A kiskereskedelmi forgalom növekedése (KSH)

2002. októberében a kiskereskedelmi forgalom növekedése ismét gyorsult. A jármű- és üzemanyag-forgalom nélküli eladások volumene (munkanapokkal kiigazítva) októberben 9,1%-kal, az első tíz hónapban 8,2%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Az előző hónaphoz viszonyítva 1,3%-os növekedést mutat a szezonális és munkanap-tényezővel kiigazított volumenindex.

A forgalom növekedésének októberi gyorsulásában – egyéb tényezők mellett – a közalkalmazottak 50%-os alapbéremelésének hatása is szerepet játszott.

Kétszámjegyes növekedést ért el októberben az előző év októberéhez képest az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem (13,8%) és az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelem (16,2%). A vegyes termékkörű kiskereskedelmen belül a nagy alapterületű üzletek (hipermarketek) forgalma gyorsabban nőtt, mint a kisebb alapterületű üzleteké.

Dinamikusan nőtt a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem forgalma (8,4%). A növekedés a patikákban ettől elmaradó volt, míg a gyógyászati termékeket, valamint a kozmetikai és illatszertermékeket forgalmazó üzletek kétszámjegyű növekedésről számoltak be. Jelentős (7,3%-os) mértékben nőtt a kultúr- és egyéb máshová nem sorolt iparcikk-kiskereskedelem forgalma, és az előző kéthavi mérsékeltebb növekedés után ismét megélénkült a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem értékesítése (7,2%) is.

Mérsékeltebben emelkedett a bútor-, műszakicikk- és vasáru-kiskereskedelem forgalmi volumene (4,0%). Ezen üzletcsoporton belül viszonylag dinamikus emelkedés az elektromos háztartási cikkeket forgalmazó üzleteknél következett be.

Az Európai Unió (jármű- és üzemanyag-kereskedelem nélküli) kiskereskedelmi forgalmáról még csak a szeptemberi adatok állnak rendelkezésre. A 15 EU-tagország átlagában mért 0,8%-os növekedés elmaradt az előző két hónapitól (2,4 és 2,2%). Az eurózóna országaiban az index negatívvá vált (–0,6%). Csökkenésről ezt megelőzően utoljára júniusban számoltak be. Németországban (1,7%-kal) folytatódott a forgalom 2001 decembere óta tartó visszaesése. Számottevően csökkent a forgalom Belgiumban (5,7%) és Hollandiában (3,0%) is. Viszonylag jelentős bővülésről számolt be ugyanakkor Svédország (7,5%), Spanyolország (5,9%), az Egyesült Királyság (5,6%) és Írország (4,1%).

A gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem forgalma októberben 17,6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Az első tíz havi növekedés még ennél is gyorsabb, 24,0%-os volt. A gépjárműüzemanyag-kiskereskedelem értékesítési volumene 2,4%-kal haladta meg a tavaly októberit, ami ugyancsak mérséklődést jelent az első tíz havi fogalombővüléshez (8,9%) viszonyítva. Az ütemcsökkenésben szerepet játszott az üzemanyagárak emelkedése is.

Az összesített (jármű- és üzemanyag-forgalommal együtt számított) kiskereskedelmi forgalom 2002 októberében 566,6 milliárd forintot, az első tíz hónapban 4883,4 milliárd forintot ért el. A forgalom tízhavi növekedése 11,4%-os volt. Az októberi eladások változatlan áron az előző év októberi szinthez képest 10,1%-kal emelkedtek, míg az előző hónaphoz képest, szezonálisan kiigazítva 2,4%-kal nőttek.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo