Ásványvíz és gyümölcslé a beruházók fókuszában

Magyarországon az alkoholmentes szomjoltó italok egy főre jutó fogyasztásának növekedését jelzi előre szinte minden kategóriában Petra Trommer, a nürnbergi Brau Beviale szakvásár szóvivője. Szerinte egész Közép-Kelet-Európában a piac bővítésének még sok tartaléka tárható fel.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A befektetések és cégfelvásárlások élénkülése várható, mivel a fogyasztás jelentős mennyiségi növelésében földrészünkön csak a mi térségünkben lehet bízni.

A legnagyobb európai ital-szakvásár, a novemberi Brau Beviale nem csak 1 463 kiállítót, köztük kilenc magyar céget és 37 000 szakmai látogatót vonzott, hanem konferenciáknak, információs rendezvényeknek is otthont adott.

Régiónkról piackutatások megállapították, hogy jelenleg leggyorsabb ütemben a palackozott víz egy főre jutó fogyasztása növekszik, ami Magyarországon a tavalyi 38,1 liter után idén meghaladja a 41 litert. Ennél jóval nagyobb mennyiség fogy a szomszédos Ausztriában, Horvátországban, Szlovéniában és Szlovákiában, viszont kevesebb Romániában, Jugoszláviában és Ukrajnában.

- A külföldi befektetések következő hulláma a közép-kelet-európai ásványvíz kutakat és gyümölcslé-gyártókat célozza meg - állapítja meg a nürnbergi vásár szóvivője. - Eddig ugyanis a külföldi vállalatokat elhanyagolták ezeket a szegmenseket. A legnagyobb figyelmet eddig a sörre fordították, amelynek közép-kelet-európai piacára az elmúlt tizenkét év során több vállalat fektetett be, mint az összes alkoholmentes szomjoltó italra együttvéve.

Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy régiónkban a sör és szomjoltó italok piaca azért fejlődhetett pozitívan, mert a gyártóknak sikerült az árakat viszonylag alacsonyan tartaniuk. Ez az italgyártók beszállítóinak is köszönhető, akik a modern technológiák mellett pénzügyi tanácsokkal is hozzájárultak a finanszírozás és beruházás lehetőségeinek feltárásához a tőkeszegény országokban.

Magyarországon növekszik mind a palackozott víz, mind a szénsavas üdítőital, gyümölcslé és nektár, továbbá a jeges tea fogyasztása. Egyedül a szirupból készített italoknál folytatódik az évtizede tartó csökkenés.

A nürnbergi kilenc magyar kiállító egy része az italok gyártásához, bolti és vendéglátóipari értékesítéséhez kínál korszerű berendezéseket. Mint egyikük elmondta, a külföldi piacszerzés mellett az itthoni elismertségükhöz is szükséges, hogy a Brau Beviale rendszeres kiállítói közé tartozzanak.

A magyar kiállítók másik részével az italgyártáshoz szükséges alap- vagy adalékanyagok értékesítésében érdekelt nemzetközi cégek standján találkozhattunk.

A fogyasztás közép-kelet-európai növekedése mellett a Brau Beviale a fejlett piacok két új trendjére hívja fel a figyelmet. Egyik, hogy Nyugat-Európában jelenleg a kevert italok gyártásával lehet piaci részesedést növelni.

Alkohollal vagy nélküle különböző változatos ízek divatja dívik a fejlett piacokon. Az ásványvíz, gyümölcslé vagy szénsavas üdítőital mellett a sör is fontos szerepet játszik a keverékekben.

A másik új trend az italoknál, hogy csomagolóanyaguk nem csak könnyebb a korábbiaknál, hanem egyre inkább szolgálja a fogyasztók kényelmét is. Amíg egy 0,33 literes fémdoboz három évtizeddel ezelőtt még 48 grammot nyomott, addig jelenleg a felénél is kevesebbnél, 23 grammnál tart. A szintén 0,33 literes alumínium-doboz viszont mindössze 11 grammos.

Az újabban aszeptikus technológiával is tölthető, visszazárható dobozok révén megnövelhető a bennük lévő italok szavatossági ideje is. Újabban gyümölcsös tejitalokhoz is használják őket.

A mai üvegpalackok pedig 60 százalékkal könnyebbek régi elődjeiknél. Hátrányukat, hogy könnyen törnek, különböző megoldásokkal lehet csökkenteni.

A csomagolás súlyának csökkentése jegyében tovább terjednek a PET palackok. Szakértői előrejelzések szerint 2005-ben a világon gyártott sör 3-5 százalékát műanyag palackban forgalmazzák.

Bár egy liter kartonba történő csomagolásához 30 grammnál kevesebb anyag szükséges, továbbra is csak szénsavmentes italokhoz használható ez a csomagolóanyag.



Forrás: Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara

További kérdések:[email protected]

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo