Fogyasztói árak - 2003. január

2003. januárban az egyhavi átlagos áremelkedés 1,2% volt, 2002. januárhoz viszonyítva pedig 4,7%-kal növekedtek az árak. Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a szolgáltatások drágulása 0,50%-kal, az élelmiszereké 0,42%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké 0,24%-kal, a szeszes italoké, dohányáruké 0,15%-kal, a háztartási energiáé 0,02%-kal és a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal emelte, míg a ruházkodási cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,10%-kal mérsékelte azt.

1 hónap alatt – 2002. decemberhez viszonyítva – az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek árai 0,4%-kal emelkedtek. Csökkent az ára a sertészsiradéknak (3,0%), a sertéshúsnak (1,7%), a párizsinak, kolbásznak (0,8%), a szalonnának (0,7%), a baromfihúsnak és a tojásnak (0,4%). Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett viszont az ára az idényáras élelmiszereknek (14,4%), a margarinnak (3,0%), az óvodai, bölcsődei étkezésnek (2,8%) és az iskolai étkezésnek (2,2%).

2003. januárjában – hasonlóan az előző évek azonos hónapjának tendenciájához – a szezonvégi akciók következtében a ruházkodási termékek árai csökkentek. A háztartási energia és a tartós fogyasztási cikkek esetében az átlagosnál kisebb volt az áremelkedés. Az egyéb cikkek, üzemanyagok főcsoporton belül az újságok, folyóiratok 3,8%-kal, a járműüzemanyagok 3,3%-kal, a virág, dísznövény 2,4%-kal, míg a szeszes italok, dohányáruknál a sör átlagosan 3,2%-kal drágult. A szolgáltatások közül a kábeltelevízió-előfizetés díjtételei átlagosan 10,7%-kal, a helyi tömegközlekedésé 8,1%-kal, a távolsági utazásé 6,1%-kal, a szemétszállításé pedig 4,3%-kal nőttek.

Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva 0,9%-kal emelkedtek.

12 hónap alatt, 2002. januárhoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,7%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 12, a cukrászáru, fagylalt 11, az éttermi étkezés 9, a munkahelyi és az iskolai étkezés, az alkoholmentes üdítőitalok, valamint a büféáruk 8%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertéshús (17%), a sertészsiradék (16%), a baromfihús (9%), a szalonna (6%), a szalámi, sonka (4%) és a párizsi, kolbász (3%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,3%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2002. januárban. A háztartási energia és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti áremelkedésén (5,5%) belül leginkább a sportrendezvények, múzeumi belépők (17), a postai szolgáltatások (14), a testápolási szolgáltatások (13), az oktatási szolgáltatások (12) és a szemétszállítás (10%-kal) drágultak. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 17, a járműüzemanyagok 14, az újságok, folyóiratok 12%-kal kerültek többe, mint 2002. januárjában.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo