Dominál a színes tévé, hódít a házimozi

Idén rendhagyó módon, tavasszal indult a vásárlási láz a szórakoztató elektronikai cikkek piacán, s a kereslet nyáron sem csökkent, sőt szeptemberben is folytatódott. S ehhez jönnek hamarosan a karácsonyi értékesítési adatok, hiszen ez a cikkcsoport vezeti az ajándékozási listát is.

A szórakoztató elektronikai piac a tavalyihoz képest több mint 10 százalékkal növekedett, s körülbelül 130 milliárd forint forgalmat ért el ebben az évben. Az átlagnál sokkal nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD- és a hordozható CD-lejátszók piacán nő az érdeklődés, de mind többen keresik a digitális camcordereket és fényképezőgépeket is.

A szórakoztató elektronikai készülékek piacának forgalma az év első felében a szokásoshoz képest kiugróan megnőtt, már akkor a karácsonyi szezonokra emlékeztetett – derül ki a GfK piackutató cég folyamatos, Non-Food Tracking kutatásából. Februártól májusig értékben 15, mennyiségben 25 százalékot meghaladó mértékben kelt el több videó, tévé és más hasonló cikk, mint tavaly a hasonló időszakban. Az egész évben 10 százalék felett haladta meg a múlt évit a forgalom, de – a szeptemberi becsléssel ellentétben – év végéig nem érte el a 150 milliárd forintot; megállt 130 milliárdnál.

Házimozi féláron

– A nagyarányú piacbővülésnek két fő oka van. Az egyik: a lakosság a jövedelmeit a korábbiaknál nagyobb arányban költi fogyasztásra, nem megtakarít; a másik: a fogyasztásra fordított pénzből egyre több áramlik a szórakoztató elektronikai szektorba. Emellett, gondoljunk csak vissza, kéthetente nyílt egy-egy üzlet, s mind árengedményes bevezető akciókkal csábította a vevőket – magyarázza a jelenség okait Schiller Tamás, a GfK területvezetője.

Valóban, tavaly év eleje óta 25 szaküzlet, két-két óriási eladóterű Electro World és MediaMarkt nyitotta meg kapuit, a Tesco nyolc, az Auchan három új hipermarketjével járult hozzá a kínálat bővítéséhez. Az áruházi árengedmények csökkentették az átlagárakat: például a házimozi idén április–májusban átlagosan 53 százalékkal került kevesebbe, mint a múlt év hasonló időszakában, tehát csaknem féláron lehetett hozzájutni; a DVD-felvevőnél 83, a -lejátszónál pedig 49 százalék ez a mutató. Piackutatók szerint a kereskedelmi hálózat bővülése három év múlva biztosan megáll, bár az EU-csatlakozás némiképp felgyorsíthatja a folyamatot.

Közép-Európa országaiban, így nálunk is, jobbára a hagyományos tévékészülékek teszik ki ennek a piacnak a túlnyomó részét, rájuk jut a forgalom 49 százaléka. Ebben azonban évek óta a nagyobb, többfunkciós készülékek játsszák a főszerepet. A 72 centiméter képernyő-átmérőjűek forgalma idén például várhatóan megduplázódik.

– Ma már a legolcsóbb házimozi-rendszernek is erőteljes a hangzása, ezért az emberek a képi megjelenítést akarják tökéletesíteni. Megfelelő képet pedig – a ma már elterjedt síkképcsöves tévékészülékek mellett – a projektoros és a plazmakijelzők, illetve televíziók állítanak elő, ezért ezek is lassan tömegessé válhatnak a piacon – mondja el tapasztalatait Jüngling Gábor, a Panasonic Magyarország Kft. vizuálistermék-felelőse.

A videó térvesztése

A magyar háztartások 97 százalékában van egyébként színes tévé, 61 százalékában videomagnó, 8 százalékában videokamera és 37 százalékában CD-lejátszó.

A GfK felmérései szerint 2003 az első év, amikor a kereskedelem több DVD-lejátszót értékesített, mint videót. Várhatóan ez utóbbiak értékesítése hamarosan stagnálni, majd esni kezd. A kereslet a házimozirendszerek, azaz a DVD funkcióval és digitális dolby hangzással ellátott hifirendszerek iránt 200 százalékot meghaladó mértékben növekszik. Ennek ellenére a magyar háztartásoknak még mindig csak mintegy a 10 százalékában van DVD-lejátszó, de a folyamatos – évente átlagosan 33 százalékos – árzuhanás miatt a következő években a forgalom várhatóan erőteljes növekszik.

– Az igazi boom még előttünk van. Nemcsak DVD-lejátszóból adnak el egyre többet, hanem kompakt házimoziszettből is, amely a lejátszó mellett erősítőt és hangszórókat is magában foglal. Nő az érdeklődés az asztali DVD-felvevők, valamint a kombinált termékek iránt is, és megjósolható a DVD-felvevős kompakt házimozirendszerek jövőbeni térhódítása – jelzi Jüngling Gábor.

A magyar piac egyébként a no name szórakoztató elektronikai cikkek felé halad. Márkás termékekből is többet adnak el, de arányaiban jóval kevesebbet.

További árcsökkenés az EU-csatlakozás után

A hordozható készülékek szegmensében a hordozható CD-lejátszók forgalma emelkedik dinamikusan, 108 százalékkal. A lejátszók egynegyed részéhez tartozik MP3 playback funkció is, ugyanakkor kizárólag az MP3-as lejátszóra nincs számottevő igény.

Jól fogynak a kombinált, sokszor a cigarettásdoboznál kisebb méretű termékek, valamint a memóriakártyás digitális kamerák is, amelyek praktikusságukkal és egyszerűségükkel hódítanak. A tenyérben kényelmesen elférő kombinált termékek vakus digitális fényképezőgépet, diktafont, beépített hangszórót és MP3 zenelejátszót tartalmaznak, sőt mozgókép felvételére is alkalmasak. Az adatokat memóriakártyán tárolják.

A digitális világ talán legközkedveltebb termékei azonban a digitális fényképezőgépek. Becslések szerint ezek olyan viharos gyorsasággal terjednek, hogy máris a piac 40 százalékát mondhatják magukénak. (Technikai elemzésünk a lap … oldalán.)

Elemzők azt várják, hogy az EU-csatlakozás után az ottani alacsonyabb árszint következtében még olcsóbbak lesznek a szórakoztató elektronikai cikkek hazánkban.

– Az EU távol-keleti importárukkal szemben alkalmazott vámpolitikájától, a védővámoktól és az egyes gyártók márkastratégiájától azonban sok függ majd – jelzi Schiller Tamás.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo