Hogyan zárta a tavalyi évet a külkereskedelem?

Decemberben 271 millió euró volt a termék-külkereskedelmi hiány, novemberhez képest az export kiigazított volumene 1,5, az importé 14 százalékkal nőtt.

271 millió euró volt a termék-külkereskedelmi hiány (Fotó: Pixabay)
271 millió euró volt a termék-külkereskedelmi hiány (Fotó: Pixabay)

A híradástechnikai, hangrögzítő és ‑lejátszó készülék exportvolumene több mint tizedével csökkent, míg importvolumene közel tizedével emelkedett az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az energiafejlesztő gép és berendezés árucsoport forgalma a kivitelben hatodával, a behozatalban kismértékben maradt el a 2022. decemberitől. A gépek és szállítóeszközök árufőcsoport a kiviteli oldalon 7,3, a behozatalban 3,4 százalékponttal járult hozzá a teljes forgalom volumencsökkenéséhez.

A feldolgozott termékek exportvolumene 6,1, importvolumene 5,6 százalékkal kisebb lett. A volumencsökkenést az exportoldalon a szakmai, tudományos ellenőrző műszer és készülék, az importoldalon az egyéb feldolgozott termék forgalma befolyásolta. A feldolgozott termékek árufőcsoport az exportban 1,7, az importban 1,9 százalékponttal fokozta a teljes forgalom mindkét irányban megfigyelt volumencsökkenését.

(Grafikon forrása: KSH)
(Grafikon forrása: KSH)

Az energiahordozók exportvolumene 26, importvolumene 57 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbinál. Az exportoldali forgalomnövekedés a kőolaj és kőolajtermék, az importoldali pedig a természetes és mesterséges gáz volumenének jelentős emelkedésével magyarázható. Az energiahordozók forgalombővülése a teljes volumencsökkenés ütemét az exportban 0,9, az importban 7,0 százalékponttal ellensúlyozta.

Az élelmiszerek, italok, dohány kivitelének volumene 5,0 százalékkal nagyobb, míg a behozatalé 14 százalékkal kisebb lett. Az exportban és az importban bekövetkezett volumenváltozást döntően a gabona és gabonakészítmény forgalma befolyásolta. Az árufőcsoport által realizált volumenváltozás a teljes exportforgalom csökkenését 0,4 százalékponttal mérsékelte, míg az importcsökkenés ütemét 0,9 százalékponttal fokozta.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo