A világ cégeinek 90 százaléka energiahatékonysági beruházásokat tervez

A vállalatoknak két fontos oka is van, amiért az energiahatékonyságba akarnak fektetni. Az egyik az emelkedő energiaár, a másik az egyre szigorodó szabályok a károsanyag kibocsátás területén.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Egy új felmérés szerint a globális ipar a következő öt évben felgyorsítja az energiahatékonyságba történő beruházásait, mivel a nettó zéró kibocsátás elérése felé tartó verseny egyre intenzívebbé válik. Az energiahatékonysági beruházásokról szóló 2022. évi felmérés (Energy Efficiency Investment Survey) egy nemrég kiadott ENSZ-jelentés nyomán készült, amely összehangolt fellépésére szólítja fel az országokat, hogy gyorsabb ütemben csökkentsék az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását.

Magyarország egyik legújabb autógyára már egyáltalán nem használ fosszilis energiát (Fotó: Lightyear One)

A Sapio Research által végzett globális felmérés 13 ország 2294 vállalatát célozta meg, amelyek 500 – 5000 vagy annál több alkalmazottat foglalkoztatnak. A felmérés a legfrissebb képet nyújtja arról, hogy az iparágak világszerte hogyan tervezik azokat energiahatékonysági intézkedésekre fókuszáló beruházásokat, amelyekkel a nettó zéró kibocsátást kívánják elérni. A felmérés legfontosabb megállapítása, hogy a vállalatok több mint fele (54 százalék) már most is végez ilyen beruházásokat, míg 40 százalékuk idén tervez energiahatékonysági fejlesztéseket.

„A jelentős népesség- és gazdasági növekedés kritikus pontig gyorsítja az éghajlatváltozást, ha a kormányok és az ipar nem fokozzák erőfeszítéseiket. A növekvő urbanizáció és az erősödő geopolitikai feszültségek még kritikusabbá teszik az energiabiztonságot és a fenntarthatóságot" - mondta Tarak Mehta, az ABB Hajtások üzletágának vezetője. „Az energiahatékonyság javítása alapvető stratégiának számít ezen potenciális válságok kezeléséhez. Ezért a beruházásoknak a felmérésben jelzett felgyorsítása pozitív hírnek tekinthető.”

Az ipari villanymotor-hajtásra alapozott rendszerekben különösen nagy lehetőségek rejlenek az energiahatékonysági intézkedések terén. A felmérésben részt vevők csaknem kétharmada korszerűsíti berendezéseit a legjobb hatékonysági osztályba tartozó berendezésekre, és többek között változtatható fordulatszámú villamos hajtásrendszerekkel vezérelt, magas hatásfokú villanymotorokat kíván telepíteni.

A jelentés rámutat az aggodalomra okot adó területekre is. A válaszadók fele a költségeket jelölte meg az energiahatékonyság-javítás legnagyobb akadályaként, 37 százalékuk pedig az állásidőt tartotta akadályozó tényezőnek.  Szintén aggasztó, hogy a válaszadóknak csak 41 százaléka érezte úgy, hogy rendelkezik az energiahatékonysági intézkedésekkel kapcsolatos összes szükséges információval.

„Alapvető fontosságú, hogy az érdekelt felek az egész iparban megértsék, hogy a nettó zéró kibocsátás nem feltétlenül jelent nettó költséget. A beszállítóknak és a kormányoknak egyaránt szerepük van annak az üzenetnek a népszerűsítésében, hogy az energiahatékony technológiák alkalmazása a CO2-kibocsátás csökkentése mellett a beruházás gyors megtérülését nyújtja. A lényeg az, hogy az energiahatékonyság jó az üzletnek és jó a környezetnek is" - mondta Mehta.

További fontos tanulságok a felmérésből:

  • A válaszadók arról számoltak be, hogy éves működési költségeik átlagosan 23 százalékát az energiafelhasználás teszi ki.
  • Tízből kilencen jelezték, hogy az emelkedő energiaköltségek legalább kismérvű veszélyt jelentenek a nyereségességre, míg egyúttal a válaszadók több mint a fele (53 százalék) e veszély mértékét inkább közepesnek vagy jelentősnek vélte.
  • Annak ellenére, hogy a költségek jelentős akadályt jelentenek az energiahatékonyság javítását célzó beruházás előtt, a költségmegtakarítás volt a legfontosabb, a beruházás mellett szóló érv (59 százalék).

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo