Az idei szezonban csökkent a hatóságok szankcionálási aránya és mértéke, amiben szerepe van a kisvállalkozók szezon előtti tájékoztatásának és felkészítésének, továbbá a fogyasztóvédelmi hatósággal, az országban elsőként megkötött együttműködési megállapodásnak - fejtette ki Kertész Rezső, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) somogyi szervezetének ügyvezető társelnöke a dél-balatoni kereskedelmi és vendéglátó ipari vállalkozóknak rendezett fórumon.
Álláspontja szerint az idén nyáron a hatóságok nem lehetetlenítették el túlzott ellenőrzésekkel a somogyi vállalkozókat, bár továbbra is igazságtalanul és aránytalanul többet ellenőrzik a kiskereskedőket és vendéglátósokat, mint más ágazatok szereplőit. A turisztikai övezet frekventáltabb területein átlagosan 4-5 ellenőrzés jutott egy-egy vállalkozásra, míg az eldugottabb helyeket működő szolgáltatókat sok esetben egyáltalán nem látogatták meg a hatóságok képviselői.
A hozzászóló vállalkozók között akadt, aki továbbra is túlzónak sőt zaklatónak érzékelte a sok ellenőrzést, főként a munkaügyi hatóság részéről. Akadt, aki szerint viszont korrektek voltak az idei szezon razziái, és érthető a munkaügyi hatóság "bekeményítése". Egy kisvendéglős sérelmezte, hogy nem találtak nála semmiféle hiányosságot, és ahelyett, hogy "leszálltak" volna róla, az elmúlt két szezonban összesen 22 ellenőrzésen esett át, ami komoly erőket vont el a vendégek ellátástól.
Hoznak ennivalót
A dél-balatoni kisvállalkozások beszámolói szerint a divatba jött egynapos turizmus és a táskából falatozó vendégek számának növekedése miatt sokuk számára nem volt észlelhető a forgalomnövekedés. Az M7-es autópálya megépülése pedig átszabta a korábbi erőviszonyokat: akad aki jobban járt, a településeken áthaladó 7. számú főúton megszűnő átmenő forgalom miatt, viszont több út menti vállalkozás forgalma számottevően visszaesett. (Az idei év első hat hónapjában 5,2 százalékkal mérséklődött a külföldi vendégforgalom a balatoni üdülőkörzet szálláshelyein.)
A Balaton déli partján 70 szolgáltató vált üdülési csekk elfogadó hellyé, akiknek vendégforgalmában ez fellendülést hozott, viszont jutalékfizetési és túlzott adminisztrációs terhekkel járt.
Feleannyi bírság
Halas Ernőné, a dél-dunántúli régió fogyasztóvédelmi felügyelőségének vezetője rendkívül hasznosnak értékelte a hatóság KISOSZ-szal való együttműködését, ami megnyilvánult abban is, hogy más régióhoz képest, közel azonos számú ellenőrzés során feleannyi bírságot kellett kiszabni a régió idegenforgalmi övezeteiben. Az 1500 ellenőrzés során a kifogásolható vendéglátóipari egységeket 21 millió, a szálláshelyeket 1,7 millió forintra bírságolták meg.
A tavalyi, 78 százalékos kifogásolási arány az idei szezonra 42-46 százalékra csökkent, és a korábbiakhoz képest kifejezetten kevés panasz érkezett vendéglátó-, illetve szálláshelyekre.
Azért vannak még hiányosságok
A vendéglátóhelyeken jellemző hiba volt a külső árlap hiánya, továbbá a hamis mérés. Gondot okozott az italméréseknél a csordultig töltendő hiteles mérőeszköz alkalmazása, ami életszerűtlen helyzeteket szült. A hatóság ezért igyekezett rugalmasan kezelni az ebből fakadó hibákat, egyben javasolta a KISOSZ-nak, hogy kezdeményezze új, kezelhetőbb hiteles mérőeszközök bevezetését.
A piacok ellenőrzése lehangolóbb eredményt hozott, ahol a ruhaárusok 78 százalékának, a standcikk-árusok 67 százalékának ténykedése, illetve árukínálata volt kifogásolható. Az akciókban górcső alá vett 61 taxis 15 százalékánál találtak mulasztást az árfeltüntetésben, illetve a nyugtaadás elmaradása miatt. (Sok hazai turista, eltűnő külföldiek, elmaradozó nyereség, lassú fejlesztések - az idei balatoni szezon címszavai. )