Ipari park - a szolgáltató telephely

Az ipari parkok amellett, hogy a részben a már működő, részben az újonnan alakuló vállalkozások számára közművesített területtel ellátott telephelyet kínálnak, a betelepült cégek elsősorban adókedvezményben részesülhetnek, különböző szolgáltatásokat vehetnek igénybe és talán nem utolsó sorban a partnerek közelségét is élvezhetik. Ez alapján az ipari park különlegessége egy átlagos telephelyhez képest többek között abban rejlik, hogy a betelepülő vállalkozások számára a parkot üzemeltető cég különféle többletszolgáltatásokat nyújt.

A GKI Gazdaságkutató Rt. ipari parkok körében végzett felmérés során 18-féle olyan szolgáltatási kínálatot mértünk fel, amelyek lefedik az ipari parkok által kínált szolgáltatási lehetőségeket. A felmérésben a hazai ipari parkok közel fele (43,5 százalékuk), a foglalkoztatottak szerint nézve 66 százalék vett részt. A magas reprezentáltságnak köszönhetően a minta jól tükrözi az ipari parkok fő jellemzőit.

Az ipari parkok összességében viszonylag kevés szolgáltatást nyújtanak a betelepülők számára. Különösen igaz ez az adminisztratív szolgáltatásokra, mint például az egyablakos ügyintézés – ami pedig lényegesen megkönnyíti a vállalkozások adminisztratív kötelezettségeinek elintézését –, bankkirendeltség a park területén, vagy könyvviteli szolgáltatás nyújtása.. Az adminisztratív ügyintézés helyett a parkok többsége inkább különféle tanácsadással látja el a betelepülő cégeket. A parkok nagy része nyújt jogi, pénzügyi, gazdasági tanácsadást, a legtöbben azonban műszaki tanácsadást nyújt. Sok parkban külön figyelmet szentelnek a betelepült cégek területének őrzésére, védelmére.

Az ipari parkok által nyújtott szolgáltatásoknál éles különbségeket tapasztaltunk annak függvényében, hogy mikor alakult az adott park.. A 2000. után (újonnan) alapított parkoknál az egyes szolgáltatásokat nagyon kevés park nyújtja. A számbavett 18 szolgáltatásból tíz parknál egy vagy egy park sem szerepel. Az 1998-1999 között (köztes időszakban) alapított parkok az adminisztratív szolgáltatásokat (egyablakos ügyintézés, könyvvitel, bankkirendeltség, vámügyintézés, ügyvitel, üzemeltetés) nem tartják fontosnak, viszont az ebbe a csoportba tartozó parkok többsége foglalkozik különféle tanácsadással, pályázatfigyeléssel és őrző-védő szolgáltatás nyújtásával. Az 1997-ben vagy előtte alapított (régi) parkok esetében kevés olyan szolgáltatás van, amit nem biztosítanak a betelepült cégek számára. A legtöbb régen alakult parkban igénybe lehet venni a betelepült cégek számára tanácsadáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat, az adminisztratív szolgáltatásokhoz kapcsolódó segítségnyújtást, és a cég jogi képviselete is megoldható.

A többletszolgáltatásokat összesítve készítettünk egy mutatót (szolgáltatási hányad), ami megmutatja, hogy az adott kategóriában lévő parkok átlagosan a 18 többletszolgáltatás közül, mennyit nyújtanak. A szolgáltatási hányad vizsgálata során is azt tapasztaltuk, hogy egy park annál több szolgáltatást képes nyújtani a letelepedett vállalkozások számára, minél régebb óta működik. A régi parkok átlagosan a felsorolt 18 szolgáltatásból tízet, míg a köztes időszakban alapítottak hatot és az új parkok csak négyet nyújtanak. Ezek szerint szoros összefüggés van a parkok alapítási éve és a kínált szolgáltatások között, és ha eltelik még néhány év, akkor biztos, hogy a 2000 után alapított parkok is a szolgáltatások széles skáláját tudják majd nyújtani.

A tervek szerint az év végére több, mint a duplájára emelkedik azoknak a parkoknak a száma, amelyek a felsorolt szolgáltatásokat nyújtani fogják. Különösen nagy az igény a vámügyintézés beindítására a parkon belül, valamint az üzemeltető által történő számítástechnikai, informatikai szolgáltatás nyújtására. Annak ellenére, hogy már jelenleg is sok parkban van lehetőség őrzővédő szolgáltatás igénybevételére, nagy számban szeretnék újabb parkok bevezetni ezt a szolgáltatást.

A jövőbeni terveket tekintve mindhárom csoportra jellemző a szolgáltatási skála bővítése. A régi ipari parkok csoportjában az egyes szolgáltatásokat 2002-ben 4-6 park tervezi bevezetni. Így előfordulhat az, hogy az év végére a régi parkok a felsorolt szolgáltatások szinte mindegyikét nyújtani tudják. A köztes időszakban alapított parkok közül sokan az adminisztratív szolgáltatásokat tervezik bővíteni, ezek közül is külön érdemes kiemelni a vámügyintézés parkokba történő bevezetését. Az új parkoknál a szolgáltatás nyújtása 2002-ben ugrásszerűen gyarapszik. Az eddigi parkonkénti 4 kínált szolgáltatás egy év alatt várhatóan héttel nő majd. Sok park tervezi a vámügyintézés, az őrző-védő, a számítástechnikai, informatikai szolgáltatás parkon belül történő meghonosítását.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo