Elektromos háztartási készülékek aktuális trendjei: Mosogatógép, DVD, elektromos fogkefe a sláger
A legutóbbi évek 80-90 milliárd forint körül stagnáló forgalma után idén az elektromos háztartási nagygépeknél jelentős növekedés várható. Az első félév során, február-július között értékben 10, mennyiségben pedig 20 százalék körül nőtt az értékesítés, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A különbség fő oka, hogy csökkennek az árak, állapítja meg Schiller Tamás, a GfK Piackutató Intézet területvezetője.
Az idei év érdekessége, hogy a GfK február-márciusban olyan kiemelkedő forgalmat regisztrált, mint más években csak karácsony előtt. A váratlanul kiugróan sok vásárlás megnehezíti az előrejelzést.
Amíg korábban a mikrohullámú sütő iránt növekvő kereslet húzta a piacot, addig idén eddig a nyárnak köszönhetően a hűtőgépek, illetve a mosogatógépek eladása nőtt a legnagyobb mértékben, mind az értéket, mind a mennyiséget tekintve. Úgy látszik, mikrohullámú sütőből a háztartások ellátottsága közeledik a telítettséghez.
A szórakoztató elektronikai készülékek iránt korábban emelkedő kereslet most kezd alábbhagyni. Forgalmuk ugyanis vagy stagnál ebben az évben, vagy esetleg elmarad a tavalyi 100-110 milliárd forinttól. Feltehetően mennyiségben sem beszélhetünk majd pozitív trendről. Annak ellenére, hogy az árak tovább csökkennek.
Ezt a piaci szegmenst egyelőre hátrányosan érinti, hogy a háztartások költései az otthon berendezése vagy korszerűsítése felé fordultak.
Fellendülés a DVD-nél tapasztalható, mind mennyiségben, mind értékben. Ugyanígy a CD-vel összekapcsolható készülékeknél is.
A háztartási kisgépek piaca várhatóan idén is 20 milliárd forint körül alakul, ahogyan a múlt évben is.
Mennyiségben stagnál a hajszárító, gőzölős vasaló és a különböző konyhai kisgépek értékesítése. Mind mennyiségben, mind értékben leginkább az elektromos szájápolás eszközeinek, azon belül pedig különösen a fogkefe értékesítése növekszik. De pozitív trend jellemzi az év első felében a hajnyírót és az elektromos vízforralót is.
Az adatokat a GfK kiskereskedelmi panelkutatása, hivatalos nevén Non-Food Tracking tárta fel. Ez a terület kíséri figyelemmel többek között a háztartási- és szerszámgépek, így a háztartási kisgépek kiskereskedelmi értékesítését. A kutatás a készlet, beszerzés és eladás darabszámát, valamint az árat méri fel.
Az adatfelvétel kéthavonta, reprezentatív üzleti mintán, Magyarország teljes területén történik, a releváns kiskereskedelmi egységekben, illetve a láncok boltjaiban.
Decemberben átrendeződik a boltok piaci részesedése
A háztartások decemberi vásárlásaiból egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre az év többi időszakához képest, az utóbbi időben. Tavalyelőtt a legnagyobb eladóterű üzletek részesedése novemberről decemberre 16-ról 18 százalékra, múlt évben viszont már jóval nagyobb mértékben, 18-ról 22 százalékra nőtt. A GfK Piackutató Intézet adatai szerint a karácsony előtt időszakban a szervezetlen kereskedelem különböző formái szoktak veszíteni a pozíciójukból az év többi időszakaihoz képest a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseinél.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.