A magyar buszos vállalkozóknak annyi

Elszálló költségek, energia- és üzemanyagár, növekvő infláció, emelkedő hitelkamatok – csak néhány azon pénzügyi, gazdasági kihívások közül, amelyek a hazai autóbusz-társaságokat sújtják. Az emiatt jelentős áremelésre kényszerülő ágazat talpon maradásához már nem elég a turizmus várható fellendülése. Átfogó kormányzati stratégiát szorgalmaznak a szakma képviselői, mégpedig mielőbb.

Eddig nem tapasztalt módon rendezte át a világ gazdaságát a több mint két éve tartó Covid-világjárvány. Ráadásul a magyar vállalkozások újabb kihívás elé néznek az orosz-ukrán háború hatásai miatt. Az üzemanyagár drámai növekedése a különjárati autóbuszos személyszállítási piac szereplőinek nyereségességét, és a megrendeléseik számát is csökkenti – hangzott el a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary Autóbusz Tanácsának legutóbbi munkabizottsági ülésén.

Segítségre várva (Fotó: depositphotos)

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján 2020 és 2022 között 93 vállalkozás tűnt el a piacról, ami mindössze 5 százalékos csökkenés.

„Mi viszont egészen mást hallunk a piacról” – fogalmazott az ügyvezető főtitkár. A NiT Hungary nyilvántartása ennél jóval szomorúbb adatokat mutat: a szervezet autóbuszos tagságának száma 15 százalékkal esett vissza, míg az üzemben tartott járműállomány 17 százalékkal csökkent. A NiT Hungary ma is a piaci szereplők több mint 50 százalékát a tagsági körében tudhatja, így ezek az adatok jól tükrözik a piaci helyzetet.

A munkabizottsági ülésen elhangzott: ugyan a Volán 2019-ben mintegy 2000 alvállalkozói szerződést szüntetett meg, jelentősen megnőtt az új beruházások száma, egyre több cég vesz igénybe – dolgozói szállításához – buszos vállalkozásokat, így rendeződött át a piac. A turizmusban dolgozó buszos cégek 30 százaléka el fog tűnni: a kiöregedett buszokat nem állítják vissza a forgalomba. Ráadásul kevés a gépkocsivezető, nem szívesen jönnek vissza a turizmusba a bizonytalanság, kiszámíthatatlanság miatt.

Ma már nem egy olyan vállalkozás van, amelyeknél azért áll a járműpark egy része, mert nincs rá gépjárművezető. Magyarországon a közúti fuvarozói szektorban 130 ezer gépjárművezetőre van szükség, ennek 25-30 százaléka hiányzik jelenleg.

Kiss Róbert Richárd a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. kommunikációs szakértője ismertette a Határtalanul program részleteit, amelynek keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról. Mint mondta: az iskolák pályázhatnak, és valójában mindenki nyer, aki pályázik. Minimum 10 diák, legalább 2 éjszakára utazhat Romániába, Szerbiába, Szlovéniába, Horvátországba jellemzően az iskolások, tíz gyerek mellé mehet egy kísérő is a program feltételei szerint. Eddig 500 ezer diák utazott ennek a programnak köszönhetően.

A szakember az idei szezonban már jóval nagyobb lehetőséget lát a programban, és ez bíztató lehet azon buszos vállalkozások számára, amelyek rendszeresen dolgoztak ezen a területen. Hozzátette az idei pályázati kiírások előkészítése megkezdődött, és az személyszállítási díjak kalkulációjában a BGA Zrt. számít a szakmai szervezet meglátásaira, javaslatára is. Aki ebben a szegmensben tud dolgozni, annak ez meg fogja érni – szögezte le a szakember.

Az érdekvédelmi szervezet szakértői számoltak be arról, hogy a különjárati autóbuszos személyszállításban milyen lehetőségek és feltételek mentén lehet kidolgozni egy úgynevezett költségindexet.

Az index létjogosultságát az üzemanyagárak és a gépkocsivezető-hiány miatt a személyi költségek, bérek drasztikus emelkedése indokolja. Idén március 13-tól a szektor egy részében megszűnt az ársapka, 7,5 tonna össztömeg feletti áru- és személyszállító járművek esetében piaci áru az üzemanyagár. Az üzemanyag részaránya a költségszerkezetben a gázolajár függvényében elérheti a 38 százalékot is, az árváltozások volumene és üteme jóval nagyobb mértékű a megszokottnál.

A hosszútávú szerződésekben már ismert az üzemanyagár-klauzula rögzítése. Az önköltség korrekt számítása érdekében a személyi költségek alakulására is célszerű legalább negyedéves indexálást készíteni.

Az érdekképviselet az Autóbusz Tanács döntése alapján, a képviselt autóbuszos vállalkozások tárgyalási pozícióinak erősítése érdekében előkészíti és bevezeti, mert ez is hiteles adatokkal járul hozzá ahhoz, hogy a megbízók elfogadják az díjak szükségszerű emelkedését. Ugyanakkor átfogó kormányzati stratégiát szorgalmaznak a szakma képviselői, hogy mielőbb stabilizálódhasson az ágazat helyzete.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo