Tejterméket és pékárut a háztartások zöme naponta vásárol, zöldséget-gyümölcsöt és húst-húskészítményt hetente többször, mélyhűtött terméket pedig havonta, állapította meg a GfK adatai alapján.
Becslése szerint az öt friss termékkategória együttes kereskedelmi forgalma meghaladta a 600 milliárd forintot tavaly.
Az érintett öt terméktanács közreműködésével rendezett GfK-konferencián a gyártó és kereskedelmi vállalatok 160 képviselője öt szekcióban összesen 26 előadást hallgatott meg a marketing javításának, az értékesítés növelésének lehetőségeiről.
A friss áruk az élelmiszerkereskedelem leggyorsabban forgó termékei – hangsúlyozta Házi Zoltán, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke a konferencián. – Ezek nagy részét még mindig hagyományosan pultnál, személyesen értékesítik. Így ezekből a termékből a választék, a vonzó árukihelyezés jelentős szerepet játszik egy üzlet arculatában, a vásárlás hangulatában.
A friss áru értékesítése a kereskedelem legmunkaigényesebb része, mutatott rá Házi Zoltán. Egyes termékekből, főleg zöldség-gyümölcsből azonban fékezi az értékesítést a körülményes beszerzés, a szállítókkal való nehéz kapcsolattartás és az árak gyakori változása.
Horváth Annamária az étkezési szokások trendjei alapján a mennyiségi fogyasztás csökkenését vagy stagnálását valószínűsíti a főzéssel és otthoni meleg étkezéssel kapcsolatos kategóriákban.
Ugyanakkor a magyar lakosság tíz legkedveltebb élelmiszere közé tartozik a baromfihús, gyümölcs, zöldség, fehér kenyér, sajt, felvágott és a tej is. A GfK 1989-as, első ilyen felmérés óta valamennyi kategória kedveltsége növekedett, kivéve a fehér kenyeret.
A vásárlási szokásokban döntő szerep jut az áruk frissességének és minőségének. Általában ez a legfontosabb szempont a boltválasztásnál, megelőzve az árszínvonalat, áruválasztékot, az üzlet és környékének tisztaságát, továbbá a figyelmes, gyors kiszolgálást.
Fórián Zoltán, a Rabobank kutatási igazgatója az EU-csatlakozás közeledtével a kínálat növekedésére, azzal együtt pedig a verseny éleződésére számít.
- Az azonban nem az élelmiszerek árának robbanását, hanem éppen ellenkezőleg, zuhanását hozhatja magával – állapította meg. – Például előállt az a rémmesébe illő helyzet, hogy a hazai húsipari cégek olcsóbban tudnak Dániából és Németországból alapanyagot importálni, mint magyar beszállítóktól.
Fórián Zoltán szerint a hazainál olcsóbb alapanyagok és a vágósertés egyre alacsonyabb ára ellenére a boltokban azért nem csökken a sertéshús ára, mert a termelés és feldolgozás költségeit megemelte a nagyobb minimálbér és a drágább elektromos áram.
A közeljövő kilátásairól Házi Zoltán, az OKSZ elnöke úgy vélekedik, hogy a lakosság vásárlóerejének növekedéséhez igazodhat a friss áruk forgalmának trendje is. Fontosnak tartja, hogy a friss áruk értékesítésében új szolgáltatások jelennek meg. Így például mind nagyobb lesz a konyhakészre feldolgozott áruk aránya. Várhatóan erősödik a kereslet a magasabb minőségű, többek közt a biotermékek iránt.
Az EU-tagországokhoz viszonyítva a magyarországi fogyasztás különösen a húsáruk, tejtermékek és zöldség-gyümölcs alacsonyabb, így különösen ezekben a kategóriákban várható a forgalom növekedése.
Bajai Ernő
A kiskereskedelem leggyorsabban forgó termékeiről
A hipermarketek pozíciója tovább erősödött idén az első két hónapban. Részesedésük a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből elérte a 18, százalékot, szemben a tavaly január-februári 16-tal. Érdekes módon ez a növekedés nem a kis boltok rovására történt. Inkább a diszkontoknál és a háztartások C+C áruházakban lebonyolított vásárlásaiban érzékelhető némi megtorpanás. Mindkét bolttípus mutatója ugyanis egy-egy százalékkal csökkent egy év alatt, állapította meg Horváth Annamária, a GfK Piackutató Intézet cégvezetője a „Friss áruk eladásának növelése” című kereskedelmi konferencián, május 9-én.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.