Feladat-centrikus férfiak, óvatos nők

Egy férfi döntsön érzelmektől mentesen, egy nő pedig legyen kedves, segítőkész. Alkalmazkodunk-e a sztereotípiákhoz?

Számos közhely létezik a férfiak és a nők munkahelyi viselkedéséről, kapcsolataik jellegéről. Ilyen például, hogy a hölgyek többet csevegnek férfitársaiknál, nehezebben vállalják fel a konfliktusokat, nem erősségük a nyílt versengés. A férfiak pedig célratörőek, határozottak, racionálisan gondolkodnak. Kiss István szakpszichológust a nemekre jellemző munkahelyi viselkedési mintákról kérdezte a Pályacsúcs Magazin.

Az elvárásokhoz igazítjuk a viselkedésünket

Az emberek gondolkodásában él egy sztereotípia a női és a férfi kollégákról. A nőkkel szemben előzetes elvárás a simulékonyság, a kedvesség, a gondoskodás, a visszahúzódó, szerény attitűd.

Egy férfi esetében a kollégák más vonásokat tartanak jellemzőnek. Egy férfi legyen célratörő, határozott, tervezze meg a cselekedeteit, lássa előre milyen hatása lesz lépéseinek. Logikusan, érzelmektől mentesen döntsön, tudja kiválogatni a legfontosabb információkat a világból.

A nők és férfiak zöme a nemi sztereotípiáknak megfelelően viselkedik a munkahelyén. A nők például a fentiekhez híven munkahelyi problémák esetén általában óvatosan, körültekintően, diplomatikusan járnak el. Nem szívesen vállalják a nyílt konfliktust sem: az ugyanis nem igazán illik bele a kollégák által elvárt gondoskodó szerepkörbe, ahogy a kemény kezű vezetés sem: ugyanaz a mondat, ami egy férfi vezető szájából még éppen elfogadható lenne, az egy nő szájából negatívan hangozhat. A kutatási eredmények szerint a keményen fellépő nőket kellemetlen, erőszakos, törtető alaknak tartják a kollégák.

A férfiak is pletykásak

Ahogy a nők, úgy a férfiak viselkedésében is megfigyelhető a nemi sztereotípiák erős hatása. A férfiak többsége - az elvárásoknak megfelelően - határozott, nyíltan felvállalja a konfliktusokat, érzelmektől mentesen dönt. Munkahelyi kapcsolataikat nem mélyítik el annyira, mint hölgy kollégáik, beszélgetéseik inkább a szakmai, mint a magánéleti problémákra korlátozódnak.

A pletykálkodás-cseverészés egyébként a közvéleménnyel ellentétben nemcsak a nőkre jellemző. Az információáramoltatás nemtől független jelenség. A kutatási eredmények szerint a rengeteg információ okozta feszültség csak úgy enyhíthető, ha azokat megosztjuk mással. Így tehát ez nemtől függetlenül egy természetes igény egy olyan közegben, ahol munkája során nap mint nap rengeteg információhoz jutnak a dolgozók.

A szakpszichológustól ugyanakkor azt is hangoztatta: az úgynevezett kevert csoportok esetében, azaz ahol hasonló a női-férfi dolgozók aránya, általában nem érvényesül a nemi sztereotípiák által diktált szélsőséges viselkedés. Nőkkel közösen dolgozva például mérsékeltebb a férfiak közötti öldöklő versengés, és férfiakkal közös teamben visszafogottabb lehet a női intrikák hatása. Mindkét esetben ugyanis rákényszerülnek a munkatársak, hogy igazodjanak a másik csoport viselkedési normáihoz.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo