Az első negyedévet bronzzal zártuk

Értékben 3,4 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Az európai 0,2%-os első negyedévi átlaggal szemben ez kifejezetten magas, egyedül Törökország és Szlovákia fejlődött dinamikusabban. A kontinens így továbbra is „fékezett habzású” lendületet mutat, alacsony növekedésű piac, alig kimutatható emelkedéssel. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Az első negyedévben negatív tartományban mozgott a mennyiségi eladás: az 2016 utolsó negyedévi enyhe, 0,4%-kos emelkedést követően 1 százalékot csökkent Magyarországon. A tendencia Európa-szerte hasonló: a kontinensen átlagosan 0,7 százalékos csökkenés következett be. Nálunk az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,4 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek az átlagos egységárak.

Kép: Sxc

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 3,6%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 2,6%-kal. Egy év után először történik meg, hogy az élelmiszerpiac növekedése túlszárnyalja a vegyi árukét.

„A tavalyi első negyedéves visszafogott növekedés után a negyedik negyedévre elért lendületet tartani tudta a magyar kiskereskedelem. Figyelembe véve, hogy egy sor kategória – az édességek, alkoholos italok és szárazáruk – esetében a húsvéti hatás idén majd csak a második negyedévben érvényesül – ez egy nagyon biztató eredmény” – mondta Homonnai Balázs, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős vezetője.

Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 első negyedévében ismét Törökországban mérték (+11,6%). Majd következik Szlovákia (+3,9%), Magyarország (+3,4%), Ausztria (+2,8%) és Csehország (+2,3%). Sereghajtó Görögország (-7,3%), előtte áll Finnország (-6%), Németország (+1,5%), Egyesült Királyság (-1,5%) és Dánia (-1,2%). Az öt nagy nyugat-európai piac közül Spanyolország (+2,2%) és Olaszország (+0,2) mozgott a pozitív tartományban, míg Franciaországnál negatív a mérleg (-0,8%).

Európában a gazdasági növekedés mértéke 1,9%-on állt, amely javulás 2016 első és utolsó negyedévéhez képest. Az elemzők további erősödésre számítanak, a legnagyobb országokban (Egyesült Királyság, Németország és Olaszország) közelgő választásokból fakadó bizonytalan politikai helyzet dacára. Ugyanakkor az árszínvonal stabilan +0,9%-os mutatója arra utal, hogy 2017 első három hónapjában alacsony inflációs nyomás érvényesült a kiskereskedelemben. Az öt legnagyobb gazdaság továbbra is a leglassabban fejlődő piacnak számít, és a lendületet még mindig Kelet-Európa viszi előre.

Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Szlovákia (+3,9%), Ausztria (+2,8%), Csehország (+2,3%) és Lengyelország (+0,5%).

20 százalékos terménykiesés várható az időjárás miatt
Mintegy 20 százalékos terménykieséssel lehet számolni a zöldségek esetében az időjárás okozta károk miatt a FruitVeB Magyar Zöldség-gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szerint.

Véleményvezér

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo