A magyar piac egészét mind hirdetésszámban, mind megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai alapján a jelenleg több mint 100 ezer aktív hirdetést tartalmazó, a portál teljes hirdetésállományának 83 százalékát jelentő „Személyautó” kategóriában 6 százalékkal csökkent az átlagár tavaly februárhoz képest.
Ez az elmúlt, járvány- és háborús helyzettel, valamint inflációval is sújtott esztendők fényében komoly változásnak számít, különös tekintettel arra, hogy 2021 óta, évről évre akár több mint 30 százalékos átlagár-növekedés is megfigyelhető volt. A személyautók drágulásának ezért az elmúlt években leginkább az eladók és a kereskedők örülhettek a legjobban.
ÁRKATEGÓRIÁK
A hirdetések túlnyomó részét továbbra is az 1-3 millió forintos vételáron kínált személyautók teszik ki, miközben az elmúlt 3 év során leginkább 3-7 millió és 7-15 millió Ft között növekedtek a hirdetésszámok. Előbbi esetében 30 százalékos, utóbbi esetében pedig csaknem 100 százalékos ugrásról beszélhetünk, vagyis abban az árkategóriában megduplázódott a portálon megtekinthető járműállomány. Eközben az 1 millió forint alatti árkategóriában felére esett vissza a hirdetésszám, ezáltal az elérhető választék is.
HASZNÁLT VS ÚJ
A Használtautó.hu szakértője összevetette a portálon látható átlagárakat a Datahouse új autókkal kapcsolatos átlagáraival is.
2024 februárjában egy új Suzuki Swift például csaknem 7,5-szer drágább, mint a használtpiaci átlagár, míg a Opel Astra esetében ez megközelítőleg 7-szeres szorzót jelent. Itt fontos kiemelni, hogy a nagy árkülönbség oka többek között a használt autók széles skálán mozgó kilométeróra-állása, kora, felszereltsége és állapota, az összes elérhető modellváltozatot beleértve.