A coaching, illetve a szupervízió olyan eszköz, mely segít megoldani a munka során felmerülő nehézségeket, a módszer ráadásul jelentősen hozzájárul a vezető teljesítményének növeléséhez. A szakértő más, a külső szemlélő látásmódját viszi be a vezető mindennapjaiba, és több szinten előmozdítja a változtatást. Elsősorban nem konkrét tanácsokat ad, de a személyes döntések meghozatalát támogathatja. A legjobb, ha a gyakorlatban is követi a coaching alanyának munkamódszerét.
Cél a gondolkodás átalakítása
A csúcson sokat átélik a cél elvesztése, a magány érzését, de akik lejjebb dolgoznak a piramisban, szintén szembesülhetnek karriert kettétörő problémákkal, munkahelyi terrorral vagy túlzott stresszel. Az edző hosszú távú sikert garantál, hiszen nemcsak az adott gondon segít átlépni, de a szemléletváltozásra, a gondolkodás átformálására is lehetőséget ad.
Egyelőre kevesen engedik meg maguknak a vezetők közül, hogy egyéni dilemmáikat tanácsadóval osszák meg. A magyar versenyszférában sokan még büntetésnek tekintik, ha "edzővel" kell a sikerre törniük. A nyugati gondolkodásmód szerint azonban egy több évtizedes szakmai múlttal rendelkező menedzser egész egyszerűen kiérdemeli cégétől az időszakos, személyes segítséget, hogy továbblendüljön, és átlépje a határait. Külső, pártatlan szakértő közbelépése híján sokak számára marad az egy helyben topogás, a kiégés, a burn-out.
Egy, a coachingra szakosodott szakértő szerint a vezetői feladat ellátása megkerülhetetlen streszhelyzetekkel jár: a győzelem "élet-halál" kérdése, az esetleges leépítések feszültséget eredményeznek. A túlfeszítettséggel járó kiégés ellen úgy védekezhetünk, ha megtanuljuk vállalni "igazi intimitásunkat" és nem játszunk szerepeket.
Coaching már a saleseknél is
A szakmai készségeket csiszoló coachingok a vezetők mellett az értékesítők számára is elérhetőek Magyarországon. Egyes hazai cégeknél a személyi edző árnyékként követi sales szakemberként dolgozó ügyfelét, a háttérből figyeli őt a mindennapi munkavégzésben.
A coach az üzleti megbeszéléseket közösen készíti elő az értékesítővel, majd a tárgyalás alatt passzív résztvevő, utána pedig közösen értékelik a történteket. Ily módon a rutinos értékesítőknek is korrigálni lehet azokat az apró, olykor a túlzott magabiztosság miatt előforduló figyelmetlenségeit.