A kicsik és marketing

Fontosnak tartják a kis cégek a marketinget, de még nem alkalmazzák - derül ki abból a felmérésből, amit a MarketCom Tanácsadó Kft. és a Magyar Marketing Szövetség 2002. júniusában készített a budapesti mikro-, kis-, és középvállalkozások körében.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kis cégek nagy többsége tisztában van azzal, hogy hasznos lenne alkalmaznia az értékesítés növelésére marketing eszközöket, ám a gyakorlati megvalósításig a legtöbben még nem jutnak el, és hiányosak az ismereteik arról, mi is valójában a marketing.
Az értékesítés és a marketing jellemzően spontán módon zajlik, legtöbbször nélkülözi a tudatos és tervezett üzletpolitikát. A felmérés eredményei figyelmeztetnek, hogy a jelenlegi helyzet alapján Magyarországon igen sok olyan mikro-, kis- és középvállalkozás van, amelynek a közelgő EU-csatlakozás kapcsán komoly nehézségekkel kell majd szembenéznie.

Egy 1-től 7-ig tartó skála segítségével például arra kellett választ adni, hogy a cégvezetők mennyire tartják, tartanák fontosnak, hogy saját cégükben marketing módszereket alkalmazzanak. Nos, a cégek a közepesnél egyértelműen fontosabbnak tartják (5,16-os fontossági átlag mellett a szórás: 1,3) a marketing eszközök alkalmazását. De ez csak elméleti síkon megnyugtató eredmény, hiszen hiába tartják fontosnak, ha a gyakorlati alkalmazásban a legtöbb vállalkozás esetében súlyos hiányosságok vannak még.
A kutatás egy másik kérdéscsoportja azt mérte fel, hogy a cégek mennyire tudatosan alkalmazzák az egyes marketing eszközöket és módszereket. A spontán és a felsorolás alapján mért említések arányából egyértelműen kitűnik, hogy a megkérdezett cégek a legtöbb esetben az általuk amúgy esetlegen alkalmazott eszközről sem tudták, hogy az a marketing eszköztárába tartozik. Az egyik legszembetűnőbb arány az internetes jelenléttel kapcsolatosan jelentkezett: az internetes oldallal rendelkező kis cégek mindössze 7%-a tudta, hogy ez is az üzletszerzést támogató marketing egyik eszköze. A kisvállalkozások által legnagyobb arányban használt értékesítés-támogató eszközök az egységes arculat, az egységes megjelenés kialakítása, valamint a reklámozás és a hirdetés. Sok cégnél jelennek meg a direkt marketing eszközei is, bár sokszor ez sem tudatosan történik. Meglepő lehet, hogy a budapesti kis-, és középvállalkozások közel kétharmadának van Internetes oldala.
Kedvezőtlen képet mutat a cégek marketing terén való informálódása is: a cégek jellemzően „vakon” költenek a marketingre. Az egyik legelszomorítóbb adat, hogy a cégek által az egyik legnagyobb arányban használt – és a marketing eszközök közül klasszikusan a legdrágább – reklámokat, hirdetéseket is a lehetséges hirdetések áttekintése, elemzése nélkül helyezik el, jelentéktelen részben használnak csak média-adatbázisokat. A spontán, nem tudatos marketing munkára utal az is, hogy a cégek igen kis hányada készít üzleti stratégiát, illetve annak részeként marketing tervet. A kisvállalkozások meglepően alacsony arányban végeztetnek piacfelméréseket, versenytárs-elemzéseket is.
A kutatás továbbá azt térképezte fel, hogy van-e a kis cégeknek teljes vagy részmunkaidőben alkalmazott marketingese, milyen értékesítés-támogatási módszereket alkalmaznak, illetve honnan szerzik be a szükséges információkat a marketing feladatok ellátásához. Az eredmény lehangoló.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo