Feladat-centrikus férfiak, óvatos nők

Egy férfi döntsön érzelmektől mentesen, egy nő pedig legyen kedves, segítőkész. Alkalmazkodunk-e a sztereotípiákhoz?

Számos közhely létezik a férfiak és a nők munkahelyi viselkedéséről, kapcsolataik jellegéről. Ilyen például, hogy a hölgyek többet csevegnek férfitársaiknál, nehezebben vállalják fel a konfliktusokat, nem erősségük a nyílt versengés. A férfiak pedig célratörőek, határozottak, racionálisan gondolkodnak. Kiss István szakpszichológust a nemekre jellemző munkahelyi viselkedési mintákról kérdezte a Pályacsúcs Magazin.

Az elvárásokhoz igazítjuk a viselkedésünket

Az emberek gondolkodásában él egy sztereotípia a női és a férfi kollégákról. A nőkkel szemben előzetes elvárás a simulékonyság, a kedvesség, a gondoskodás, a visszahúzódó, szerény attitűd.

Egy férfi esetében a kollégák más vonásokat tartanak jellemzőnek. Egy férfi legyen célratörő, határozott, tervezze meg a cselekedeteit, lássa előre milyen hatása lesz lépéseinek. Logikusan, érzelmektől mentesen döntsön, tudja kiválogatni a legfontosabb információkat a világból.

A nők és férfiak zöme a nemi sztereotípiáknak megfelelően viselkedik a munkahelyén. A nők például a fentiekhez híven munkahelyi problémák esetén általában óvatosan, körültekintően, diplomatikusan járnak el. Nem szívesen vállalják a nyílt konfliktust sem: az ugyanis nem igazán illik bele a kollégák által elvárt gondoskodó szerepkörbe, ahogy a kemény kezű vezetés sem: ugyanaz a mondat, ami egy férfi vezető szájából még éppen elfogadható lenne, az egy nő szájából negatívan hangozhat. A kutatási eredmények szerint a keményen fellépő nőket kellemetlen, erőszakos, törtető alaknak tartják a kollégák.

A férfiak is pletykásak

Ahogy a nők, úgy a férfiak viselkedésében is megfigyelhető a nemi sztereotípiák erős hatása. A férfiak többsége - az elvárásoknak megfelelően - határozott, nyíltan felvállalja a konfliktusokat, érzelmektől mentesen dönt. Munkahelyi kapcsolataikat nem mélyítik el annyira, mint hölgy kollégáik, beszélgetéseik inkább a szakmai, mint a magánéleti problémákra korlátozódnak.

A pletykálkodás-cseverészés egyébként a közvéleménnyel ellentétben nemcsak a nőkre jellemző. Az információáramoltatás nemtől független jelenség. A kutatási eredmények szerint a rengeteg információ okozta feszültség csak úgy enyhíthető, ha azokat megosztjuk mással. Így tehát ez nemtől függetlenül egy természetes igény egy olyan közegben, ahol munkája során nap mint nap rengeteg információhoz jutnak a dolgozók.

A szakpszichológustól ugyanakkor azt is hangoztatta: az úgynevezett kevert csoportok esetében, azaz ahol hasonló a női-férfi dolgozók aránya, általában nem érvényesül a nemi sztereotípiák által diktált szélsőséges viselkedés. Nőkkel közösen dolgozva például mérsékeltebb a férfiak közötti öldöklő versengés, és férfiakkal közös teamben visszafogottabb lehet a női intrikák hatása. Mindkét esetben ugyanis rákényszerülnek a munkatársak, hogy igazodjanak a másik csoport viselkedési normáihoz.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo