Az Asia Center más szempontból is különleges: a több, mint 200 ezer négyzetméter alapterületű, 11 hektáron elterülő épületkomplexum az ősi keleti térrendezés, a harmóniakeresés szabályai szerint épül fel.
A befektetők az épülő beruházás területén 2002. május 23-án tartották a magyar szokásoknak megfelelő bokrétaünnepséget, amelyen megköszönték a kivitelezésben dolgozó munkások eddigi áldozatos munkáját, valamint bemutatták a központ nyújtotta lehetőségeket leendő és már meglévő partnereiknek.
Európa legnagyobb üzleti és kulturális központja épül Budapesten
Az Asia Center célja, hogy elősegítse az ázsiai és az európai országok kereske-delmét és üzleti kapcsolatainak további fejlődését. A 11 hektáron elterülő, 300 méter hosszú, 270 méter széles épületkomplexum 8 szinten összesen 205 ezer négyzetméter összterületen helyezkedik el. Ez csaknem 25 futballpálya nagysá-gának felel meg. Az épületen belül 32 mozgólépcső, 52 lift, amelyek adott eset-ben autók szállítására is alkalmasak. A teljes terület 35 százalékát zöldfelület, vagyis növények borítják majd.
A központ keleti és európai befektetők közös, 200 millió dolláros, azaz csaknem 60 milliárd forintos beruházása. Az ázsiai oldalt Li Li Ping és Michael Song 49%-os, az európai oldalt a Strabag AG Austria képviseli 51%-os részesedéssel. A befektetők közel 1 milliárd forintot költenek az épületkomplexum környeze-tében lévő infrastruktúra kiépítésére és fejlesztésére. Így a beruházás nemcsak az üzleti élet felpezsdülését segíti elő, ezáltal Budapest bevételeit növeli majd, de hozzájárul a XV. kerületi polgárok életkörülményeinek javításához is azzal, hogy pihenő és kulturális lehetőségeket teremt a Szentmihályi út és az M3-as közvetlen közelében.
Az osztrák STRABAG cég kivitelezésében hat nagyobb, és több kisebb magyar cég vesz részt (Strabag Építő Kft., Grabarics Kft., Pillér 2000 Kft., HIRÖS-ÉP Kft., Épszerk-Pannónia Invest Kft., Atlas Bau). A technológiai berendezéseket egyrészt a VIV és a Siemens, másrészt az AXIMA, a Mannesmann Anlagenbau és a Johnson Control biztosítja. Az Asia Center tehát kiemelkedően magas szín-vonalú technológiai elvárásoknak felel meg számítógépes hálózatával, internet hozzáférésével, stb. A beszállítókkal együtt több ezer magyar ember dolgozik az építkezésen. A megnyitást követően a létesítményt folyamatosan mintegy 5000 ember szolgálja majd ki, de különböző szolgáltató cégek bevonásával ez a szám megtöbbszöröződhet. Ilyen nagy számú munkahelyre lehet majd hatása Buda-pesten az Asia Centernek.
Minthogy a központ az üzleti kapcsolatok kiszolgálása mellett kulturális és sza-badidős tevékenységeket is vonz majd, így az Újpalotán megvalósuló beruházás az előzetes becslések szerint naponta több ezer látogatóra, köztük turistákra is számíthat.
Magyarország a kelet-közép-európai régió meghatározó állama
Magyarország számára az elmúlt években egyre fontosabb kereskedelmi partne-rekké váltak az ázsiai országok, különösen a világ legnépesebb országa, Kína, amely volumenét tekintve már a 9. legfontosabb üzlettárs. Egymilliárdos fo-gyasztói piacával és 8 százalékos gazdasági növekedésével az ázsiai ország óriá-si lehetőséget kínál egész Európa számára. Ebben a folyamatban kaphat köz-ponti szerepet Budapest azáltal, hogy az Asia Center az ázsiai kereskedelem eu-rópai kapuja lesz.
Az Asia Center magyarországi beruházását több olyan piaci kutatás, elemzés előzte meg, amely megalapozta a döntést: éppen Budapesten nyitja meg kapuit elsőként Európában a legnagyobb ázsiai üzleti központ. Az érvek között fontos volt, hogy Magyarországot különösen jó történelmi kapcsolat fűzi a délkelet-ázsiai régióhoz. Az ország Közép-Európa központi államaként fontos szerepet játszik a világ e részéről származó termékek elosztásában. Segítette még a dön-tést az is, hogy Magyarország hamarosan az EU tagja lesz, és rendkívül kedvező jószomszédi viszonyt tart fenn a környező országokkal, ahonnan az üzleti köz-pont várható ügyfeleinek többsége származik.
A beruházás révén Magyarország, illetve Budapest lesz a központja a kelet-közép-európai régió nagykereskedelmének, amely erőteljes lendületet adhat az ország fejlődésének. Az üzleti központ ugyanis nemcsak Magyarország számára kíván áruellátást biztosítani, hanem a környező országok számára is, hiszen a tervek szerint az áruforgalomnak csak egyötöde marad az országban. Ez egyúttal lehetőséget ad arra, hogy a magyar vállalatok felkeltsék a partnerországok ér-deklődését a magyar termékek és szolgáltatások iránt is.
Közvetítő szerep milliárdos felvevőpiacok között
Az Asia Center teret ad és magas színvonalú szolgáltatást nyújt a világ legna-gyobb üzleti képviseleteinek, és az ázsiai, valamint magyar vállalatokon kívül más országok kereskedelmi képviselőit is bekapcsolja a kelet-közép-európai ré-gió áruforgalmába. A tervek szerint mintegy 50%-al növeli majd az éves keres-kedelmi volument Ázsia és Magyarország között. Ugyanakkor ezen termékek többségét tovább exportálják a szomszédos országokba. Így akkor, amikor Ma-gyarország az EU tagjává válik, az áruk többsége az Európai Unióba kerül.
Az Asia Center a délkelet-ázsiai, különösen a kínai, de a koreai, vietnami, indo-néziai, malajziai gyártók magyarországi, illetve európai terjeszkedéséhez is se-gítséget kíván adni. Saját védjegyével garantálja, hogy magas színvonalú, az or-szágba törvényes úton ékezett termékek kerülnek a magyar és a nemzetközi pia-cokra. Az áruk csak az előzetesen meghatározott minőségi kritériumok szűrőjén átesve kerülhetnek az országba. A Budapesten megtelepülő ázsiai vállalkozások és üzletemberek ugyanakkor partneri kapcsolatot, piacot és munkalehetőséget jelentenek a hazai érdekeltségeknek. További bizalomerősítő elem, hogy az üz-leti központ munkáját a TCN, a világ legnagyobb nagykereskedelmi közvetítő, lebonyolító vállalatának közreműködésével jól képzett vezérkar segíti majd. En-nek eredményeként az Asia Center megbízható és egyedülálló minőségű szol-gáltatásokat tud majd ügyfelei számára biztosítani.
Nagy befogadóképessége miatt az épületkomplexum alkalmas vásárok, bemu-tatók lebonyolítására. A tervek szerint az Asia Center már két év múlva olyan nemzetközi szakvásároknak és kiállításoknak ad helyet, amelyek újabb vállala-tok és országok felé nyújtanak újabb és újabb partneri lehetőségeket. A kiállítá-sok, szakmai és céges bemutatók ugyanakkor lehetőséget teremtenek Magyaror-szág számára, hogy a hazai vállalatok is megismertessék magukat a nemzetközi porondon. Mindez az ország külkereskedelmi és egyéb üzleti kapcsolatainak fejlődését szolgálja, a közvetítő vállalatok kikapcsolásával pedig gyorsabbá, megbízhatóbbá és jelentősen hatékonyabbá teszi az árukereskedelmet.
Kiváló üzleti lehetőség magyar vállalatok számára is
A kereskedelmi, üzleti lehetőségek iránt már most, az építkezés ideje alatt nagy az érdeklődés. Az üzleti központban található helyiségek közel 70%-a már gaz-dára talált. A legkisebb helyiség 20, a legnagyobb 5 ezer négyzetméter alapte-rületű lesz, négyzetméterenként átlagosan 35 dolláros árért bérelhető.
A nyugalom és a harmónia szigete a nyüzsgő világvárosban
A rohanó nyugati világban az Asia Center a keleti nyugalom, harmónia és böl-csesség szigete. Az épületegyüttest a Feng Shui elvei alapján tervezték, ami tö-kéletes harmóniát hoz létre ember és környezete között, egy városlakó számára is olyan körülményeket garantál, mintha az érintetlen természetben volna. Tör-ténelmükben a kínaiak számos olyan esetet tartanak számon, amikor a Feng Shui emberek életét mentette meg.
A Feng Shui mint fogalom szelet és vizet jelent, alapja ugyanaz a „Csi”, vagyis életenergia, amely jól ismert a tradicionális kínai orvoslásból. A Csi a kozmikus energia, minden élet forrása. A Feng Shui a lakást vagy a házat az emberi szer-vezet hasonmásának tekinti: a száj a bejárati ajtónak felel meg, az ablak a szem-nek, a falak a bőrnek. A Csi akkor képes megteremteni az ember jó közérzetét, ha az épületben is szabadon áramolhat.
Az energiáknak és a fénynek ezt a szabad áramlását, a harmóniát igyekeztek megvalósítani a budapesti Asia Center építői is egy kínai szakértő irányításával. A fordított U alaprajzú, az észak-déli tengelyhez igazodó épület három részre tagolódik: a felső, északi rész az Apa, a nyugati szárny a Leány, a keleti pedig a Fiú. A létesítmény körül az utakon és járdákon kívül mindent fűvel borítanak, és növényekkel ültetnek be, a teret sziklakertekkel, dísztavakkal és pihenőparkok-kal tagolják, ahol bárki élvezheti a Feng Shui sajátos atmoszféráját.
Az Asia Center fontos célja, hogy növelje Magyarországon a távol-keleti kultúra ismertségét, és segítse a magyarokat a távol-keleti hagyomány jobb megértésé-ben. Ezért számos színvonalas kulturális eseményt rendeznek a jövőben: az eu-rópai emberek a teljesség igényével kerülhetnek közelebb a keleti kultúrához.