hirdetés

Három hónap után megtorpantunk

Februárban – három hónapos emelkedés után – megállt a GKI konjunktúraindexének javulása. A GKI által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások nem változtak, a fogyasztóiak kismértékben romlottak. A GKI konjunktúraindexe mintegy három éve viszonylag szűk sávban ingadozik, ennek – a januárhoz hasonlóan – most is a felső részén található.
hirdetés

Az üzleti bizalmi indexen belül februárban az ipari érezhetően romlott, a többi ágazaté kisebb-nagyobb mértékben emelkedett. Az iparban rosszabb lett az elmúlt és a következő időszaki termelés, valamint a rendelésállomány – beleértve ebbe az exportrendeléseket is – megítélése. A válaszolók a szokásosnál kissé magasabbnak érezték a készletállományt is.

Az építőipari kilátások viszont februárban már a negyedik egymást követő hónapban javultak, s 28 havi csúcsukra emelkedtek. Bár a magasépítő cégek továbbra is sokkal optimistábbak, a javulás idén eddig a mélyépítők cégek körében volt ugrásszerű. Az előző háromhavi termelés megítélése valamelyest, a rendelésállomány értékelése számottevően javult januárhoz képest.

A kereskedelmi bizalmi index februárban harmadik hónapja emelkedett, de ezzel is bennmaradt az elmúlt három évet jellemző viszonylag keskeny sávban. Az eladási pozíció és a készletek megítélése javult, a rendeléseké viszont kissé romlott. A szolgáltatói bizalmi index februárban visszaemelkedett a tavaly nyári szintre. Az általános üzletmenetről és az előző időszaki forgalomról alkotott vélemény kedvezőbb lett, de a forgalmi kilátások kissé romlottak.

A foglalkoztatási szándék az iparban háromhavi javulás után visszaesett az októberi szintre, romlott a kereskedelmi és a szolgáltató cégek körében is, miközben az építőiparban erősödés volt tapasztalható. Ugyanakkor kissé tovább mérséklődött a lakosság munkanélküliségtől való amúgyis alacsony szintű félelme. (Ez a soha nem látott mértékű munkaerőhiányt tekintve nem is meglepő.)

Az áremelési szándék az építőiparban a decemberi és januári nagy ugrás után februárban kissé visszafogottabb lett, a többi ágazatban viszont nem változott. A cégek nagyobbik fele – az iparban csaknem háromnegyede – változatlan árakra számít. Erősödött viszont a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban és a fogyasztók körében is érezhetően romlott, legkevésbé az építőiparban és a lakosság körében.

A GKI fogyasztói bizalmi index februárban három hónapos emelkedés után kismértékben csökkent. A lakosság saját pénzügyi helyzetének következő egy évét a januárinál valamivel rosszabbnak, várható megtakarítási képességeit viszont kissé jobbnak ítélte. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét a korábbihoz hasonlónak minősítették.

Forrás: GKI

hirdetés

Véleményvezér

Demarkációs vonal lesz az ukrán háború vége

Demarkációs vonal lesz az ukrán háború vége

Az orosz és az ukrán hadsereg láthatóan nem bír egymással.
Az adócsökkentés kormánya élen az adóemelések európai listáján

Az adócsökkentés kormánya élen az adóemelések európai listáján

A választások előtt fedezet nélkül kiszórt költségvetési milliárdok árát most fizetjük meg. A Pénzügyminisztérium gyakorlatilag átalakult adóemelési üzemmé.
Az értelmetlen dúlás háborújává fajul az orosz-ukrán konfliktus

Az értelmetlen dúlás háborújává fajul az orosz-ukrán konfliktus

Egy víztároló gátja pusztult el Ukrajnában, aminek következményeként 10 Balatonnyi víznek kell pár óra alatt lefolynia a Dnyiprón.
Ciki, ekkorát még nem bukott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság

Ciki, ekkorát még nem bukott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság

Közel 300 millió forintos pert vesztett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a Ryanairrel szemben. Az ítélet jogerős.
Elszabadultak a lángosárak

Elszabadultak a lángosárak

A nyaralás kedvenc népi eledelének ára elképesztő magasságokba emelkedett.
Elrettentő példaként került Magyarország óriásplakátra Lengyelországban

Elrettentő példaként került Magyarország óriásplakátra Lengyelországban

Rettenetes nagyot fordult a magyar külpolitika az elmúlt években. Az Orbán-kormány egykori csúcsteljesítménye a Visegrádi Négyek együttműködésben ma már kakukktojásnak számítunk.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo