokkal, amelyeken vannak szabad helyek. Máris felajánlotta segítségét a British Airways, a Virgin Atlantic, a Flybe, az Easyjet, a BMI és Ryanair.

Százezrek nyaralás nélkül

Az XL a rendkívüli üzemanyagár-emelkedés áldozata, és nem is az első. A nyár elején tönkrement a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből. A hirtelen csőd annak idején összesen csaknem 10 ezer utast érintett; nekik a társaság csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után. Néhány hete a Zoom nevű brit-kanadai légitársaság omlott össze viharos gyorsasággal, szintén több ezer ügyfél utazási terveit döntve romba.

Az XL csődje azonban minden korábbinál nagyobb a pórul járt utasok számát tekintve: a CAA adatai szerint a külföldön hátrahagyott 90 ezer utason túl további 200 ezer azoknak a száma, akiknek jövőbeni utazásokra van foglalásuk az XL-nél, ám ők már nem számíthatnak arra, hogy eljutnak a kiválasztott üdülőhelyre. Ágazati szakértők szerint az XL drámája jó eséllyel nem az utolsó. Sir Richard Branson, a Virgin vállalatbirodalom első embere azt mondta: a hordónként 100 dollár feletti üzemanyagárak miatt most rosszabb a légitársaságok helyzete, mint a 2001. szeptember 11-ei merényletek után volt.

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója azt jósolta, hogy még az idén legalább harminc légitársaság csődje várható. Londoni fogadóirodák már téteket kínálnak arra, hogy melyik légitársaság vagy utazási iroda lesz a következő áldozat; a brit sajtó az olasz nemzeti légitársaságra, az Alitaliára tippel.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo