A kis cégek nagy többsége tisztában van azzal, hogy hasznos lenne alkalmaznia az értékesítés növelésére marketing eszközöket, ám a gyakorlati megvalósításig a legtöbben még nem jutnak el, és hiányosak az ismereteik arról, mi is valójában a marketing.
Az értékesítés és a marketing jellemzően spontán módon zajlik, legtöbbször nélkülözi a tudatos és tervezett üzletpolitikát. A felmérés eredményei figyelmeztetnek, hogy a jelenlegi helyzet alapján Magyarországon igen sok olyan mikro-, kis- és középvállalkozás van, amelynek a közelgő EU-csatlakozás kapcsán komoly nehézségekkel kell majd szembenéznie.
Egy 1-től 7-ig tartó skála segítségével például arra kellett választ adni, hogy a cégvezetők mennyire tartják, tartanák fontosnak, hogy saját cégükben marketing módszereket alkalmazzanak. Nos, a cégek a közepesnél egyértelműen fontosabbnak tartják (5,16-os fontossági átlag mellett a szórás: 1,3) a marketing eszközök alkalmazását. De ez csak elméleti síkon megnyugtató eredmény, hiszen hiába tartják fontosnak, ha a gyakorlati alkalmazásban a legtöbb vállalkozás esetében súlyos hiányosságok vannak még.
A kutatás egy másik kérdéscsoportja azt mérte fel, hogy a cégek mennyire tudatosan alkalmazzák az egyes marketing eszközöket és módszereket. A spontán és a felsorolás alapján mért említések arányából egyértelműen kitűnik, hogy a megkérdezett cégek a legtöbb esetben az általuk amúgy esetlegen alkalmazott eszközről sem tudták, hogy az a marketing eszköztárába tartozik. Az egyik legszembetűnőbb arány az internetes jelenléttel kapcsolatosan jelentkezett: az internetes oldallal rendelkező kis cégek mindössze 7%-a tudta, hogy ez is az üzletszerzést támogató marketing egyik eszköze. A kisvállalkozások által legnagyobb arányban használt értékesítés-támogató eszközök az egységes arculat, az egységes megjelenés kialakítása, valamint a reklámozás és a hirdetés. Sok cégnél jelennek meg a direkt marketing eszközei is, bár sokszor ez sem tudatosan történik. Meglepő lehet, hogy a budapesti kis-, és középvállalkozások közel kétharmadának van Internetes oldala.
Kedvezőtlen képet mutat a cégek marketing terén való informálódása is: a cégek jellemzően „vakon” költenek a marketingre. Az egyik legelszomorítóbb adat, hogy a cégek által az egyik legnagyobb arányban használt – és a marketing eszközök közül klasszikusan a legdrágább – reklámokat, hirdetéseket is a lehetséges hirdetések áttekintése, elemzése nélkül helyezik el, jelentéktelen részben használnak csak média-adatbázisokat. A spontán, nem tudatos marketing munkára utal az is, hogy a cégek igen kis hányada készít üzleti stratégiát, illetve annak részeként marketing tervet. A kisvállalkozások meglepően alacsony arányban végeztetnek piacfelméréseket, versenytárs-elemzéseket is.
A kutatás továbbá azt térképezte fel, hogy van-e a kis cégeknek teljes vagy részmunkaidőben alkalmazott marketingese, milyen értékesítés-támogatási módszereket alkalmaznak, illetve honnan szerzik be a szükséges információkat a marketing feladatok ellátásához. Az eredmény lehangoló.
A kicsik és marketing
Fontosnak tartják a kis cégek a marketinget, de még nem alkalmazzák - derül ki abból a felmérésből, amit a MarketCom Tanácsadó Kft. és a Magyar Marketing Szövetség 2002. júniusában készített a budapesti mikro-, kis-, és középvállalkozások körében.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.