A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) július 14-én, hétfőn nulla órától folytatja a vasutassztrájkot - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke vasárnap Budapesten. A MÁV vezetése bízik abban, hogy a vasutasok felveszik a munkát, a VDSZSZ-t pedig az esti egyeztetésen arra kérik, állapodjanak meg a sztrájk alatti minimális szolgáltatásról.
A munkáltatóval a tárgyalások a sztrájk követelésekről eddig sikertelenek voltak, ezért folytatják a február elsején megkezdett és időközben többször is felfüggesztett gördülő sztrájkot - mondta el sajtótájékoztatóján a VDSZSZ elnöke. Gaskó István szerint, ha a vasárnap este hét órakor folytatódó egyeztetésen este kilenc óráig sikerül megállapodniuk a MÁV-val a sztrájkkövetelésről és a munkabeszüntetés idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról, akkor lenne esély a nulla órakor kezdődő sztrájk lemondására.
Az érdekvédő elmondta, azért vártak viszonylag sokáig az sztrájk folytatásával, mert tekintettel voltak a vizsgaidőszakokra, illetve láttak esélyt a megállapodásra az új közlekedési minisztérium vezetőivel, akik a munkabéke megteremthetőségéről beszéltek. A kisebbségi kormány közlekedési tárcája azonban semmit sem tett a kijelentéseiben megfogalmazottak teljesítéséért - tette hozzá.
Gaskó István megismételte a szakszervezet főbb követeléseit: továbbra is 10 százalékos kiszervezési pótlékot kér követelnek a 2007. július elseje óta önállóvá vált MÁV-leányvállalatoknál. Ez most mintegy 15 ezer vasutast érintene. Gaskó István szerint ennek a forrása a kiszervezett leányvállalatoknál rendelkezésre áll. További követelésük, hogy a MÁV Cargo privatizációjának bevételéből 35 ezer vasutas 250 ezer forintot kapjon, amiről Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszterrel megállapodtak.
A VDSZSZ elnöke úgy fogalmazott: "a konfliktus politikai csapdában maradt". A minisztérium vezetőit az foglalkoztatja, hogy mit szól a többi vasutas szakszervezet a VDSZSZ-szel kötendő megállapodáshoz. Utalt arra, hogy a VDSZSZ-nek a egészségbiztosítási törvény elleni tiltakozásban is jelentős szerepe volt, és emiatt - jelentette ki - "politikai bosszút állnak rajtuk". Gaskó István hangsúlyozta, követeléseikhez ragaszkodnak, ugyanakkor kompromisszumra készek.
Példaként említette, hogy követeléseik teljesítését több évre elosztva is elfogadhatónak tartják, illetve a mértékéről is lehet vitatkozni. A "nincs alku" tárgyalási pozíciót azonban nem tudják elfogadni a MÁV-tól. A VDSZSZ elnöke elmondta: hétfőn újra káosz lesz a vasúti közlekedésben, mert nincs megállapodás a még elégséges szolgáltatásról sem - ezért a munkáltatót terheli a felelősség. Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta: a MÁV ugyan tagadja, hogy 2.000 fős létszámleépítésre készül, de a szakszervezet úgy tudja, a vasúttársaság ingatlankezelő cége privatizációjának előkészítéseként létszámcsökkentést tervez.
Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke az elhangzottakra úgy reagált: a társaság vezetése bízik abban, hogy a józan ész kerekedik felül, és a vasutasok - megelégelve a fél éve tartó, "meddő munkabeszüntetéseket" - felveszik a munkát. A vasúttársaságnak változatlanul nincs pénzügyi fedezete és jogi lehetősége a VDSZSZ Szolidaritás irreális követeléseinek teljesítésére. Az egyre jobban elhúzódó sztrájkakció féléves története azt mutatja, hogy nincs értelme az újabb munkabeszüntetésnek - hangsúlyozta az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A sajtófőnök hozzátette: a VDSZSZ Szolidaritás korábbi gyakorlatához híven, a legutolsó pillanatban jelentette be a sztrájk folytatását. A sztrájk miatt a menetrendszerű közlekedést a MÁV nem tudja garantálni, a vonatközlekedés kiszámíthatatlan lesz, az utasoknak kényszerű késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítania - közölte.
Kavalecz Imre kitért arra, a vasúttársaságok és a VDSZSZ képviselői vasárnap este hét órakor még tárgyalóasztalhoz ülnek, ezután tudatja a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. a sztrájk ideje alatti szolgáltatást. Tekintettel arra, hogy az eddigi tárgyalások egyikén sem született megállapodás a még elégséges szolgáltatásokról, a MÁV-csoport képviselői az esti egyeztetésen "markánsan" kérik majd a szakszervezeti képviseletet, hogy állapodjanak meg a sztrájk alatti minimális szolgáltatásról, a közlekedő vonatmennyiségről - írta a sajtófőnök. A sajtófőnök szerint a VDSZSZ Szolidaritás a vasúti modernizációt aknázza alá - "irreális és teljesíthetetlen - a vasutasokat és utasokat folyamatosan feszültségben tartó, és sehova nem vezető sztrájksorozattal".