A hajózás miatt drágulhat a gázolaj és a repülés

A következő két évben a repülőgépek tankolása várhatóan jóval többe fog kerülni a légitársaságoknak egy az iparágon kívül történt változásnak köszönhetően – írja az nrgreport a g7.24 cikke alapján.

2020-tól életbe lépnek a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet új szabályai, amelyek szerint a mostaninál sokkal tisztább gázolajat kell használni a tengeri hajók üzemeltetése során. Ezt a változást végül is azért fogjuk megérezni, amikor fizetünk a repülőjegyekért, mert a hajózásban arra a dízelolajra fognak áttérni, aminek az ára erősen kötődik a repülőgép-üzemanyagokéhoz.

Kép: SXC

Az olajfinomítókban jellemzően három különböző típusú terméket állítanak elő: a benzint, a dízelt, illetve a repülésben használt petróleumokat – e kettő az árazás szempontjából tulajdonképpen egy kategóriába sorolható – és azokat az ipari üzemanyagokat, amelyeket jelenleg a tengeri hajókba is tankolnak.

Az új előírások szerint azonban a hajótársaságoknak több mint 85 százalékkal kell csökkenteniük a járműveik által kibocsátott kipufogógáz kéntartalmát, amit leginkább úgy tudnak elérni, ha a dízelre váltanak. Ezzel pedig hirtelen megugorhat a kereslet abban a termékcsoportban, ahova a kerozin is tartozik.

Egyre több a gázzal hajtott óriás utasszállító
Teret kap a környezetvédelem a tengerhajózásban is: cseppfolyósított gáz hajt majd egyre több óriás személyszállítót.
A Wall Street Journal által megkérdezett szakértők szerint az új szabályok bevezetésének egy nem szándékolt következménye lehet a repülőgépek hajtóanyagának áremelkedése, ami végül is a repülőjegyek drágulását eredményezheti. Ráadásul a hajók üzemeltetői nemcsak a tisztábban égő üzemanyag tankolásával felelhetnek meg az új követelményeknek, hanem kipufogógáz-tisztító berendezések használata mellett is dönthetnek.

Egy amerikai bank, a UBS számításai szerint az európai légitársaságok nyeresége a következő évben 6, egy évvel később pedig 21 százalékkal is csökkenhet az új hajózási szabályok miatt, ha a jegyárakat változatlanul tartják. Ront a helyzeten, hogy az olaj árát eleve emelkedő trend jellemzi 2016 óta, így a repülés költségeinek egyre nagyobb részét az üzemanyagszámla teszi ki. A finomítók pedig már most is a maximális vagy ahhoz közeli kihasználtsággal működnek, tehát nincs mozgásterük arra, hogy a termelés felpörgetésével megkíméljék a légitársaságokat az áremelkedéstől.

Az autósok sem úszhatják meg

További nyitott kérdés – amire a WSJ összeállítása nem tér ki –, hogy az autósok mit fognak mindebből megérezni a benzinkutakon.

Vélhetően ők sem ússzák meg a drágulást, korábban egyebek mellett a Bloomberg írt arról, hogy a közúti fuvarozók költségeit is emelheti a tengeri üzemanyagváltás. A Nemzetközi Energia Ügynökség nyári becslése szerint 20-30 százalékkal drágulhat a dízel a hajózási szabványváltozás miatt.

Márpedig a személyautókba ugyanaz a gázolaj kerül, mint a kamionokba. A konkrét magyarországi árváltozás persze sok más tényezőtől is függ, leginkább attól, hogyan alakul az olaj ára és a forint-dollár árfolyam 2019-2020 fordulóján. Mindenesetre valószínű, hogy a már most is drágább gázolaj ára még inkább elszalad majd a benzinéhez képest.

 

 

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo