Amíg az első felmérés idején, 1999-ben a megkérdezett háziasszonyok 32 százaléka kisebb önkiszolgáló boltokban költötte a legtöbbet élelmiszerre, addig tavaly ősszel 29 százalék. A hipermarketet megnevezők aránya viszont 10-ről 26 százalékra növekedett.
A gyors változás többek között az autó használatával is összefügg. Három év alatt ugyanis a vásárolni gyakran autóval járók aránya 15-ről 24 százalékra ment fel. Ugyanakkor a megkérdezettek 43-45 százaléka sohasem szokott boltba menni gépkocsival – mert nincs neki.
Ugyanakkor nőtt a hipermarketben történő vásárlások gyakorisága is, a heti átlagos 0,6 alkalomról 1,2-re.
A “Shopping Monitor” című kutatást a GfK Piackutató Intézet 2002 őszén immár negyedszer végezte el, hogy feltárja a vásárlási szokások legfontosabb jellemzőit. A háztartások bevásárlásáért felelős személyek körében 1 000 főt kérdeztek meg, akik több fontos szempontból reprezentálják a 3,8 millió magyarországi háztartást. A megkérdezettek zöme természetesen nő.
Milyen tényezőket tart fontosnak élelmiszer vásárlása során? A kérdésre adott válaszok rangsorát, fontosság szerint az áru frissessége, minősége és az árszínvonal vezeti, hajszálra egyforma értékeléssel. Utána a választék, a kiszolgálás gyorsasága következik, majd a figyelmesség-udvariasság.
Ha azonban a kedvenc bolttal való elégedettséget nézzük, akkor a fentiek közül legkisebb mértékben az árszínvonallal elégedettek a válaszadók, de a kiszolgálás gyorsasága is kevés dicséretet kap.
A vásárlók leginkább kedvenc boltjuk nyitva tartási idejét díjazzák, majd azt, hogy hazai termékek is kaphatók benne. A megszokottság is elismert erény, ahogyan a tisztaság, a márkás boltnév és a választék is.
Ami a szórólapok hatékonyságát illeti: kap szórólapot, átnézi, és az alapján vásárol a megkérdezettek egyharmada. Arányuk a legutóbbi két év során majdnem megduplázódott. További jó egyharmad kap szórólapot, és át is nézi, de nem feltétlenül az alapján vásárol. Kap ugyan szórólapot, de nem nézi meg 9 százalék. Ugyanakkor egyenletesen 22 százalék körüli részt tesznek ki azok, akik nem szoktak kapni szórólapot.
Bajai Ernő
Egyre többen járnak autóval vásárolni
Továbbra is Tesco, Penny Market és Coop a legismertebb hazai boltláncok sorrendje. Többek között ezt állapítja meg a GfK “Shopping Monitor” című tanulmánya a vásárlási szokásokról. A magyar háziasszonyok a legtöbb pénzt élelmiszerre még mindig a kisebb önkiszolgáló boltokban adják ki, de a hipermarketek szerepe ugrásszerűen megnőtt az utóbbi évben.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.