Életszínvonal Közép- és Kelet-Európában

Magyarország a közép- és kelet-európai országoknak abba a csoportjába tartozik, ahol a lakosság pozitívan értékeli az 1990-es évek eleje óta végbe ment gazdasági változásokat. A korábbiakhoz képest megnőtt az életszínvonalukkal elégedett magyarok aránya, állapította meg Peter Damisch, az osztrák Fessel-GfK Piackutató Intézet igazgatója egy Közép- és Kelet-Európa piacait elemző bécsi konferencián.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!




Amíg 1991-ben még a magyar felnőttek 55 százaléka vélekedett úgy, hogy elégedett az életszínvonalával vagy legalábbis sokat elért abból, amit szeretett volna, addig tavaly már 69 százalékot ért el ez az arány.

Régiónkban Szlovéniában legmagasabb az elégedettségi mutató, 78 százalékkal. Magyarországhoz hasonlóan Csehszlovákiában is a közvélemény 69 százaléka ítéli meg kedvezően a saját helyzetét. A cseheknél viszonylag nagy, 24 százalékpontos a fejlődés 1991-hez képest.

A többé-kevésbé elégedettek 50 százaléknál nagyobb részt képviselnek még Szlovákiában, Horvátországban és Lengyelországban.

Az inkább elégedetlenek túlsúlya jellemző Romániában, Oroszországban, Bulgáriában és Ukrajnában.

Figyelemre méltó, hogy a 90-es évek elejéhez képest Romániában, de különösen Bulgáriában csökkent az életszínvonalukat kedvezően megítélők aránya. (Romániában 1992-ben 55 százalék elégedett, 2001-ben 49 százalék. Bulgáriában 1991-ben 47, viszont tavaly 32 százalék).

A felmérést mindegyik országban a 15 éves és idősebb felnőtt lakosságot fontos szempontokból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével végezték a Fessel-GfK leányvállalatai a múlt évben.

A kutatás sajátossága, hogy nem magának az életszínvonalnak a feltárására, hanem a vele való elégedettség megismerésére irányult. Ezért az ún. vélemény-típusú megkérdezések inkább az életfelfogásról, mentalitásról adnak képet.

Az életstílus egyik jellemzője, hogy ha megtehetné, ki, mire költene több pénzt. A nyaralás, hétvégi utazás áll az első helyen Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában és Jugoszláviában. Nálunk második a lakberendezés, majd a ruházati cikk, élelmiszer és autó következik.

Legtöbben élelmiszerre adnának több pénzt, ha lenne Lengyelországban, Bulgáriában, Oroszországban, Romániában és Ukrajnában.

A nyaralás, hétvégi utazás mindegyik vizsgált országban az első három hely egyikén szerepel. Az autó három országban nem került be az első öt közé: Bulgáriában, Romániában és Ukrajnában. Második helyen áll viszont Jugoszláviában és Szlovéniában.

A nálunk, Szlovákiában és Csehországban második leggyakoribb említést kapott lakberendezésre sokkal kevesebben gondolnak Szlovéniában, Lengyelországban és Szlovéniában.

Feltűnően hátra sorolták az élelmiszert a csehek és jugoszlávok.

Árnyaltabb képet ad az életszínvonal megítéléséről, ha megnézzük a kedvező és kedvezőtlen vélemények részletesebb megoszlását. A magyar megkérdezettek 7 százaléka mondta azt, hogy szinte semmije sincs abból, amit remélt. További 24 százalék pedig csak alig ért el valamit abból, amit szeretett volna. A másik oldalon honfitársaink 5 százaléka elégedett az életszínvonalával, 17 százalék gondolja, hogy sokat elért, 44 százalék pedig abból, amit szeretett volna, néhány dolgot elért.





























































Elégedettség az életszínvonallal Közép- és Kelet-Európában. A válaszadók százalékában.





Ország



Inkább elégedett



Inkább elégedetlen



Magyarország



69



31



Szlovákia



66



34



Csehország



69



31



Lengyelország



54



46



Ukrajna



27



63



Oroszország



35



65



Románia



49



51



Bulgária



32



68



Horvátország



59



41



Szlovénia



78



22



Forrás: GfK Piackutató Intézet

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo