A kiskereskedelem leggyorsabban forgó termékeiről

A hipermarketek pozíciója tovább erősödött idén az első két hónapban. Részesedésük a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből elérte a 18, százalékot, szemben a tavaly január-februári 16-tal. Érdekes módon ez a növekedés nem a kis boltok rovására történt. Inkább a diszkontoknál és a háztartások C+C áruházakban lebonyolított vásárlásaiban érzékelhető némi megtorpanás. Mindkét bolttípus mutatója ugyanis egy-egy százalékkal csökkent egy év alatt, állapította meg Horváth Annamária, a GfK Piackutató Intézet cégvezetője a „Friss áruk eladásának növelése” című kereskedelmi konferencián, május 9-én.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tejterméket és pékárut a háztartások zöme naponta vásárol, zöldséget-gyümölcsöt és húst-húskészítményt hetente többször, mélyhűtött terméket pedig havonta, állapította meg a GfK adatai alapján.
Becslése szerint az öt friss termékkategória együttes kereskedelmi forgalma meghaladta a 600 milliárd forintot tavaly.

Az érintett öt terméktanács közreműködésével rendezett GfK-konferencián a gyártó és kereskedelmi vállalatok 160 képviselője öt szekcióban összesen 26 előadást hallgatott meg a marketing javításának, az értékesítés növelésének lehetőségeiről.

A friss áruk az élelmiszerkereskedelem leggyorsabban forgó termékei – hangsúlyozta Házi Zoltán, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke a konferencián. – Ezek nagy részét még mindig hagyományosan pultnál, személyesen értékesítik. Így ezekből a termékből a választék, a vonzó árukihelyezés jelentős szerepet játszik egy üzlet arculatában, a vásárlás hangulatában.
A friss áru értékesítése a kereskedelem legmunkaigényesebb része, mutatott rá Házi Zoltán. Egyes termékekből, főleg zöldség-gyümölcsből azonban fékezi az értékesítést a körülményes beszerzés, a szállítókkal való nehéz kapcsolattartás és az árak gyakori változása.

Horváth Annamária az étkezési szokások trendjei alapján a mennyiségi fogyasztás csökkenését vagy stagnálását valószínűsíti a főzéssel és otthoni meleg étkezéssel kapcsolatos kategóriákban.
Ugyanakkor a magyar lakosság tíz legkedveltebb élelmiszere közé tartozik a baromfihús, gyümölcs, zöldség, fehér kenyér, sajt, felvágott és a tej is. A GfK 1989-as, első ilyen felmérés óta valamennyi kategória kedveltsége növekedett, kivéve a fehér kenyeret.

A vásárlási szokásokban döntő szerep jut az áruk frissességének és minőségének. Általában ez a legfontosabb szempont a boltválasztásnál, megelőzve az árszínvonalat, áruválasztékot, az üzlet és környékének tisztaságát, továbbá a figyelmes, gyors kiszolgálást.
Fórián Zoltán, a Rabobank kutatási igazgatója az EU-csatlakozás közeledtével a kínálat növekedésére, azzal együtt pedig a verseny éleződésére számít.
- Az azonban nem az élelmiszerek árának robbanását, hanem éppen ellenkezőleg, zuhanását hozhatja magával – állapította meg. – Például előállt az a rémmesébe illő helyzet, hogy a hazai húsipari cégek olcsóbban tudnak Dániából és Németországból alapanyagot importálni, mint magyar beszállítóktól.
Fórián Zoltán szerint a hazainál olcsóbb alapanyagok és a vágósertés egyre alacsonyabb ára ellenére a boltokban azért nem csökken a sertéshús ára, mert a termelés és feldolgozás költségeit megemelte a nagyobb minimálbér és a drágább elektromos áram.

A közeljövő kilátásairól Házi Zoltán, az OKSZ elnöke úgy vélekedik, hogy a lakosság vásárlóerejének növekedéséhez igazodhat a friss áruk forgalmának trendje is. Fontosnak tartja, hogy a friss áruk értékesítésében új szolgáltatások jelennek meg. Így például mind nagyobb lesz a konyhakészre feldolgozott áruk aránya. Várhatóan erősödik a kereslet a magasabb minőségű, többek közt a biotermékek iránt.
Az EU-tagországokhoz viszonyítva a magyarországi fogyasztás különösen a húsáruk, tejtermékek és zöldség-gyümölcs alacsonyabb, így különösen ezekben a kategóriákban várható a forgalom növekedése.
Bajai Ernő

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo