A boltláncok harca - melyik a magyarok kedvenc áruháza?

A tavalyi év a feje tetejére állította a világot. Hirtelen olyan kihívások elé állított mindannyiunkat, amikre korábban senki nem számíthatott. A járvány kezdetén kirobbant pánikhangulat kiemelt szerepbe helyezte a hazai üzletláncokat, amelyek megoldásait, eredményeit és reakcióit előszeretettel vitattuk meg az interneten.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az Ynsight Research kutatócsapata ezeket a 2020-as év alatt született közösségi média bejegyzéseket vizsgálta meg, hogy megtudhassuk: melyik volt a magyarok kedvenc üzletlánca. A netnográfiai módszerrel dolgozó kutatás megmutatja, hogy az ületekkel kapcsolatban miről, hogyan és milyen kontextusban beszélgettünk online, és hogy mi változott 2019-hez képest.

Változó környezet – a „covid faktor”

A Covid-19 elterjedése elsőként pánikvásárlási hullámot indított az országban, ami a kezdeti időszakban átmeneti készlethiányt okozott az üzletekben. A járvány miatti korlátozások bevezetése (idősávok, maszkviselés, távolságtartási szabályok) újabb problémákat vetett fel, ami gyors reakciókat és problémamegoldást kívánt üzletláncainktól. A boltokra kiszabott különadó nehéz helyzet elé állította a közérteket, akik sok esetben kénytelenek voltak elbocsátani a dolgozóik egy részét. A kevesebb alkalmazott miatt sokszor feltorlódtak a sorok a kasszáknál, de megnehezítette az árufeltöltést és a meghirdetett akciók időpontjának betartását is.

Az új körülményekhez való alkalmazkodás a vásárlóknak is nehézségekkel járt. A váratlan események, a napról-napra változó lehetőségek új feszültségeket teremtettek. A kiszámíthatatlan, sok kellemetlenséggel járó helyzet egy olyan felfokozott hangulatot hozott létre a vásárlókban, ami a konfliktusok kiélesedésével is járt és jól meglátszik az online beszélgetések negatív hangulatán. A járvány témája beszivárgott az élet összes területére, így a bevásárlással kapcsolatban is viszonyítási ponttá vált. Az üzletek ezt felismerve, szintén gyakran foglalkoztak a kérdéssel online. Megszokottá váltak az olyan hashtagek, mint a „#maradjotthon” vagy a „#vigyázzunkegymásra”.

A konfliktusos időszak ellenére, a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból látható, hogy a tavalyi évben rekordokat döntött az online kereskedelmi forgalom. Az eredmények alapján a járvány győztesei egyértelműen az online kiskereskedések voltak. A nagyobb üzletláncok, mint az Auchan vagy a Tesco már eleve rendelkeztek ezzel a szolgáltatással, viszont a váratlan megugrott kereslet őket is próbára tette. A rendkívüli helyzet megoldására és a vásárlói igények kielégítésére a legtöbb üzletlánc hihetetlen gyorsasággal vezette be az online bevásárlás lehetőségét, amire az online kommunikációban is nagy hangsúlyt fektettek.

Ami változatlan – továbbra is rengeteget foglalkozunk az üzletláncokkal

A 2020-as évben közel 900 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes üzletláncmárkákkal, amely megközelítőleg 30 százalékos emelkedést jelent 2019-hez képest. Az interakciók számában is regisztráltunk kisebb növekedést: 2020-ban majdnem 3 millió like, komment, és megosztás érkezett a boltok által közzétett tartalmakra. Az említések emelkedése főleg annak köszönhető, hogy a koronavírus miatt a legtöbb üzletlánc aktívabb volt a közösségi médiában, de sok cikk is foglalkozott az üzletek megváltozott körülményekre adott reakcióival, valamint több netező is nyilvánított véleményt a szolgáltatásokról.

A tavaly mért eredményekkel összehasonlítva a Lidl, a Spar és a Coop megtartotta az első három helyet az említések számában. Itt érdemes megjegyezni, hogy az internetes vásárlás fellendülése ellenére éppen a dobogós üzletláncok nem rendelkezik online bevásárlási lehetőséggel vagy házhozszállítással. Ennek ellenére mégis ezek az üzletek voltak képesek helyezéseik, így a vásárlók figyelmének megtartására – elsősorban online kampányaik hatására.

Történtek viszont változások is a ranglistán. A Reál említései több mint ötszörösére emelkedtek, így a lista utolsóelőtti helyéről indulva megelőzte az idei évben visszaesést produkáló Tesco-t. Kisebb, de látványos emelkedés látható a Penny Market említéseiben is, ami így a hatodik helyre ugrott az említések számában stagnáló Aldi és CBA/Príma elé. Az Auchan és a Metro kapcsán megosztott bejegyzések száma 2020-ban tovább csökkent, így idén utolsó helyezettekként végeztek.

Az áruházláncok online jelenléte – hogy alakult a követők száma?

2019-hez hasonlóan, az elmúlt évben is nagy különbségeket regisztráltunk az egyes üzletláncok követőszámaiban. A Facebook-felhasználók körében továbbra is az Auchan-Lidl-Spar hármasa a legnépszerűbb. Az Auchan a többiekhez képest még mindig kiemelkedően magas követőtáborral rendelkezik, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az Auchan bár magyar nyelvű tartalmakat közöl, mégis nagyarányú nemzetközi követőbázissal, amely lényegesen hozzájárul az első helyezéshez.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo