Ásványvíz és gyümölcslé a beruházók fókuszában

Magyarországon az alkoholmentes szomjoltó italok egy főre jutó fogyasztásának növekedését jelzi előre szinte minden kategóriában Petra Trommer, a nürnbergi Brau Beviale szakvásár szóvivője. Szerinte egész Közép-Kelet-Európában a piac bővítésének még sok tartaléka tárható fel.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A befektetések és cégfelvásárlások élénkülése várható, mivel a fogyasztás jelentős mennyiségi növelésében földrészünkön csak a mi térségünkben lehet bízni.

A legnagyobb európai ital-szakvásár, a novemberi Brau Beviale nem csak 1 463 kiállítót, köztük kilenc magyar céget és 37 000 szakmai látogatót vonzott, hanem konferenciáknak, információs rendezvényeknek is otthont adott.

Régiónkról piackutatások megállapították, hogy jelenleg leggyorsabb ütemben a palackozott víz egy főre jutó fogyasztása növekszik, ami Magyarországon a tavalyi 38,1 liter után idén meghaladja a 41 litert. Ennél jóval nagyobb mennyiség fogy a szomszédos Ausztriában, Horvátországban, Szlovéniában és Szlovákiában, viszont kevesebb Romániában, Jugoszláviában és Ukrajnában.

- A külföldi befektetések következő hulláma a közép-kelet-európai ásványvíz kutakat és gyümölcslé-gyártókat célozza meg - állapítja meg a nürnbergi vásár szóvivője. - Eddig ugyanis a külföldi vállalatokat elhanyagolták ezeket a szegmenseket. A legnagyobb figyelmet eddig a sörre fordították, amelynek közép-kelet-európai piacára az elmúlt tizenkét év során több vállalat fektetett be, mint az összes alkoholmentes szomjoltó italra együttvéve.

Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy régiónkban a sör és szomjoltó italok piaca azért fejlődhetett pozitívan, mert a gyártóknak sikerült az árakat viszonylag alacsonyan tartaniuk. Ez az italgyártók beszállítóinak is köszönhető, akik a modern technológiák mellett pénzügyi tanácsokkal is hozzájárultak a finanszírozás és beruházás lehetőségeinek feltárásához a tőkeszegény országokban.

Magyarországon növekszik mind a palackozott víz, mind a szénsavas üdítőital, gyümölcslé és nektár, továbbá a jeges tea fogyasztása. Egyedül a szirupból készített italoknál folytatódik az évtizede tartó csökkenés.

A nürnbergi kilenc magyar kiállító egy része az italok gyártásához, bolti és vendéglátóipari értékesítéséhez kínál korszerű berendezéseket. Mint egyikük elmondta, a külföldi piacszerzés mellett az itthoni elismertségükhöz is szükséges, hogy a Brau Beviale rendszeres kiállítói közé tartozzanak.

A magyar kiállítók másik részével az italgyártáshoz szükséges alap- vagy adalékanyagok értékesítésében érdekelt nemzetközi cégek standján találkozhattunk.

A fogyasztás közép-kelet-európai növekedése mellett a Brau Beviale a fejlett piacok két új trendjére hívja fel a figyelmet. Egyik, hogy Nyugat-Európában jelenleg a kevert italok gyártásával lehet piaci részesedést növelni.

Alkohollal vagy nélküle különböző változatos ízek divatja dívik a fejlett piacokon. Az ásványvíz, gyümölcslé vagy szénsavas üdítőital mellett a sör is fontos szerepet játszik a keverékekben.

A másik új trend az italoknál, hogy csomagolóanyaguk nem csak könnyebb a korábbiaknál, hanem egyre inkább szolgálja a fogyasztók kényelmét is. Amíg egy 0,33 literes fémdoboz három évtizeddel ezelőtt még 48 grammot nyomott, addig jelenleg a felénél is kevesebbnél, 23 grammnál tart. A szintén 0,33 literes alumínium-doboz viszont mindössze 11 grammos.

Az újabban aszeptikus technológiával is tölthető, visszazárható dobozok révén megnövelhető a bennük lévő italok szavatossági ideje is. Újabban gyümölcsös tejitalokhoz is használják őket.

A mai üvegpalackok pedig 60 százalékkal könnyebbek régi elődjeiknél. Hátrányukat, hogy könnyen törnek, különböző megoldásokkal lehet csökkenteni.

A csomagolás súlyának csökkentése jegyében tovább terjednek a PET palackok. Szakértői előrejelzések szerint 2005-ben a világon gyártott sör 3-5 százalékát műanyag palackban forgalmazzák.

Bár egy liter kartonba történő csomagolásához 30 grammnál kevesebb anyag szükséges, továbbra is csak szénsavmentes italokhoz használható ez a csomagolóanyag.



Forrás: Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara

További kérdések:[email protected]

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo