Hétfőn újra káosz a vasútnál

A VDSZSZ folytatja a február elsején megkezdett és időközben többször is felfüggesztett - többek között a vizsgaidőszak miatt - gördülő sztrájkot.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) július 14-én, hétfőn nulla órától folytatja a vasutassztrájkot - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke vasárnap Budapesten. A MÁV vezetése bízik abban, hogy a vasutasok felveszik a munkát, a VDSZSZ-t pedig az esti egyeztetésen arra kérik, állapodjanak meg a sztrájk alatti minimális szolgáltatásról.

A munkáltatóval a tárgyalások a sztrájk követelésekről eddig sikertelenek voltak, ezért folytatják a február elsején megkezdett és időközben többször is felfüggesztett gördülő sztrájkot - mondta el sajtótájékoztatóján a VDSZSZ elnöke. Gaskó István szerint, ha a vasárnap este hét órakor folytatódó egyeztetésen este kilenc óráig sikerül megállapodniuk a MÁV-val a sztrájkkövetelésről és a munkabeszüntetés idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról, akkor lenne esély a nulla órakor kezdődő sztrájk lemondására.

Az érdekvédő elmondta, azért vártak viszonylag sokáig az sztrájk folytatásával, mert tekintettel voltak a vizsgaidőszakokra, illetve láttak esélyt a megállapodásra az új közlekedési minisztérium vezetőivel, akik a munkabéke megteremthetőségéről beszéltek. A kisebbségi kormány közlekedési tárcája azonban semmit sem tett a kijelentéseiben megfogalmazottak teljesítéséért - tette hozzá.

Gaskó István megismételte a szakszervezet főbb követeléseit: továbbra is 10 százalékos kiszervezési pótlékot kér követelnek a 2007. július elseje óta önállóvá vált MÁV-leányvállalatoknál. Ez most mintegy 15 ezer vasutast érintene. Gaskó István szerint ennek a forrása a kiszervezett leányvállalatoknál rendelkezésre áll. További követelésük, hogy a MÁV Cargo privatizációjának bevételéből 35 ezer vasutas 250 ezer forintot kapjon, amiről Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszterrel megállapodtak.

A VDSZSZ elnöke úgy fogalmazott: "a konfliktus politikai csapdában maradt". A minisztérium vezetőit az foglalkoztatja, hogy mit szól a többi vasutas szakszervezet a VDSZSZ-szel kötendő megállapodáshoz. Utalt arra, hogy a VDSZSZ-nek a egészségbiztosítási törvény elleni tiltakozásban is jelentős szerepe volt, és emiatt - jelentette ki - "politikai bosszút állnak rajtuk". Gaskó István hangsúlyozta, követeléseikhez ragaszkodnak, ugyanakkor kompromisszumra készek.

Példaként említette, hogy követeléseik teljesítését több évre elosztva is elfogadhatónak tartják, illetve a mértékéről is lehet vitatkozni. A "nincs alku" tárgyalási pozíciót azonban nem tudják elfogadni a MÁV-tól. A VDSZSZ elnöke elmondta: hétfőn újra káosz lesz a vasúti közlekedésben, mert nincs megállapodás a még elégséges szolgáltatásról sem - ezért a munkáltatót terheli a felelősség. Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta: a MÁV ugyan tagadja, hogy 2.000 fős létszámleépítésre készül, de a szakszervezet úgy tudja, a vasúttársaság ingatlankezelő cége privatizációjának előkészítéseként létszámcsökkentést tervez.

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke az elhangzottakra úgy reagált: a társaság vezetése bízik abban, hogy a józan ész kerekedik felül, és a vasutasok - megelégelve a fél éve tartó, "meddő munkabeszüntetéseket" - felveszik a munkát. A vasúttársaságnak változatlanul nincs pénzügyi fedezete és jogi lehetősége a VDSZSZ Szolidaritás irreális követeléseinek teljesítésére. Az egyre jobban elhúzódó sztrájkakció féléves története azt mutatja, hogy nincs értelme az újabb munkabeszüntetésnek - hangsúlyozta az MTI-hez eljuttatott közleményében.

A sajtófőnök hozzátette: a VDSZSZ Szolidaritás korábbi gyakorlatához híven, a legutolsó pillanatban jelentette be a sztrájk folytatását. A sztrájk miatt a menetrendszerű közlekedést a MÁV nem tudja garantálni, a vonatközlekedés kiszámíthatatlan lesz, az utasoknak kényszerű késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítania - közölte.

Kavalecz Imre kitért arra, a vasúttársaságok és a VDSZSZ képviselői vasárnap este hét órakor még tárgyalóasztalhoz ülnek, ezután tudatja a MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. a sztrájk ideje alatti szolgáltatást. Tekintettel arra, hogy az eddigi tárgyalások egyikén sem született megállapodás a még elégséges szolgáltatásokról, a MÁV-csoport képviselői az esti egyeztetésen "markánsan" kérik majd a szakszervezeti képviseletet, hogy állapodjanak meg a sztrájk alatti minimális szolgáltatásról, a közlekedő vonatmennyiségről - írta a sajtófőnök. A sajtófőnök szerint a VDSZSZ Szolidaritás a vasúti modernizációt aknázza alá - "irreális és teljesíthetetlen - a vasutasokat és utasokat folyamatosan feszültségben tartó, és sehova nem vezető sztrájksorozattal".

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo