A Rába Jármű Kft. győri üzemcsarnokában elkészült az első Euro 4-es kivitelű önjáró midibusz alváz és előállították az utolsó szériás Euro 3-as alvázakat, hiszen 2006. október 1-jétől már csak az Euro4 előírásoknak megfelelő járműveket lehet forgalomba helyezni.
A Rába Jármű Kft a H-típusú katonai járműcsalád mellett kellő figyelmet szentel az üzletág
polgári célú felhasználásra szánt termékeinek fejlesztésére és gyártására is. A Rába Jármű Kft., mint autóbusz alvázgyártó, a fejlesztési koncepcióját két gondolatra építette: a kötelező
emissziós normák elérésén túl a midibusz alváznak alkalmasnak kell lennie arra, hogy vevői
igény szerinti motorral és sebességváltóval szerelve tetszőleges karosszéria kialakításokat
tegyen lehetővé. Ennek biztosítására a társaság átalakította az alváz hátsó traktusát, a motorteret.
Az Euro3-as motorokhoz képest az Euro4-esek gázemissziója 30 százalékkal kevesebb és a
szilárd részecskéket gyakorlatilag teljesen semlegesítik. A káros anyagok megkötése és átalakítása az AdBlue megoldás alkalmazásával, az úgynevezett SCRelven (szelektív katalitikus redukció) történik. A legkomolyabb fejlesztési feladat a katalitikus folyadékrendszer kiépítése volt, ami a műszaki újszerűségén túl kihívást jelentett azért is, mert a járműszerelvény-gyártók palettáján szériatartozékként ez még nem jelent meg.
A futóművek és kormányzás nem igényelt változtatást, ugyanis az eddigi tapasztalatok alapján
a Rába független mellső és merev hátsó futóművekkel a járművek a legszélsőségesebb
útviszonyok és terhelések mellett is kiválóan viselkednek. Az autóbuszok vezethetősége a
norvég, a lett és a görög üzemeltetők tapasztalata szerint is kiváló.
Egyelőre a magyar utakon alig találkozhatunk Rába alvázra épített midibusszal, holott Európában közel 200 üzemel. Az alváz fő- és segédgépészete lehetővé teszi 36-44 fő kényelmes és biztonságos utazását. A komfort berendezések mellett olyan alkalmazások beépítésére is lehetőség van, mint például a megállóhelyi padlószint-süllyesztés vagy a mozgássérültek fel- és leszállását segítő elektromos működtetésű rámpa.
A midi autóbusz alvázon megvalósított Euro4-es megoldás csak az első lépés. A Rába Jármű
Kft. folytatja a fejlesztést a hagyományos méretű autóbuszalváz, valamint a Rába teherautók
esetében is.