Díjmentes számlavezetés, ingyenes bankkártya, csoportos beszedési díjkedvezmény és más hasonló akciókat kínálnak a kereskedelmi bankok országszerte az éppen megnyitott új bankfiókjukban. Amiből mostanában egyre több van. Mert annak ellenére, hogy néhány évvel ezelőtt, az internetes pénzügyi szolgáltatások aktív terjedésekor a szakemberek éppen a bankfiókok számának a csökkenését jósolták, az utóbbi hónapokban bankfiók-nyitási láz tapasztalható.
A magyarázat végül is egyszerű: a korábbi célcsoport, a nagyvállalati ügyfélkör már nem jelent elegendő piacot a bankok évi 25-30 százalékosra tervezett növekedési üteméhez. Így azok kénytelenek szolgáltatásaikkal a kis- és középvállalkozások, illetve még inkább a lakosság felé fordulni. Vagyis, amelyek korábban a specializálódásra esküdtek, ma azok is az univerzalitást választják.
Ami az elektronikus bankolást illeti, bár ez is egyre népszerűbb, terjed, és a napi folyószámla-átutalások mellett akár hiteligénylést is el lehet intézni telefonon vagy az interneten keresztül, mégsem váltotta ki a bankárokkal való személyes találkozást. Mert még mindig sokkal többen félnek tőle, és tartják megtanulhatatlannak, mint ahányan nem. Márpedig éppen ez utóbbiak között vannak azok, akiknek a néhány millió forintjáért a nagy kereskedelmi bankok korábban még lehajolni sem lettek volna hajlandók, ma viszont stratégiai céljuk megszerezni őket. Így mind külföldön, mind Magyarországon bebizonyosodott, hogy internet ide vagy oda, a potenciális ügyfelek igenis igénylik a személyes kapcsolatot. Azt, hogy legyen valaki a pult másik oldalán, aki választ ad kérdéseikre, aki segít kitölteni a szükséges dokumentumokat, aki tanácsot ad, hogy az adott lehetőségek közül melyiket érdemes előnyben részesíteni. Ezt vették tudomásul a bankok, amikor a közelmúltban - lényegében egymástól függetlenül, de látva persze a versenytársakat - az igen beruházás- és költségigényes fiókhálózat-bővítés mellett döntöttek. Nem mellesleg: az elmúlt egy-két évi csúcsjövedelmeik megfelelő fedezetet is biztosítanak ehhez.
A teljes cikk a Piac és Profit szeptemberi számában olvasható.