A szórakoztató elektronikai készülékek kereskedelmi forgalma idén várhatóan meghaladja a tavalyi 90-100 milliárd forintot, amit a tervezett vásárlások nagy aránya is valószínűsít.
A felmérés megállapította, hogy a közeljövő vásárlásai ellenére sem emelkedik jelentősen a háztartások ellátottsága. Az új készülékeket ugyanis jórészt olyanok veszik, akik a régit cserélik le.
Az első készülékre vonatkozó vásárlási szándék egyedül a hifi-toronynál éri el az 5, video magnónál pedig a 3 százalékot. Első színes tévéjének megvételére a megkérdezettek mindössze 1 százaléka készül.
A háztartásokban használatos szórakoztató elektronikai készülékek átlagos életkora viszonylag magas. A fekete-fehér tévék 21, a rádiók 12, a rádiós magnók 10, míg a színes tévék 8 évesek.
A legfiatalabb évjáratokat a CD lejátszók, videokamerák, sétáló magnók és hi-fi tornyok képviselik. Például a háztartásokban lévő hi-fi tornyok közel felét vásárolták a legutóbbi négy évben, míg a színes televíziók nagyobbik fele 1996-ban vagy korábban lett a családi vagyon része.
A digitális termékek terjedése már megindult Magyarországon is, de még kevéssé érzékelhető a forgalomban. A kereskedelemben már megjelentek az új trendeket képviselő korszerű készülékek, mint a DVD, MD, Dolby Surround Prologic, 16:9-es tévé, Plazma tévé, stb. Mennyiségi értékesítésük dinamikusan növekszik.
A háztartások szórakoztató elektronikai cikkel való ellátottságában kimagaslóan vezet a színes tévé, 92 százalékos részaránnyal. Második legnépszerűbb a rádiós magnó, majd a videorekorder és a csak rádiókészülék következik, a háztartások közel felében.
A háztartások egyharmad körüli részében található hifi torony. Egynegyednél is kisebb arányt képvisel a sétáló magnó, CD lejátszó, fekete-fehér tévé, és mindössze a háztartások 5 százaléka rendelkezik videokamerával.
Szórakoztató elektronikai készülékkel az átlagosnál nagyobb jövedelmű és magasabb képzettségű rétegei kiemelkedő arányban rendelkeznek. Egyetlen kivétel a színes tévé, amely egyformán elterjedt a társadalom szinte minden részében.
Ezúttal először mérték fel azokat a háztartásokat, amelyekben egy-egy fajta készülékből több is található. A színes tévével rendelkező háztartások 14 százalékában van egynél több készülék. Utána a rádió, videorekorder és a sétáló magnó következik, 5-4 százalékos aránnyal.
A vásárlások várható növekedésének fő oka az árak csökkenése lehet, ami idén is jellemzi a piacot. Az Electro World belépésével az árverseny erősödött, a promóciók a versenytársaknál is jelentőssé váltak. Az Electro World révén tovább bővül a boltok kínálata, erősödik a szaküzletek súlya a piacon.
A kutatás alapján a vásárlások színhelyei közül mind a szaküzletek, mind a hipermarketek erősödtek a tavalyi évben is.
Élénkül a szórakoztató elektronikai piac
Minden nyolcadik hazai háztartásban gondolkoznak új színes tévé-készülék vásárlásán az idén. Minden tizenegyedikben tervezik hi-fi torony, és minden tizenkettedikben video lejátszó beszerzését. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a felnőtt lakosságot több fontos szempontból reprezentáló 1000 fő személyes, 2001 decemberi megkérdezése alapján. Az átlagosnál kisebb mértékű növekedésre lehet számítani a cd lejátszók és videokamerák közeljövőbeli vásárlásánál.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.