Év eleji bizalomhiány

Januárban az üzleti szféra és a fogyasztók gazdasági várakozásai is romlottak. A GKI Gazdaságkutató Rt. által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a lakosság optimizmusa a nyári zuhanás majd az őszi stagnálás után tovább csökkent. A vállalkozások körében viszont a mostani csökkenés ellenére fél éve javuló a trend.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az iparban az elmúlt és a következő időszak termelésének, valamint a rendelésállománynak a megítélése is kissé rosszabb lett januárban, de ebben a szektorban a legegyértelműbb a csaknem egy éve tartó javuló tendencia. A kereskedelmi cégek a szokásosnál kedvezőbb januári üzletmenetről számoltak be, megrendelési politikájuk azonban passzívabb lett, következő három havi üzleti lehetőségeiket pedig a korábbinál sokkal rosszabbnak látták. Az építőiparban az elmúlt időszak termelésének és a rendelésállománynak a megítélése is kedvezőtlenebb lett. Foglalkoztatási elképzelések nem változtak. A magyar gazdaság helyzetének megítélése minden szektorban javult valamelyest, de így is meglehetősen pesszimista. A lakosság véleménye viszont romlott a magyar gazdaság helyzetéről.


A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket januárban a decemberinél sokkal rosszabbnak látták, s a következő 12 hónapban további, igen jelentős romlást vártak. Januárban az előző havinál sokkal magasabb ütemű áremelkedést érzékeltek, s a következő 12 hónapra vonatkozó inflációs várakozásaik szintén emelkedtek. Ezzel szemben a munkanélküliség további enyhe csökkenésére számítottak. A lakosság vásárlási kedve érezhetően visszaesett az előző havihoz képest, a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások is pesszimisták. Tovább csökkent azok aránya is, akik szerint kedvező az alkalom a megtakarításra.

Módszertani magyarázat:


A GKI Gazdaságkutató Rt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem és az építőipar várakozásait veszi figyelembe. Szezonálisan kiigazított adatokat közöl, vagyis megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.

Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi és építőipari vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.

A GKI konjunktúra index a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.































































1996.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-45.1



-48.8



-45.9



-44.8



-50.5



-51.5



-46.8



-41.9



-42.8



-40.0



-34.9



-39.6



Üzleti bizalmi index



-7.8



-3.9



-6.6



-7.1



-6.8



-9.4



-9.8



-7.0



-5.4



-3.1



-3.8



-5.0



GKI konjunktúra-index



-17.5



-15.6



-16.8



-16.9



-18.2



-20.4



-19.4



-16.1



-15.2



-12.7



-11.9



-14.0































































1997.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-40.0



-41.1



-39.1



-41.6



-39.4



-34.7



-33.8



-30.3



-25.6



-27.2



-23.0



-26.1



Üzleti bizalmi index



-5.5



-4.8



-1.7



-2.1



-0.3



1.4



1.0



2.7



3.3



5.9



6.1



5.7



GKI konjunktúra-index



-14.5



-14.2



-11.4



-12.4



-10.5



-8.0



-8.1



-5.9



-4.2



-2.7



-1.4



-2.5































































1998.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-22.0



-19.0



-15.6



-18.6



-19.9



-10.4



-8.2



-9.8



-14.1



-13.9



-16.3



-22.7



Üzleti bizalmi index



5.0



4.6



4.7



5.5



4.9



3.7



2.2



-0.9



-2.6



-8.9



-9.6



-8.9



GKI konjunktúra-index



-2.0



-1.6



-0.6



-0.8



-1.6



0.1



-0.5



-3.2



-5.6



-10.2



-11.3



-12.5































































1999.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-22.0



-19.7



-22.8



-28.5



-29.6



-28.9



-35.5



-32.9



-30.4



-27.1



-25.5



-29.9



Üzleti bizalmi index



-8.3



-12.6



-11.9



-12.7



-14.8



-10.3



-6.7



-7.8



-7.3



-5.7



-4.7



-3.1



GKI konjunktúra-index



-11.8



-14.4



-14.7



-16.8



-18.6



-15.1



-14.2



-14.4



-13.3



-11.2



-10.1



-10.1































































2000.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-25.9



-28.1



-29.2



-31.2



-28.9



-30.9



-33.0



-30.4



-32.6



-29.6



-30.7



-26.6



Üzleti bizalmi index



-5.6



-4.3



-5.2



-0.8



0.2



-0.9



1.1



-0.1



-2.1



-0.9



0.6



-1.5



GKI konjunktúra-index



-10.9



-10.5



-11.4



-8.7



-7.4



-8.7



-7.7



-8.0



-10.1



-8.3



-7.5



-8.0































































2001.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-25.2



-23.2



-23.4



-20.9



-21.2



-22.0



-19.9



-20.9



-20.7



-19.3



-16.6



-15.1



Üzleti bizalmi index



-1.4



-1.7



1.8



-0.4



-2.8



-3.1



-7.1



-5.3



-7.5



-9.1



-11.0



-10.9



GKI konjunktúra-index



-7.6



-7.3



-4.8



-5.7



-7.6



-8.0



-10.5



-9.3



-10.9



-11.7



-12.4



-12.0


























































































































2002.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-15.6


-13,9

-5,4

-0,6

-2,1

-1,8

-1,3

0,5

-3,5

-3,5

-8,7

-7,8


Üzleti bizalmi index



-10.1


-6,9

-4,3

-9,3

-4,7

-6,2

-6,2

-4,4

-6,9

-4,9

-6,4

-7,1


GKI konjunktúra-index



-11.5


-8,7

-4,6

-7,0

-4,1

-5,2

-4,9

-3,1

-6,0

-4,5

-7,0

-7,3

2003.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-12,2


-21,9

-22,5

-19,2

-21,4

-23,5

-25,1

-32,7

-32,4

-32,3

-31,0

-31,1


Üzleti bizalmi index



-12,0


-11,0

-13,1

-11,4

-8,4

-13,4

-10,2

-9,3

-11,0

-9,8

-5,3

-5,3


GKI konjunktúra-index



-12,1


-13,8

-15,5

-13,4

-11,8

-16,0

-14,1

-15,4

-16,6

-15,7

-12,0

-12,0






























































2004.

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

IX.

X.

XI.

XII.


Fogyasztói bizalmi index



-34,6



Üzleti bizalmi index



-8,6



GKI konjunktúra-index



-15,4

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo