Dominál a színes tévé, hódít a házimozi

Idén rendhagyó módon, tavasszal indult a vásárlási láz a szórakoztató elektronikai cikkek piacán, s a kereslet nyáron sem csökkent, sőt szeptemberben is folytatódott. S ehhez jönnek hamarosan a karácsonyi értékesítési adatok, hiszen ez a cikkcsoport vezeti az ajándékozási listát is.

A szórakoztató elektronikai piac a tavalyihoz képest több mint 10 százalékkal növekedett, s körülbelül 130 milliárd forint forgalmat ért el ebben az évben. Az átlagnál sokkal nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD- és a hordozható CD-lejátszók piacán nő az érdeklődés, de mind többen keresik a digitális camcordereket és fényképezőgépeket is.

A szórakoztató elektronikai készülékek piacának forgalma az év első felében a szokásoshoz képest kiugróan megnőtt, már akkor a karácsonyi szezonokra emlékeztetett – derül ki a GfK piackutató cég folyamatos, Non-Food Tracking kutatásából. Februártól májusig értékben 15, mennyiségben 25 százalékot meghaladó mértékben kelt el több videó, tévé és más hasonló cikk, mint tavaly a hasonló időszakban. Az egész évben 10 százalék felett haladta meg a múlt évit a forgalom, de – a szeptemberi becsléssel ellentétben – év végéig nem érte el a 150 milliárd forintot; megállt 130 milliárdnál.

Házimozi féláron

– A nagyarányú piacbővülésnek két fő oka van. Az egyik: a lakosság a jövedelmeit a korábbiaknál nagyobb arányban költi fogyasztásra, nem megtakarít; a másik: a fogyasztásra fordított pénzből egyre több áramlik a szórakoztató elektronikai szektorba. Emellett, gondoljunk csak vissza, kéthetente nyílt egy-egy üzlet, s mind árengedményes bevezető akciókkal csábította a vevőket – magyarázza a jelenség okait Schiller Tamás, a GfK területvezetője.

Valóban, tavaly év eleje óta 25 szaküzlet, két-két óriási eladóterű Electro World és MediaMarkt nyitotta meg kapuit, a Tesco nyolc, az Auchan három új hipermarketjével járult hozzá a kínálat bővítéséhez. Az áruházi árengedmények csökkentették az átlagárakat: például a házimozi idén április–májusban átlagosan 53 százalékkal került kevesebbe, mint a múlt év hasonló időszakában, tehát csaknem féláron lehetett hozzájutni; a DVD-felvevőnél 83, a -lejátszónál pedig 49 százalék ez a mutató. Piackutatók szerint a kereskedelmi hálózat bővülése három év múlva biztosan megáll, bár az EU-csatlakozás némiképp felgyorsíthatja a folyamatot.

Közép-Európa országaiban, így nálunk is, jobbára a hagyományos tévékészülékek teszik ki ennek a piacnak a túlnyomó részét, rájuk jut a forgalom 49 százaléka. Ebben azonban évek óta a nagyobb, többfunkciós készülékek játsszák a főszerepet. A 72 centiméter képernyő-átmérőjűek forgalma idén például várhatóan megduplázódik.

– Ma már a legolcsóbb házimozi-rendszernek is erőteljes a hangzása, ezért az emberek a képi megjelenítést akarják tökéletesíteni. Megfelelő képet pedig – a ma már elterjedt síkképcsöves tévékészülékek mellett – a projektoros és a plazmakijelzők, illetve televíziók állítanak elő, ezért ezek is lassan tömegessé válhatnak a piacon – mondja el tapasztalatait Jüngling Gábor, a Panasonic Magyarország Kft. vizuálistermék-felelőse.

A videó térvesztése

A magyar háztartások 97 százalékában van egyébként színes tévé, 61 százalékában videomagnó, 8 százalékában videokamera és 37 százalékában CD-lejátszó.

A GfK felmérései szerint 2003 az első év, amikor a kereskedelem több DVD-lejátszót értékesített, mint videót. Várhatóan ez utóbbiak értékesítése hamarosan stagnálni, majd esni kezd. A kereslet a házimozirendszerek, azaz a DVD funkcióval és digitális dolby hangzással ellátott hifirendszerek iránt 200 százalékot meghaladó mértékben növekszik. Ennek ellenére a magyar háztartásoknak még mindig csak mintegy a 10 százalékában van DVD-lejátszó, de a folyamatos – évente átlagosan 33 százalékos – árzuhanás miatt a következő években a forgalom várhatóan erőteljes növekszik.

– Az igazi boom még előttünk van. Nemcsak DVD-lejátszóból adnak el egyre többet, hanem kompakt házimoziszettből is, amely a lejátszó mellett erősítőt és hangszórókat is magában foglal. Nő az érdeklődés az asztali DVD-felvevők, valamint a kombinált termékek iránt is, és megjósolható a DVD-felvevős kompakt házimozirendszerek jövőbeni térhódítása – jelzi Jüngling Gábor.

A magyar piac egyébként a no name szórakoztató elektronikai cikkek felé halad. Márkás termékekből is többet adnak el, de arányaiban jóval kevesebbet.

További árcsökkenés az EU-csatlakozás után

A hordozható készülékek szegmensében a hordozható CD-lejátszók forgalma emelkedik dinamikusan, 108 százalékkal. A lejátszók egynegyed részéhez tartozik MP3 playback funkció is, ugyanakkor kizárólag az MP3-as lejátszóra nincs számottevő igény.

Jól fogynak a kombinált, sokszor a cigarettásdoboznál kisebb méretű termékek, valamint a memóriakártyás digitális kamerák is, amelyek praktikusságukkal és egyszerűségükkel hódítanak. A tenyérben kényelmesen elférő kombinált termékek vakus digitális fényképezőgépet, diktafont, beépített hangszórót és MP3 zenelejátszót tartalmaznak, sőt mozgókép felvételére is alkalmasak. Az adatokat memóriakártyán tárolják.

A digitális világ talán legközkedveltebb termékei azonban a digitális fényképezőgépek. Becslések szerint ezek olyan viharos gyorsasággal terjednek, hogy máris a piac 40 százalékát mondhatják magukénak. (Technikai elemzésünk a lap … oldalán.)

Elemzők azt várják, hogy az EU-csatlakozás után az ottani alacsonyabb árszint következtében még olcsóbbak lesznek a szórakoztató elektronikai cikkek hazánkban.

– Az EU távol-keleti importárukkal szemben alkalmazott vámpolitikájától, a védővámoktól és az egyes gyártók márkastratégiájától azonban sok függ majd – jelzi Schiller Tamás.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo