EU-csatlakozás: Magyar kereskedelem – quo vadis?

- Az EU-bővítés a tagjelölt országok kereskedelmében sokféle szerkezeti változást okoz, amihez a kereskedőknek alkalmazkodniuk kell – állapította meg Xavier Durieu, a brüsszeli székhelyű EuroCommerce nevű szervezet főtitkára budapesti sajtótájékoztatóján szerdán.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

– A kereskedelmi vállalatok számára a fő kihívást egyrészt az Unió szabályozó rendszerének megértése és használata jelenti a mindennapi üzleti tevékenység során. Másrészt célszerű felkészülniük arra, hogy helyt álljanak a jelenleginél is élesebb versenyben, kielégítve vásárlóik egyre növekvő igényeit.

Az EuroCommerce 24 európai ország kereskedelmi szakmai szövetségét tömörítő lobbizó és információkat közvetítő szervezet. Magyar tagja az Országos Kereskedelmi Szövetség, és már kérte felvételét a Vállalkozók Országos Szövetségének Kereskedelmi és Szolgáltatói Szekciója is. A főtitkár az „EU-csatlakozás: Magyar kereskedelem – quo vadis?” című VOSZ-konferencián tartandó előadása miatt jött Magyarországra.

A kibővített Európában a kereskedelem jelenti majd a legszorosabb kapcsolatot a feldolgozó ipar és közel 500 millió fogyasztó között. Csak az EU jelenlegi tizenöt tagországában 4,7 millió vállalat működik a kereskedelemben, amely 13 százalékkal részesedik az EU-ban előállított nemzeti össztermékből. A társadalom szinte minden rétegében összesen 22 millió embernek biztosít munkát.

- A kereskedelem fontos szerepet játszik az EU-tagjelölt országok gazdaságának felzárkózásában – hangsúlyozta a főtitkár. - A kereskedelem a gazdaság egyik legnagyobb munkaadója, ugyanakkor dinamikusan fejlődő szektor, a jólét egyik forrása és alapvetően erősíti a társadalmi összetartozás érzetét.

A befektetést a szakmai képzésbe, illetve a modern kiskereskedelmi menedzselési technikákba szükségesnek tartja ahhoz, hogy növekedjen a teljesítmény színvonala, és fejlődjön a vállalkozási kultúra.

A magyarországi kereskedők EU-csatlakozási felkészülését az EuroCommerce tréning és szemináriumi programokkal kívánja támogatni. Céljuk, hogy felhívják a kereskedők figyelmét az EU politikájának bizonyos területeire, és megértessék a kereskedőkkel. Különösen az Unió belső piacának működését és a kereskedelem részvételével folyó társadalmi párbeszédet tartják fontosnak.

Az EuroCommerce 1993-ban jött létre, a kis-, nagy- és nemzetközi kereskedelmet képviselő három szervezet egyesüléséből, és így a kereskedelmi ágazat érdekeinek ad hangot Brüsszelben.

Küldetése biztosítani azt, hogy a kereskedelem érdekeit jól megértesse és megvédje az európai intézményeknél. Gondoskodik arról, hogy tagjai jól informáltak legyenek a politikai fejleményekről, és hatásukról az üzleti tevékenységére. A titkárság Brüsszelben működik, az európai intézmények közelében. Közel húsz főállású munkatárs aktív a politika különböző területein, amelyek befolyásolják az ágazat működését, mint például a jogi szabályozás, fogyasztóvédelem, társadalmi kérdések, környezet, elektronikus kereskedelem, nemzetközi kereskedelem, élelmiszerbiztonság, bővítés, vállalati témák, fizetési rendszerek, stb.

- Egyre szélesebb körben elfogadott tény – mutatott rá Xavier Durieu, - hogy ha a kereskedelem számára sikeres bővítést akarunk, akkor szükséges a vállalkozás új kultúráját is kialakítani. A vállalkozások fejlesztésére a megfelelő gazdasági feltételek megteremtése és a vállalkozási tevékenység kultúrájának fejlesztése elengedhetetlen a folyamatos gazdasági növekedéshez és a tagjelölt országok kis- és középvállalatainak erősödéséhez. Például nagy erőfeszítések szükségesek az adminisztrációs környezet egyszerűsítése, a bürokrácia megszüntetése és vállalkozás-barát környezet kialakítása érdekében. A kockázat és nyereség egyensúlyának javítása szükségesnek látszik a tagjelölt országok és régiók többségében.

Hozzátette, hogy a tagjelölt országok kereskedői az EuroCommerce által elért eredményekből hosszú távon profitálni fognak. Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a tagjelölt országok kereskedői is elkezdjék megfogalmazni problémáikat az európai szervezetek számára. Így gondoskodhatnak arról, hogy sajátosságaikat és gondjaikat Brüsszelben megértsék és tekintetbe vegyék a döntések meghozatalában. Az EuroCommerce a tagjelölt országok számára teret ad a várható EU-szabályozások megvitatására. A főtitkár nélkülözhetetlennek tartja, hogy a tagjelölt országok kereskedelmi szakmai szervezetei beilleszkedjenek lobbizási stratégiájukba.

Krisán László, a Vállalkozók Országos Szövetsége Kereskedelmi és Szolgáltatói Szekciójának (KSZSZ) elnöke ismertette fő törekvésüket, hogy tömöríteni kívánják a disztribúciós lánc valamennyi szereplőjét.

A szakmai érdekképviselet egyik fontos része, hogy a szekció elkezdte egy új, egységes kereskedelmi törvényjavaslat előkészítő munkálatait.

A szekció olyan beszállítói programot dolgoz ki, amely nem csak a disztribúciós lánc szereplőinek sokféle érdekeit hangolja össze, hanem a kis- és középvállalatok számára megkönnyíti a beszállítást a nagy boltláncokba.

- A KSZSZ küldetése, hogy befolyásolja a kereskedelem mozgásterét befolyásoló sokféle, ugyanakkor folyton változó jogi szabályozást – hangsúlyozta Krisán László. – A KSZSZ az egymással konkuráló kis, közepes és nagy vállalatok számára platformot nyújt érdekeik egyeztetésére.

Mivel a VOSZ az Érdekegyeztető Tanács tagja, első sorban ott képviseli és védi a kereskedelemben érdekelt vállalkozók érdekeit.

Bajai Ernő

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo