Kovács László szerint társadalmilag és környezeti szempontból is igazságosabb az élőmunka és a teljesítmény megadóztatása helyett a fogyasztás terheit növelni. A szegény társadalmi rétegek védelme érdekében az alapvető élelmiszerek esetében alacsonyabb áfa-kulcsokat lehetne alkalmazni.
Magyarországon jelenleg egyetlen csökkentett áfa-kulcs van érvényben, az Európai Unió pedig még egyre lehetőséget ad. A kormányzat számára megfontolandónak nevezte ennek az eszköznek az igénybevételét valamiféle környezetvédelmi jelentőségű cél ösztönzésére. Kovács László példaként említette az energiatakarékosságot, azon belül is a környezetbarát termékek, főként háztartási berendezések vásárlásának olcsóbbá tételét.
Az adórendszer zöldítése
Dióssy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) szakállamtitkára beszámolt arról, hogy a tárca az elmúlt másfél évben kidolgozott egy "receptet" a magyar adórendszer zöldítésére. A KVM egy nemzetközi könyvvizsgáló cég közreműködésével készítette el a javaslatcsomagot, amely jelenleg az új tárcavezető jóváhagyására vár.
A felsorolt intézkedések mindegyikének bevezetése esetén már az első évben 106 milliárd forint költségvetési többletbevétel érhető el, ami évente mintegy 23 milliárd forinttal lenne növelhető. Ezt az összeget az élőmunka-terhek csökkentésére, a tömegközlekedés többlettámogatására, energiahatékonysági projektek megsegítésére, és általában a természeti erőforrásokkal való takarékos bánásmódra lehetne fordítani - mutatott rá Dióssy László.
A bevételeken felül 170-200 milliárd forintra becsülhető az intézkedések nyomán jelentkező állami kiadásmérséklődés, például a hulladékmennyiség csökkenése és ezáltal a kisebb kezelési költségek eredményeként. A javasolt intézkedések között szerepel a külföldiekre vonatkozó általános úthasználati díj bevezetése, továbbá a regisztrációs adó kivetése quadokra, illetve megemelése a 200 lóerő feletti autóknál, jellemzően terepjáróknál.
Új elem: reptéri adó
A javaslatcsomag része az üzemanyagok jövedéki adójának emelése úgy, hogy a kedvezőbb szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagok kedvezményt élvezzenek. A repülőtéri illeték mellett új elem lenne a reptéri adó, amellyel az állam a klímavédelmi szempontból hatékonyabb közlekedési módokat ösztönözné.
A termékdíj, az energiaadó, a bányajáradék, a földvédelmi járadék és a vízkészlet-járulék emelése ugyancsak a tervek között szerepel, csakúgy mint személyi jövedelemadó kedvezmények is lakossági energiatakarékossági beruházások esetén. A KVM kedvezményt adna a zöldipar számára is. Dióssy László jelezte, hogy szerencsés lenne, ha a javaslatcsomag egy átfogó adóreform részeként épülne be a rendszerbe. Amennyiben erre nem kerül sor, akkor az egyes elemeket apránként lehet beemelni. A szakállamtitkár szerint 2010 előtt ezek a javaslatok nem valósulnak meg.