„A Perzsa-öbölnél jelentős GPS-zavarok is tapasztalhatóak. 24 órán belül volt, amikor a kereskedelmi hajók 23 százaléka GPS-zavarokat szenvedett. Az amerikai–iráni ellentét is szintén növeli a feszültséget: a húszi lázadók után már Irán is megfenyegette a kereskedelmi hajókat. Mindezeknek köszönhetően az áruszállítás továbbra is kiemelten kockázatos jelenleg a térségben, rendszerint elkerülik inkább a logisztikai szereplők” – hangsúlyozta Dr. Doór Zoltán.
Az ENSZ és az USA több célzott szankciót is hozott már a húszi lázadók ellen. Ez annak is köszönhető, hogy a támadássorozatok száma a térségben már 100 fölé emelkedett. Érdemi javulás ráadásul továbbra sem látszik.
Hazai helyzet: akár nagyobb raktárkészlettel is védekezhetnek a gyártóvállalatok
„A logisztikai szektor szereplői tehát igencsak nehezített pályán mozognak. A geopolitikai kihívások, a különböző háborús konfliktusok egyaránt folyamatos újratervezésre kényszerítik a szereplőket. Az USA és az EU között friss vámegyezmény született, ez kiszámíthatóbb kereskedelmet eredményezhet, de a globális logisztikában továbbra is sok a bizonytalanság. Mindez azonban a helyi raktározás szerepét erősítheti” – hívta fel a figyelmet a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.
Több ezer kilométeres ellátási láncok esetén a jelenlévő különböző nehezítő körülmények továbbra is kiszámíthatatlanságot és pontatlan érkezéseket generálhatnak. Éppen ezért a gyártóvállalatok az alapanyagaikból nagyobb készleteket is felhalmozhatnak helyeben, a gyártósorok közelében a továbbiakban. Ezzel pedig elé mehetnek az esetleges késve beérkező alapanyagok okozta leállási kényszernek. Persze a raktározásnak is megvan a maga költsége és kockázata, de egy gyártásleállás szintén érdemi rizikót jelenthet. A naprakész tudással rendelkező logisztikai szakemberek szerepe nemzetközi és hazai szinten egyaránt fontos, hiszen a költségeket optimalizálhatjuk és a leállás veszélyét is csökkenthetjük megfelelő intézkedéseikkel.