A pontatlan érkezés és a geopolitikai kihívások egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy számos jelentős kikötőben legalább néhány, de akár több mint 10 napos várakozási idővel is számolhatnak a teherhajók. A torlódás Európában inkább az északi kikötőket sújtja, azonban a mediterrán térségben is gondot okoz.
„A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a teherhajók gyakran kénytelenek a kikötők közelében lehorgonyozva várakozni, amíg felszabadul elegendő kapacitás a konténerek le- és felrakodásához. Ehhez az akár 10 napos várakozási időhöz hozzáadódik az Afrika megkerülése miatt megnövekedett hajózási idő, így összességében akár egy hónapnyi plusz szállítási idő is kialakulhat. Ennek következtében például egy alkatrész a korábban megszokotthoz képest akár egy hónappal később érkezhet meg egy európai gyártóhoz, ami felkészülés hiányában komoly fennakadásokat okozhat a termelésben” – emelte ki a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki azt is elárulta, hogy áruhiányra viszont várhatóan nem kell számítani.
A teherhajókat sújtó forgalmi dugók azonban nemcsak az adminisztrációt, a gyártási kapacitástervezést terhelik, hanem jelentős költségnövekedést is teremtenek. A kikötők kapacitásának érdemi növelése pedig rövid távon nem lehetséges, hosszú hónapokba, de évekbe is telhet egy ekkora kaliberű beruházás.
A közel-keleti konfliktus továbbra is többletterhet eredményez a logisztikai szereplőknek
A Vörös-tenger térségében továbbra is intenzív támadások zajlanak: júliusban a húszi lázadók megtámadták például a görög tulajdonú Magic Seas teherhajót, amely ennek eredményeként kigyulladt. A térség ráadásul nem csak a tűzharcok miatt vált kockázatossá, ezért elkerülése továbbra is várható.