A burgonya betartotta drágulási ígéretét

Júniusban a növényi termékek árszínvonala 12,6%-kal növekedett, az élő állatok és állati termékeké viszont 0,6%-kal csökkent.

Az időjárási viszonyok miatt a mezőgazdaságban számos növényféleség korábbi betakarításával, szüretelésével kellett számolni az idei szezonban. Ez az állapot bizonyos tekintetben az árakra is hatott - időben előbb drágultak, illetve előbb árasztotta el a dömpingáru is a kereskedelmet. A Központi Statisztikai Hivatal most megjelent adatai alapján is lehet ilyen következtetéseket levonni.

A ráfordítás is jócskán több

Az agrártermékek termelőiár-szintje 2007. júniusban 6,4%-kal haladta meg a 2006. júniusi árszínvonalat - részletezi is a KSH. Ezen belül a növényi termékek árszínvonala 12,6%-kal növekedett, az élő állatok és állati termékeké 0,6%-kal csökkent. Az agrártermékek 2007. első félévi, az előző év azonos időszakához viszonyított 8,9%-os termelőiárszint-növekedése a növényi termékek árszínvonalának 16,4%-os, valamint az élő állatok és állati termékek árainak 0,9%-os emelkedéséből adódott. A mezőgazdasági termelés ráfordításainak árszintje 10,2%-kal volt magasabb 2006 első félévéhez 2007. júniusban az előző év azonos hónapjához viszonyítva a növényi termékeken belül meghatározó súllyal bíró gabonafélék termelői átlagára 28,9%-kal növekedett.

Az ipari növények esetében 12,3%-os áremelkedés volt tapasztalható, ezen belül az olajnövények termelői átlagára 19,6%-kal emelkedett. A korábbi hónapokban jelentős árnövekedést mutató burgonya ára 10,9%-kal lett magasabb. A zöldségfélék ára 13,9%-kal csökkent, ez az idényjellegű zöldségeknek a tavalyinál korábbi betakarításából adódott. A gyümölcsök 9,8%-os árnövekedésében meghatározó szerepet játszott a júniusban jelentős súlyt képviselő meggy, amelynek a termelői ára 31,1%-kal nőtt 2006. júniushoz viszonyítva. Volt csökkenés is

A vágóállatok termelői árának 5,4%-os csökkenésén belül a jelentős súlyt képviselő vágósertés termelői ára 12%-kal csökkent, a vágóbaromfié 10,1%-kal nőtt tizenkét hónap alatt. Az állati termékek 8,2%-os áremelkedésén belül a tej termelői ára 6,7%-kal, az étkezési tyúktojásé 14,7%-kal emelkedett.

Az év első hat hónapjában a gabonafélék termelői átlagára 28,7%-kal, az ipari növényeké átlagosan 4,1%-kal nőtt a 2006. január-júniusihoz képest. A burgonya ára kimagaslóan, 53,3%-kal emelkedett (Az év elején már sokfelé jelezték az áruhiányt, a rekord drágulást - a szerk.) A zöldségfélék ára 1,3%-kal csökkent, a gyümölcsök árszínvonala 12,2%-kal növekedett 2006 első hat hónapjához viszonyítva.

A vágóállatok termelői árai 2,7%-kal voltak alacsonyabbak, mint 2006 első félévében. A vágóbaromfi ára nőtt (10,1%-kal), a vágósertésé csökkent (10,5%-kal). Az állati termékek ára 7,0%-kal emelkedett, ezen belül a tej termelői ára 5,9%-kal, az étkezési tyúktojás ára 13,4%-kal nőtt 2006 első hat hónapjához viszonyítva.

Beruházásra: 4,9 százalék

Az első félévében a mezőgazdasági folyó termelő felhasználás árszínvonala 11,1%-kal növekedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. Az üzemanyagárak csökkenése miatt a felhasznált energia ára nem változott, a jelentős súllyal bíró takarmány ára ellenben 21,3%-kal növekedett. A műtrágyák ára 11%-kal, az állatgyógyászati költségek 9,8%-kal, a gépfenntartási költségek 5%-kal haladták meg az előző év azonos időszaki értékeket. A mezőgazdasági beruházások árszínvonala 4,9 százalékkal emelkedett.

Véleményvezér

Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.
Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo