A Tatának acélkohói és vegyiművei is vannak, leányvállalatai számítógépprogramokat gyártanak, szállodaláncot üzemeltetnek és energiatermeléssel is foglalkoznak. A Tata Grouphoz 98 cég tartozik, ezek a világ 85 országában, 290 ezer alkalmazottal évente összesen 29 milliárd dolláros bevételt termelnek - ez az indiai GDP-nek körülbelül a 3,2 százaléka -, a csoport piaci tőkeértéke december végén 73,6 milliárd dollár volt. (Az indiai cégek az elmúlt években komoly expanzióba kezdtek, kisebb cégeket is szívesen vesznek az Unióban, akár Magyarországon is és dollármilliárdosaik sincsenek kevesen... )
Fényes jövő indiai kezekben?
A Ford tavaly év elején jelentette be szándékát a két brit márka értékesítésére. Miközben a terepjárókat gyártó Land Rover már nyereségesen dolgozik, márkatársa, a Jaguar évek óta súlyos gondokkal küszködik. Az amerikaiak a Jaguár megvásárlása, 1989 óta becslések szerint 10 milliárd dollárt öltek az üzletbe, a kocsik minősége azonban a beruházások ellenére sem javult. A Jaguar a tavaly szeptemberi frankfurti IAA autószalonon mutatta be új reménységét, a négyajtós XF modellt. A remélt fényes jövő most a Tatán áll vagy bukik. Amerikában aggódnak amiatt, hogy a Tata kikezdi a márka luxusimázsát, és saját olcsó arculatával elriasztja a tehetős vevőket. Nem túl szerencsés a családi kézben lévő Tata azon döntésének időzítése sem, hogy éppen most akarja bevezetni legújabb "népautóját", amelynek 1700 eurós ára alig egyhuszada a legolcsóbb Jaguar modell árának, írta The New York Times.
A briteknek azonban jó tapasztalataik vannak a Tata csoporttal: a Tata Steel tavaly január végén már megvásárolta brit-holland konkurensét, a Corus acélműveket 9,34 milliárd euróért, megalakítva a világ ötödik számú acélipari csoportját. Az átvétel az alkalmazottak beleegyezésével, olajozottan zajlott. Korábban a Tata Tea a brit Tetley teaforgalmazó vállalatot vette át hasonlóan zökkenőmentesen.
A szakszervet is a indiaiak mellett
A Tata emellett fejlesztési központot tart fenn a Warwick Egyetemen, alig néhány kilométernyire a közép-angliai Jaguar és Land Rover üzemektől. Nagy-Britanniában magától értetődőnek tekintik, hogy a termelés ott marad, és nem helyezik át Indiába. A Jaguar és a Land Rover jelenleg együttesen mintegy 16 ezer embert foglalkoztat Nagy-Britanniában; a Tata állítólag mind a három ottani üzemet meg akarja tartani.
A Land Rovernél és a Jaguarnél a szakszervet is a Tata 2,2 milliárd dollárra (1,5 milliárd euró) becsült átvételi ajánlatát támogatja. A másik érdeklődő, az OneEquity pénzügyi befektető ajánlata nem tetszik a dolgozóknak. A Tatának "rengeteg pénze van, és megengedheti magának, hogy befektessen a jövőbe", idézte Des Quinn szakszervezeti vezetőt a Birmingham Post. A konszern vezére, Ratan Tata kijelentése zene a brit füleknek: - Amikor a Tata megvásárol egy vállalatot, az olyan marad amilyen volt, az egyetlen különbség, hogy valaki Indiából a tulajdonosa - mondta nemrégiben.