A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 1%-kal, a szállított áru mennyisége 4%-kal volt alacsonyabb az előző év azonos időszakánál. Közúton, az ágazaton kívüli vállalkozásokat is figyelembe véve az árutonna-kilométer értéke 2%-kal, a szállított árutömeg 7%-kal csökkent. A távolsági személyszállításban az utaskilométerben mért teljesítmény 2%-kal nőtt, a helyi közle-kedésben enyhén csökkent. Az első alkalommal forgalomba helyezett személygépko-csik száma meghaladta a 135 ezret.
A szállítási, valamint a szállítást kiegészítő tevékenység, utazásszervezés ágazatokban 2001. szeptember 30-án az egyéni vállalkozások száma 2 ezerrel (6%-kal) kevesebb, a társas vállalkozásoké pedig félezerrel (5%-kal) több volt, mint előző év azonos napján.
A legalább öt főt foglalkoztató vállalkozások adatait tekintve az alkalmazásban állók bázis-időszakhoz viszonyított létszáma közel 1%-kal csökkent, a teljes munkaidőben foglalkoz-tatottak havi bruttó átlagkeresete 15%-kal emelkedett. A nettó átlagkereset 14%-os növeke-dése 1 százalékponttal alacsonyabb a nemzetgazdasági átlagnál.
A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 149 millió tonna árut szállítottak, mely 4%-kal alacsonyabb a bázisidőszaknál. A visszaesésben a közúti áruszállítás 8%-os csökkenése volt a meghatározó; a vasúton szállított áru tömege 2%-kal csökkent, míg a vízi és a csőve-zetékes szállítás egyaránt 13%-kal nőtt.
Az árutonna-kilométerben számított teljesítmény 19 milliárd volt, mely 1%-os visszaesést jelent. Mind a vasúti, mind a közúti ágazat gyenge negyedévet tudhat maga mögött (9-9%-os csökkenéssel): az I–III. negyedéves teljesítmény a vasúti szállításnál 6, a közúton 3%-kal marad el a bázisidőszaktól, míg a vízi áruszállítás – az előző évek alacsony teljesítéseit kö-vetően – 11, a csővezetékes áruszállítás 13%-kal nőtt. A fő ágazatok részesedése lényegé-ben nem változott, a közúti áruszállítás részesedése 50%, a vasúté 29%.
Belföldi viszonylatban a szállított árutömeg 6, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 4%-kal csökkent. Az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítések valamennyi szállítási ága-zatban csökkentek, vasúton és a csővezetékes szállításban 3-3, közúton 5%-kal. A közúti áruszállítás részesedése továbbra is magasan a legnagyobb, 72%-os, míg a vasúti áruszállí-tásé 19% alá süllyedt.
A nemzetközi áruszállításban a szállított áruk mennyisége 2%-kal, árutonna-kilométerben mért teljesítménye kismértékben bővült. A vasúti ágazat árutonna-kilométerben kifejezett teljesítései 7%-kal maradnak el a bázisidőszaktól, a közúti ágazaté 1%-kal. 17, illetve 12%-os növekedés mutatkozik a kisebb részarányt képviselő csővezetékes és vízi szállításban. A közúti áruszállítás részaránya 37, a vasúti áruszállításé 35%-os.
A közúti fuvarozásban (a szállítás árutonna-kilométerben kifejezett értékének 31%-át előál-lító) ágazaton kívüli vállalkozások teljesítéseit is figyelembe véve, a szállított áru tömege 7, az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítmény 2%-kal csökkent. A nemzetközi szállítást többnyire a szállítási ágazatokba sorolt vállalkozások végzik, ezért az átlagos szállítási tá-volság jóval magasabb, közel kétszerese az ágazaton kívülieknél. Az üresen megtett kilo-méterek aránya változatlanul 30% körül mozog.
A járművek jellegének, illetve teherbírásának tekintetében az 1–3,5 tonnás járművek a szállított árutömeg és az árutonnakm-teljesítmény 9%-át adják. A vontatók esetében az üre-sen megtett kilométerek aránya alacsony, az átlagos szállítási távolság magas: a vontatók ré-szesedése az árutonna-kilométer teljesítményéből 2001. I–III. negyedévében meghaladta az 51%-ot.
A bázisidőszakhoz viszonyítva a Magyarország területére belépő külföldi személygépkocsik száma 3%-kal csökkent. A külföldi tehergépjárművek tranzitforgalma 15%-kal, a magyaror-szági indítással rakottan kilépő gépkocsik száma 14, a szállított tömeg mennyisége 13%-kal növekedett. A kilépő magyar személygépkocsik száma kismértékben visszaesett, a rakot-tan kilépő magyar tehergépkocsik száma 11%-os növekedést mutat.
A távolsági személyszállításban, a szállított utasok száma 3, az utaskilométerben mért tel-jesítmény értéke 2%-kal bővült. A légi szállításban 6, a vasúti szállításban 4%-os az utaski-lométer-teljesítmény növekedése, a közúti szállításban 1%-kal csökkent. A közúti személy-szállítás utaskilométer-értékének aránya 47% alá csökkent; a vasúti személyszállításé 38, a légi személyszállításé 15%.
A helyi tömegközlekedésben szállított utasok száma, illetve az utaskilométer-teljesítménye alig marad el a bázisidőszak értékétől; a csökkenés minimális valamennyi szállítási eszköz esetében.
Az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 135,5 ezer db, a bá-zisidőszakhoz viszonyított növekedés – összhangban a személygépkocsi-kiskereskedelem növekvő értékesítési adataival – 24%-os volt. A forgalomba helyezett személygépkocsik 18%-a Opel, 16%-a Suzuki, 10-10%-a Renault és Volkswagen.
Enyhén visszaeső szállítási teljesítmények
Az előző évek tendenciáihoz hasonlóan, amikor az ipari termelés dinamikus növekedése a szállítási teljesítmények szerényebb bővülésével járt együtt, az ipari termelés idei évi lassúbb növekedési üteme a szállítási teljesítmények enyhe visszaesését eredményezte.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.