Ezerrel törnek előre a nők fociban, a barcelonai hölgyek termelik a legtöbb bevételt

A tavalyi szezonban regisztrált 111 millió euróról 1,4 milliárdra emelkedtek a meccsnapokon befolyt összegek a világ labdarúgásának legnagyobb bevételt termelő klubjainál, miután a pandémiás korlátozások feloldásával a szurkolók visszatérhettek a stadionokba. A 26. alkalommal kiadott Deloitte Football Money League című kiadvány erős angol dominanciáról számol be a topfutball pénzügyeiben.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az előző szezonban elért 731 millió eurós bevételével ismét a Manchester City vezeti a rangsort, amelynek összesítéséből kiderül, hogy a globális foci pénzügyi értelemben vett nagyágyúit tömörítő liga első húsz helyezettje 9,2 milliárd eurót keresett a 2021/22-es szezonban. Ez 13 százalékkal több, mint a megelőző szezonban befolyt bevétel, és ebben a legmarkánsabb hatást a szurkolók stadionokba való visszatérése gyakorolta: a járvánnyal összefüggő korlátozások feloldásával a 2020/21-es 111 millió euróról 1,4 milliárdra ugrott a meccsnapokból származó bevétel.

A kereskedelmi bevételek 8 százalékkal, 3,5 milliárd euróról 3,8 milliárd euróra emelkedtek a megelőző évhez képest, ennek hatását viszont kioltotta a közvetítési bevételek 11 százalékos, 485 millió eurónak megfelelő visszaesése. Utóbbi részben a 2020/21-es szezon magas bázisértékére vezethető vissza, ami abból adódott, hogy a 2019/20-ról elhalasztott mérkőzések közvetítési bevételei később realizálódtak.

Címvédőként nem jutott a legjobb 16 közé az FA-kupában, a Premier League-ben pedig a középmezőnyben bukdácsol a 19-szeres angol bajnok Liverpool, amely történetének legjobb helyezését elérve lett a harmadik a 2021/22-es Deloitte Football Money League listán. A világ labdarúgásának legnagyobb bevételt termelő klubjait összefogó felmérésben a vörösök négy helyet javítottak 702 millió eurós bevételükkel, amellyel megközelítették a Real Madridot (714 millió euró).

Az angol bajnokság dominanciája

Először fordult elő a Deloitte Football Money League történetében, hogy a lista első húsz helyezettjének több mint a fele egy bajnokságban játszik: a húszas elitből tizenegy az angol Premier League-ből érkezik. Hasonló arányú az angol dominancia az első harmincban: köztük 16 szerepel a Premier League-ben, ami az angol bajnokság klubjainak 80 százalékát jelenti. A fennmaradó csapatok között öt a spanyol La Ligában, három-három az olasz Serie A-ban és a német Bundesligában, egy pedig a francia Ligue 1-ben focizik.

Az angol dominancia egyértelmű összefüggést mutat a nemzetközi közvetítési jogok jelentős felértékelődésével a Premier League-ben. Továbbá az is a javukra billenti a mérleg nyelvét, hogy globálisan is több millió szurkolójuk van, ami a klubok kereskedelmi bevételeit is gyarapítja. A listát jó ideje uraló Manchester City például 373 millió eurós Premier League-rekordot jelentő kereskedelmi bevételt ért el a 2021/22-es szezonban, ami 65 milliós ugrás az előző időszakhoz képest – pedig a klub csak a 2015/16-os szezonban jutott be először az első ötbe – szögezi le Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csapatának vezetője

A mostani rangsorban az egyik legnagyobb visszaesés az FC Barcelona nevéhez köthető: a katalán klub a negyedik helyről a hetedikre csúszott vissza, elsősorban a közvetítési bevételek 13 százalékos csökkenésének köszönhetően, amiben közrejátszott az is, hogy csapat a korábbiaknál és az elvártnál gyengébben szerepelt a nemzetközi kupasorozatokban, elsősorban a Bajnokok Ligájában.

Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csapatának vezetője (Fotó: Deloitte)
Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csapatának vezetője (Fotó: Deloitte)

Magyarországon a Ferencváros csapata tudott ismét kiemelkedni a 2022-es évben. Az Európa Ligába kerülő Fradi a kvalifikációért 3,63 millió eurót kapott, amely kiegészült a tízéves UEFA-együtthatója alapján kapott összeggel, 924 ezer euróval. Ezek mellett a mérkőzések során megszerzett pontokkal összesen 2,1 millió eurót sikerült keresniük, míg a csoportelsőségért és az azzal járó negyeddöntőbe jutásért még 2,3 millió eurót.

Egyre nagyobb üzlet a női foci

A világ 20 legnagyobb bevételt termelő klubjának női labdarúgó csapatai átlagosan 2,4 millió euró árbevételt jelentettek az 2021/22-es szezonban. A lista elején a Barcelona áll, akik 7,7 millió eurós bevétellel utasították maguk mögé a 6 millió eurót termelő Manchester Unitedet. Utánuk következett a Manchester City, a Paris Saint-Germain (3,6 millió euró), az Arsenal (2,2 millió euró) és a Tottenham (2,1 millió euró). A női ágra – a férfiakéhoz hasonlóan – ugyancsak jellemző az angol csapatok dominanciája, ugyanis az első 15 helyezésből 9-et ad a szigetország.

„Az elmúlt négy év nagyszabású nemzetközi női tornái rekordszámú közönséget vonzottak, amely ösztönözte a klubokat és a nemzetközi szerveket, hogy még határozottabban koncentráljanak a női labdarúgás piacának fejlesztésére. A növekedéshez elengedhetetlen, hogy a szponzorok és befektetők számára is látható legyen a fejlődés, aminek köszönhetően évről évre csökkenhet a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között” – tette hozzá Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.

Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója (Fotó: Deloitte)
Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója (Fotó: Deloitte)

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo