Amíg az első felmérés idején, 1999-ben a megkérdezett háziasszonyok 32 százaléka kisebb önkiszolgáló boltokban költötte a legtöbbet élelmiszerre, addig tavaly ősszel 29 százalék. A hipermarketet megnevezők aránya viszont 10-ről 26 százalékra növekedett.
A gyors változás többek között az autó használatával is összefügg. Három év alatt ugyanis a vásárolni gyakran autóval járók aránya 15-ről 24 százalékra ment fel. Ugyanakkor a megkérdezettek 43-45 százaléka sohasem szokott boltba menni gépkocsival – mert nincs neki.
Ugyanakkor nőtt a hipermarketben történő vásárlások gyakorisága is, a heti átlagos 0,6 alkalomról 1,2-re.
A “Shopping Monitor” című kutatást a GfK Piackutató Intézet 2002 őszén immár negyedszer végezte el, hogy feltárja a vásárlási szokások legfontosabb jellemzőit. A háztartások bevásárlásáért felelős személyek körében 1 000 főt kérdeztek meg, akik több fontos szempontból reprezentálják a 3,8 millió magyarországi háztartást. A megkérdezettek zöme természetesen nő.
Milyen tényezőket tart fontosnak élelmiszer vásárlása során? A kérdésre adott válaszok rangsorát, fontosság szerint az áru frissessége, minősége és az árszínvonal vezeti, hajszálra egyforma értékeléssel. Utána a választék, a kiszolgálás gyorsasága következik, majd a figyelmesség-udvariasság.
Ha azonban a kedvenc bolttal való elégedettséget nézzük, akkor a fentiek közül legkisebb mértékben az árszínvonallal elégedettek a válaszadók, de a kiszolgálás gyorsasága is kevés dicséretet kap.
A vásárlók leginkább kedvenc boltjuk nyitva tartási idejét díjazzák, majd azt, hogy hazai termékek is kaphatók benne. A megszokottság is elismert erény, ahogyan a tisztaság, a márkás boltnév és a választék is.
Ami a szórólapok hatékonyságát illeti: kap szórólapot, átnézi, és az alapján vásárol a megkérdezettek egyharmada. Arányuk a legutóbbi két év során majdnem megduplázódott. További jó egyharmad kap szórólapot, és át is nézi, de nem feltétlenül az alapján vásárol. Kap ugyan szórólapot, de nem nézi meg 9 százalék. Ugyanakkor egyenletesen 22 százalék körüli részt tesznek ki azok, akik nem szoktak kapni szórólapot.
Bajai Ernő
Egyre többen járnak autóval vásárolni
Továbbra is Tesco, Penny Market és Coop a legismertebb hazai boltláncok sorrendje. Többek között ezt állapítja meg a GfK “Shopping Monitor” című tanulmánya a vásárlási szokásokról. A magyar háziasszonyok a legtöbb pénzt élelmiszerre még mindig a kisebb önkiszolgáló boltokban adják ki, de a hipermarketek szerepe ugrásszerűen megnőtt az utóbbi évben.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban
Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.