„A külföldi áfavisszatérítés alapvető feltétele, hogy az adóalanynak a visszatérítési időszakban a visszatérítés helye szerinti tagállamban ne legyen székhelye vagy olyan állandó telephelye, ahonnan gazdasági ügyletek lebonyolítására került sor, és az ügylet sem minősülhet a visszatérítés helye szerinti tagállam területén teljesítettnek. Fontos ugyanakkor, hogy nem minden országban kiállított számla áfája igényelhető vissza” – hívja fel a figyelmet Gyányi Tamás.
A magyar adóalanyok az Európai Unió tagállamai mellett viszonossági alapon Norvégia, Svájc, Liechtenstein, Szerbia, Törökország és a brexitet követően az Egyesült Királyság esetében kérhetik a helyi adó visszatérítését. Szerencsére nem kell minden egyes országban külön-külön kérelmezni az ott felszámított adó visszatéríttetését; az Európai Unió összes országával kapcsolatos kérelmeket az úgynevezett ELEKÁFA nyomtatványon szükséges a NAV felé benyújtani, azonban országonként külön-külön lapon. A NAV az egyes kérelmeket továbbítja az adott országok adóhatóságai felé, akik majd döntenek az áfa visszatérítéséről.
A számlákat nem kell minden esetben csatolni a kérelemhez, de a számlázott tételek tartalmát jelölni kell a nyomtatványon. Amennyiben a számlákra vagy egyéb információkra szükség lenne az eljárás folyamán, azt a külföldi adóhatóság közvetlenül a kérelmezőtől kéri majd be. A külföldi adóhatóságnak alapesetben négy hónap áll rendelkezésére, hogy a kérelmet elbírálja és döntést hozzon.