Hasonlóságok és különbségek az európai élelmiszer-fogyasztásban

Regionális eltérések Magyarországon

Az egységes európai élelmiszer-fogyasztás egyrészt valóság, másrészt viszont utópia. Bizonyos fokig ugyanis máris létezik, mert különböző országok lakosságának egyes csoportjai fogékonyak az európai, sőt globális piaci kínálatra. A nemzetközi márkák ismertsége és kedveltsége, továbbá a multinacionális kereskedelmi vállalatok terjeszkedése uniformizálja a vásárlási és étkezési szokások egyes köreit.

Mégsem várható, hogy kontinensünket csupa egyforma fogyasztó, a „homo sapiens coca-colens” népesíti be, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet nürnbergi központjában a fogyasztás-kutató divízió vezetője, Wolfgang Twardawa. Szerinte ugyanis az éghajlati különbségek következtében eltérő élelmiszer-termelés nyomán kialakult étkezési és ivási hagyományok megváltozása nem várható egyik napról a másikra.

Érzékelhető azonban, hogy a fogyasztási szokások egyre kevésbé ütnek el egymástól, mint a múltban. A szállítás és kereskedelem fejlődésének következtében ugyanis a kereslet mind kevésbé van ráutalva a közelben előállított élelmiszerekre. Ennek ellenére földrészünk északi, középső és déli klímahatárai továbbra is befolyásolják a fogyasztási szokásokat, állapítja meg a GfK elemzése.

Például a gabonatermesztésre alkalmas régiókban, így Magyarországon és tőlünk északabbra a fogyasztók a sört részesítik előnyben. De délebbre azonban, ahol a szőlőtermesztés átlagon felüli feltételekkel rendelkezik, inkább isznak bort.

A változásokat jelzi azonban, hogy amíg Franciaországban az egy főre jutó éves borfogyasztás 1950-ben még elérte a 135 litert, addig most már 73 literre csökkent.

Olaszországban az elmúlt húsz év során 40 százalékkal esett vissza az egy főre jutó borfogyasztás.

Hazánkban 1990-ben az egy főre jutó sörfogyasztás a bornak csaknem négyszeresét tette ki, míg jelenleg csak körülbelül a duplája. Miközben a sör fogyasztása drasztikusan csökkent, a boré pedig lassan, de egyenletesen emelkedik az elmúlt évtizedben.

Szintén az étkezési szokások éles ellentéteit mutatja például a vaj szerepe. Egy átlagos francia évente 8,5 kiló vajat eszik meg, ami az európai átlag több mint duplája. S 17-szerese a 0,5 kilós spanyolországi mennyiségnek. További nagy vajfogyasztók a belgák, németek, dánok, lengyelek és írek. Ahol viszont a vajfogyasztás alacsony, ott célszerű a többi zsiradék felhasználását is tekintetbe venni. Így a mediterrán országokban elterjedt az olajjal való főzés. Svédországban a vajjal szemben inkább a margarint részesítik előnyben. Magyarországon még mindig a sertészsír dominál, annak ellenére, hogy egy főre jutó fogyasztása tíz év alatt egyharmadával csökkent. Másfélszeresére nőtt viszont a margarin mutatója. A vaj viszont kezd eltűnni a magyar háztartásokból, hiszen az évtized eleji 1,7 kg/fő/év után 1,1 kg-nál tartunk, ami az európai átlag mindössze egynegyed része.

Az édességek fogyasztásának európai térképe is mutat éghajlati különb-ségeket, mégpedig az életmód szempontjából. Észak-dél eltéréseit bizonyítja, hogy például Írországban 6 kiló az édesipari termékek egy főre jutó éves átlagos fogyasztása, Spanyolországban pedig csak 2 kiló. Északon a növekvő trend oka, hogy a csokoládé és cukorka nem csak kalóriaforrás, hanem élvezete a hideg, sötét téli napokon növeli az életkedvet is. Ebből a szempontból Magyarországot az évi átlag jó 3 kilós fogyasztással inkább a dél-európai övezethez sorolhatjuk.

A fogyasztók sokkal hamarabb megvalósították a régiók Európáját, mint ahogyan azt a politikusok felfedezték.

Az élelmiszer-fogyasztásban a klíma-határok fennmaradása mellett szól a nagy távolság Európa legészakibb és legdélibb pontja között. A norvégiai Hammerfest és Kréta szigete ugyanis 4000 kilométer távolságra fekszik egymástól. Ez jóval több, mint az USA észak-déli végpontjait elválasztó 2500 kilométer.

Az élelmiszerek vásárlásának és fogyasztásának szokásait az éghajlaton kívül társadalmi és gazdasági körülmények is befolyásolják. Ezek az egységesülő Európában általában közelítenek egymáshoz. Így a munkaviszonyban álló nők számának emelkedése együtt jár azzal, hogy kevesebb gyerek születik. Ennek következtében pedig csökken a háztartások átlagos létszáma. További változás, hogy a korábbinál egyre kevesebb idő jut bevásárlásra és háztartási munkára, többek közt főzésre. A vásárlásban és fogyasztásban ez úgy jelenik meg, hogy mind több fogyasztói rétegben jelenik meg a mélyhűtött áruk, készételek, kényelmi termékek iránti kereslet.

Az étkezési szokások európai térképét tovább színezik az életstílus, a fogyasztási kultúra eltérései. Ebből a szempontból ugyanis egy hét országban végzett piackutatás három, mindenütt jellemző csoportot tárt fel.

Egyiket alkotják az úttörők, akik diktálják a fejlődést és a legújabb trendeket, s szívesen próbálnak ki újdonságokat. A hét európai ország 16-69 éveseinek egyharmada tartozik ebbe a csoportba. Arányuk Olaszországban és Nagy-Britanniában haladja meg leginkább az átlagot.

A fogyasztási szokások fő áramához tartozik a szóban forgó korosztály közel fele, átlagosan 48 százaléka. Képviselői csak akkor követik el és fogadják el az új fogyasztási divatokat, ha mások már kipróbálták és dicsérik őket. Ez a felfogás főleg a svédekre és franciákra jellemző.

Általában a kisebbséget alkotják a hagyományőrzők, akik lehetőleg elzárkóznak a változásoktól. Kapásból elutasítanak minden újdonságot, és az étkezési szokások fejlődésétől is elzárkóznak. Átlagosan a vizsgált országok felnőtt lakosságának 19 százalékát teszik ki. Ennél jóval nagyobb az arányuk Lengyelországban.

A magyarországi felnőttek körében a többi országhoz képest magasabb az úttörők és a hagyományőrzők aránya. A GfK kutatásai szerint körülbelül 25 és 35 százalékra becsülhető a két csoport aránya. Viszonylag kevesen tartoznak viszont a fő fogyasztói áramlathoz, amelynek képviselői körülbelül 40 százalékot tesznek ki. Egységes magyarországi fogyasztásról azért sem beszélhetünk, mert az egyes élelmiszerek kedveltsége regionálisan eléggé eltér. Hiszen amíg például a sertéshús országosan csak 14. a legkedveltebb enni-innivalók listáján, addig az észak-magyarországi megyékben az előkelő 5. helyen szerepel, megelőzve egyebek közt a zöldséget, tojást, tésztaféléket és salátát. Az alföldi megyékben, továbbá Közép-Dunántúlon is szembetűnik a sertéshús népszerűsége. S ehhez a szokásrendhez kapcsolódik, hogy Dél-Alföldön harmadik a száraz hentesáru, tehát a szalámi és kolbász a különösen szívesen fogyasztott élelmiszerek sorában. Bizonyítva a csabai és gyulai kolbász, valamint a szegedi szalámi hagyományának erejét. Érdekes módon egyes hazai régiókban a tea is beletartozik a tízes élcsoportba. Az ország legfejlettebb részein pedig, Észak-Dunántúlon és Budapesten a tej is.

Az egyes élelmiszerek fogyasztásának gyakoriságában Budapest és az ország többi része között tapasztalható éles eltérés. Hiszen amíg átlagosan fehér kenyeret és hagyományos, főzött levest eszünk a leggyakrabban, addig ezeket a fővárosban megelőzi a kávé, tea, tej, gyümölcs, sajt, felvágott és zöldség is. Az egyes élelmiszerek fogyasztásának gyakorisága egyre inkább függ az életmódtól, a GfK Piackutató Intézet felmérései szerint. Így a szokások nem annyira regionálisan oszlanak meg, hanem inkább nagy- és kisvárosok, illetve falvak, azaz településtípusok között.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo