A 2001. november 15-vel induló 3 hónapos program eredményeként - a hitelintézetek, postahivatalok és iskolák közreműködésével - összegyűjtött pénzt az UNICEF magyar és nemzetközi gyermekprogramjaira fordítják.
Egyedülálló összefogással, a kereskedelmi bankok, a postahivatalok és az általános iskolák együttműködésével indul útjára 2001. november 15-én az „Apró az Aprókért” kezdeményezés. A kezdeményezés célja, hogy 2001. november 15. és 2002. február 15. között minél nagyobb mennyiségben gyűjtse össze azt az aprópénzt, amely az euró 2002. január 1-vel történő bevezetése kapcsán Magyarországon gyakorlatilag értékét veszti. A Magyar Bankszövetséggel közös megkeresés eredményeként 11 kereskedelmi bank (BNP Paribas, Budapest Bank, CIB Bank, HVB Hungary, ING Bank, Inter-Európa Bank, Kereskedelmi és Hitelbank, Magyar Külkereskedelmi Bank, OTP Bank, Postabank, Raiffeisen Bank), valamint a Magyar Posta vállalta, hogy összesen mintegy 500 fiókjában a megfelelő gyűjtőhengert elhelyezi és az ügyfelek figyelmét a kezdeményezésre felhívja. A program szakmai támogatója, a Magyar Nemzeti Bank kirendeltségeiben további 6 gyűjtőhenger kerül felállításra.
A pénzintézeti gyűjtéssel párhuzamosan a magyarországi iskolák is részt vehetnek az aprópénzek összegyűjtésében. Az iskolák kifejezetten erre a célra gyártott tasakokba összegyűjtött aprópénzét az ország bármelyik postahivatala tasakonként 2 kg súlyig átveszi és térítésmentesen a Magyar Nemzeti Bankhoz eljuttatja. Pontosan ez a rendszer teszi azt is lehetővé, hogy az iskolák között az UNICEF versenyt hirdessen és a postahivataloknak január 15-ig legtöbb aprópénzt átadó iskolákat komoly jutalomban részesítse.
A kezdeményezés lényeges eleme a garancia. A bankok vállalták a pénz biztonságos őrzését, a pénz szállítása pedig ugyanolyan biztonsági feltételek mellett történik, mint bármilyen más esetben. A Magyar Nemzeti Bank egy erre szakosodott külföldi céget bízott meg az összegyűjtött pénz elszállításával, szétválogatásával és beváltásával. Ezt követően a pénz ellenértékét az MNB az UNICEF Magyar Nemzeti Bizottsága részére átutalja. Az UNICEF neve és tapasztalata garancia arra, hogy az így befolyt összeg maradéktalanul szolgálja a rászorulókat. Az összeg mintegy felét magyarországi elmaradott térségek önkormányzati bölcsődéinek és óvodáinak fejlesztőjátékokkal való felszerelésére fordítják, míg az összeg másik felével egyéb nemzetközi UNICEF programokat támogatnak.
A szervezők tisztában vannak azzal, hogy egyes bankok egyes pénzérméket átvesznek, beváltanak, sőt a külföldi jegybankok még hosszú évekig kötelesek lesznek a már piacról kivezetett érméket átvenni. A kezdeményezés azonban alapvetően arra épít, hogy a legtöbb magyar polgár számára ezek az érmék már tényleges értéket nem képviselnek, és ha már saját céljaikra nem, közös célokra viszont szívesen fordítják, adományozzák a pénzt.
A magyarországihoz hasonló indíttatású „malacpersely” akciót egyébként Nyugat-Európa szinte minden országában indítottak önkéntes szervezetek. Így Franciaországban, Nagy-Britanniában valamint Németországban is folyik ehhez hasonló akció. Az országos összefogás egyébként abban is mérhető, hogy a tervezésben, szervezésben és lebonyolításban résztvevő minden szervezet és magánszemély saját munkáját – összesen 10 millió forintot meghaladó értékben - térítésmentesen bocsátja az „Apró az Aprókért” kezdeményezés rendelkezésére.
Euró-övezeti aprópénzek karitatív célra
Az euró bevezetését követően akár több százmillió forint értékben maradhat a magyar polgárok zsebében olyan aprópénz, amelynek beváltása Magyarországon komoly gyakorlati nehézségekbe ütközik. Ennek a pénznek az összegyűjtését és rászoruló gyerekek megsegítését célozza az „Apró az Aprókért” kezdeményezés amelyet az UNICEF Magyar Nemzeti Bizottsága és a PeppeR Kommunikációs Ügynökség a Magyar Nemzeti Bank szakmai támogatásával indít.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.