Az IBM kutatása szerint gyökeres változások várhatók a vállalatmenedzsmentben. A jövő cége formabontó, képes a változásra, felelősségteljesen dönt és fogyasztói bevonásával fejleszt újabb termékeket és szolgáltatásokat. Az IBM 40 országban 32 különböző iparág összesen 1.130 első számú vállalatvezetőjét kérdezte meg közösen az Economist Intelligence Unit-tal, hogy feltérképezze azokat a folyamatokat, amelyek a vállalatok működését befolyásolják.
A felmérés szerint a vezérigazgatók 83 százaléka mélyreható, sok esetben megjósolhatatlan fordulatokra számít a közeljövőben, ezért mindinkább egy jól alkalmazkodó szervezet kialakítására törekszik. A válaszokból kiderült az is, hogy a jövő vállalata a piaci környezet változásainak megfelelő értékelésével és kezelésével nem követi, hanem létrehozza a trendeket, amelyeknek az élére áll. (A fejlődő gazdaságok vállalatai szerint a következő egy évben az energia- és vízellátás biztonsága jelenti a legnagyobb globális kockázatot.)
Újabb változás, hogy míg két évvel ezelőtt a vezérigazgatók elsősorban a piaci átrendeződéssel, versenytársak akcióival és a vásárlói szokások változásaival foglalkoztak, addig ma az egyik legfontosabb tevékenységüknek a megfelelő tudásbázis kiépítését tartják. A vezetők fele új árazási modellen is gondolkodik. Ennek már nem a költség a meghatározó eleme, hanem sokkal inkább az, hogy az adott termék, vagy szolgáltatás milyen értéket jelent a vevő számára.
A jól informált, kritikus, ugyanakkor együttműködő ügyfél a menedzserek új partnerévé válik. Két új, meghatározó fogyasztói típust, az "információs mindenevőt" és a szociálisan érzékenyt kell majd kiszolgálni. Az "információs mindenevők" minden új típusú információra nyitottak, és gyakran az interneten osztják meg tapasztalataikat. Befolyásolni képesek a piacot, továbbá nagyfokú rugalmasságot követelnek attól a szolgáltatótól, amelyiknek fizetnek.
A kutatás szerint a másik típusú, szociálisan érzékeny fogyasztó felelősségvállalásra irányuló elvárásai folyamatosan nőnek. Tudatosan olyan cégtől vásárol, amely gondot fordít rá, hogy ne csak profitot termeljen, hanem a társadalom hasznos tagja legyen. Mindebből következően a vállalatvezetők azt tervezik, hogy átlagosan 25 százalékkal növelik a társadalmi felelősségvállalásra fordított összegeket a következő három év alatt.
A tanulmány szerint a vállalatvezetők ezen túlmenően intenzívebb és szélesebb körű globális, illetve határokon átívelő együttműködést kívánnak megvalósítani szervezeteiken belül. A vezérigazgatók 75 százaléka új piacokra akar belépni, s 66 százalékuk tervez akvizíciókat, illetve összeolvadást. Az integráción belül nő a feltörekvő piacok szerepe is. Az új befektetések negyedét tervezik ezekre a területekre, s várhatóan 18 százalékkal nő az ilyen piacokra irányuló tőkeexport 3 év alatt - áll a tanulmányban.