A Balaton haláltusája

A mindannyiunk tudatalattijában meglapuló emlékképek közül bármikor könnyűszerrel felidézhető a koratavasztól későőszig a magyar tenger mentén egymásutániságukban sorjázó tóparti szórakozóhelyek öröknek tetsző lüktetése. Csakúgy, mint a mélán hömpölygő családi vakációk tóparti nyárutóinak önfeledt boldogsága. Európa egyik legkiterjedtebb tóvidékének turizmusgazdasága ugyan már jó ideje túljutott önnön zenitjén, a – balatoni idegenforgalom tetszhalott jellegéről tudósító - legutóbbi híradások mégis letaglózóan hatnak a magyar tenger szépszámú szerelmeseire.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai média az elmúlt emberöltő során szezonról-szezonra az újabb és újabb magaslatokra jutó árszínvonal, az elviselhetetlenségig fokozódó tóparti beépítettségi szint, valamint a szokatlan szélsőségességről tanúságot tevő időjárás okán szokott rendre beszámolni a Balaton mentén szembeötlő áldatlan állapotok felől. Azonban az idei turisztikai főidény kezdetén a Covid-krízis Csipkerózsika-álmából tavaly feléledni tetsző Balaton-régió drámai gazdasági állapotairól értesülhetett a közvélemény. A júliusban publikált adatok tanúsága szerint a tóparti szállodaipar legjelentősebb aktorai 20-40 százalék közötti visszaesésről adtak számot az előző év teljesítményéhez viszonyítva. A szállodaipari szakértők a kiemelkedően erőteljes magyarországi inflációs hatás miatt drasztikusan gyengülő belföldi keresletnek, valamint a külföldi utak relatíve kedvezőbb ár-érték arányának tudják be a térségben általánosan érzékelhető ágazati recessziós hatást. További nehézséget jelent a külföldi turisták immár trendszerű elmaradása: 2022-ben a Balaton mentén szabadságukat töltő üdülőknek mindössze negyede érkezett külhonból a Magyar Turisztikai Ügynökség kapcsolódó adatsorai értelmében, és a helyzet azóta se javult érezhetően.

Átgondolt fejlesztési stratégia híján, ötletkupacok gyűjteménye lett a Balaton (Fotó: Depositphotos)
Átgondolt fejlesztési stratégia híján, ötletkupacok gyűjteménye lett a Balaton (Fotó: Depositphotos)

A térségi turizmusgazdaság szélsőségesen szezonális működése okán a nyári adatok romlása az év egészének mutatóira rányomja majd bélyegét, hiszen a vendégéjszakák számának közel kétharmada (tavaly 63 százaléka) a nyári hónapokban realizálódott. Tekintettel arra, hogy az ágazatban elköltött minden tizedik forint SZÉP-kártyákra feltöltött munkáltatói forrásokból eredt, az idei főidénytől immár hidegélelmiszer-termékekre is fordítható állami kezdeményezésű kedvezménykártya-rendszer bővülő felhasználhatósága alapvetően rontja a szóban forgó ágazat jövedelmezőségi kilátásait.

A Balaton közelgő végnapjait jelzi, hogy a számottevően romló hazai szállodaipari értékesítési adatsorokkal párhuzamosan a vonatkozó horvát statisztikák a tengerparti desztinációk kiemelkedő eredményességéről tanúskodnak, hiszen a dalmát turizmus volumene idén immár 32 százalékkal bővült a tavalyi év azonos időszakához képest, azon belül a külhoni célpiacokról érkező turistacsoportok felől generálódó forgalom 41 százalékkal haladta meg az egy esztendővel korábban mért költési szintet. További tehertétel a hazai perspektívákra nézvést, hogy a Balaton tradicionális célpiacaiként számon tartott német, osztrák küldőterületek dominálják a horvát idegenforgalmi szolgáltatásexport makroadatait, valamint a tavaly még hazánk idegenforgalmi adatsorait is kedvezően befolyásoló V4-térség nemzetgazdaságainak küldőterületei.

Habár tavaly még 2,8 millió vendég 8,8 millió vendégéjszakát töltött a tóparti üdülőövezetben hozzávetőlegesen fele-fele arányban a szállodaipari létesítményekben (45 százalék) vagy a magánszállás-helyeken időzve szabadnapjain, azonban a térség romló pozíciói már nehezen voltak elfedhetők a szezon egyre rövidülő jellegéből adódóan. A pandémiát követő piaci élénkülés felettébb viszonylagos jellegére világít rá azon adat is, miszerint a Covid újabb hullámaitól kísért 2021-es esztendőben mértnél mindössze 24 százalékkal volt magasabb az egy évvel később realizált vendégéjszakaszám a Balaton-régióban. Az inflációs problémáktól sújtott idei esztendő során pedig a külpiac korábbi gyengülése mellett a turisztikai kereslet belpiaci lába is megrogyott: a K&H Bank által készített idei felmérés szerint a hazai háztartások 68 százaléka nem tervez 5 napnál hosszabb belföldi utat az idei évben, míg e deklasszálódó kör 77 százaléka döntően anyagi okokból kifolyólag egyáltalán nem szándékozik üdülési célra fordítani jövedelméből.

A tájegység viszonyaira manapság fokozottan ható térségi idegenforgalmi recessziós trendek kiváltó okainak értelmezéséhez fontos volna visszatekintenünk a Balaton-mentén anno kialakult üdülőövezet létrejöttének mikéntjére, amely gazdaságtörténetileg kódolt folyamatok alapján hamar belátható lenne a napjainkban a tópart mentén működő aggregált kapacitásoknak a valós kül- és belpiaci keresleti igényekhez képesti viszonylagos túlméretezettsége.

Tömegturizmus híján a reformkor során kialakuló térségi fürdővárosok mindössze szigetszerű jelleggel voltak jelen az akkortájt még felettébb sporadikus hazai idegenforgalom térképén a dalmát tengerpart már akkortájt is magas kiépítettségű idegenforgalmi létesítményeit, az alpesi hegyvidék közkedvelt üdülőkomplexumait és a Kárpátok láncolatait egyaránt államterületén belül tudó Monarchián belül nyilvánvalóan legfeljebb szekunder jelentőséggel bírhattak, mely alárendelt pozíció a Horthy-korszak során se változott jelentősen. A Balaton az európai körutakhoz és a távolsági luxushajó-utazásokhoz csekély forrással bíró hivatalnoki középosztályok, illetve a deklasszált dzsentri rétegek üdülőtérségeként vonult be a hazai köztudatba (primer jelleggel az északi part esetében), valamint a pesti középpolgári-kiskereskedői szcéna közkedvelt rekreációs célterületeként (leginkább a déli part vonatkozásában).

A Balatonnak a ma is aktív generációk által természetesnek vett – felettébb urbanizált jellegű – infrastruktúrája a ’45-ös fordulatot követően kezdett villámgyorsan kiépülni, mely modernizációs trend karakterét eleinte a dzsentri réteg szokásait előszeretettel majmoló pártelitek szeparációs és biztonsági igényei formálták (leginkább a Rákosi-éra során), majd az érett kádárizmus jóléti legitimációs céljai. Az egyoldalúan a pártelitek önös szempontrendszere szerint kialakított tóparti fejlesztési koncepciók az eleinte nyíltan, majd egyre burkoltabban jogtipró működésű pártállam sötétebbik arcát mutatták a megvalósítási fázisban: példának okáért a balatonaligai pártüdülő-komplexum ’56-ot megelőző fejlesztésekor (ahol hamarosan saját használatú villaépítményt kapott többek között Rákosi, Rajk, Kádár és Gerő közvetlen rokonsága) 130 helybeli családot telepített ki az államvédelem egyik napról a másikra. A konszolidált államszocializmus során költségvetési eszközökkel dotált strandfejlesztési, üdülőlétesítési és komplexumépítési láz kiegészítve a főúthálózat, a csatornarendszer és az urbanizációs hálózat kiépülésével tette egyedivé a keleti táboron belül a Balaton-régió turisztikai kapacitásait és kapcsolt infrastruktúráit.

A szocialista elitek sorában idővel divatja lett a korabeli albán, bolgár, román tengerparti ellátási szintet messze meghaladó infrastrukturális színvonalat képviselő Balaton-part menti nyári üdülésnek a keleti tábor egészén belül, melynek hála az ’56-os forradalmat követő megtorlás miatt nemzetközileg közel egy évtizeden át felettébb izolált kádárizmus nemzetközi arculata is gyors javulásnak indult világszerte. A gazdasági helyzet gyors normalizálódásával és az országimázs ugrásszerű javulásával párhuzamosan gombamód szaporodó magánnyaralók és SZOT-üdülők, valamint a vállalati üdülés-beutalási rendszer működtetését lehetővé tevő szabadidős komplexumok sora egycsapásra megnövelte az állandóan helyben lakó népesség számát (a háttértelepülésekkel együtt mintegy 250 ezer főre) és a térségben rendszeresen megforduló hazai és külhoni turisták számát a többmilliós szinten állandósította.

A tömegközlekedési kapcsolatok javulása folytán az ország távoli szegletei felől is jelentősen rövidülő - főként vasúti - utazási menetidő, valamint a közúthálózat látványos fejlesztése okán bővülő magán turistaforgalom miatt a térség túlterheltsége vitathatatlanná vált, azonban a szocialista rezsim devizaéhsége és a társadalom rekreációs szükségletei folytán az éra alárendelte a Balaton épített és természeti örökségét a fogyasztási igényeknek. A fejlődés a Kádár-éra fénykorában töretlennek tetszett: villámgyorsan nőtt a szállodai kínálat mellett a magánszálláshelyek kapacitása is a régió egészében (1960 és 1975 között 53 ezerről 242 ezerre); 1965-ben pedig már 1470 vitorlást kellett nyaranta ellátnia a partmenti kikötői hálózatnak, majd a szocialista fejlesztéspolitika térségi ékköveként Zamárdiba 1971-ben elért az M7-es autósztráda. A napjainkra fenntarthatatlanná váló beépítettségi és környezetkárosító alapproblémák valójában ekkortól vették kezdetüket a szemet hunyó szabályozási és ellenőrzési hiátusok terjedésével. Napjainkhoz hasonlóan a pártelit és a felső középréteg számára presztízsértékkel bírt egy-egy tóparti ingatlan megszerzése, ami főként a fővároshoz jobb közlekedési kapcsolatokkal bíró déli parton vezetett szélsőséges beépítettséghez és a vízi élőhelyekben otthonra lelt flóra és fauna látványos sorvadásához.

A hazai és a keletnémet szakszolgálatok ádáz figyelmétől kísért (az otthonmaradottak és a disszidensek szabad kapcsolatfelvételét lehetővé tevő) éves rendszerességű családtalálkozók helyszíneként szolgáló Balaton-régió a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján eljutott befogadóképessége csúcsára. A vállalati üdülési beutaló-rendszer generálta mesterséges többletforgalom és a bipoláris nemzetközi viszonyokból fakadó helyzeti előnyök együttese formálta aranykor egy csapásra véget ért a rendszerváltás beköszöntével.

A döntően német nyelvterületről érkező korábbi külhoni vendégkör az akkortájt már messze jobb ellátási színvonalat nyújtó Mediterráneum felé vette az irányt csakúgy, mint a fizetőképes hazai kereslet, miközben széles alsó-középosztályi rétegek számára vált elérhetetlenné az évenkénti nyaralás. A szezon lerövidült, az újonnan megjelenő hátizsákos észak-európai diákság többletfogyasztásával mindössze részlegesen ellentételezett külhonból visszatérő korábbi fizetőképes turistaközösség tagjai kezdtek elmaradozni, a régió közösségi infrastruktúrája idővel végzetesen amortizálódott. A mindekori országvezetés részéről sokáig afféle devizatermelő fejős tehénként tudatosan túlhasznált, a ’70-es évek kádárista jólétének időszakára a keleti tábor legmagasabb szinten kiépített szolgáltatói infrastruktúrájával bíró tóvidék az ezredforduló környékén már különösképp elavultnak számított nemzetközi összevetésben. Így globális versenyhelyzetbe kerülve a térség már nem volt képes az irányába évtizedekig fókuszáló korábbi kereslet tartós fenntartására.

A térség patinás hírnevét korántsem öregbítette tovább az egymással bizonyos időközönként rendre elszámolási vitába keveredő térségi érdekeltségű alvilági klánok működésének elszabadulása a rendszerváltozást követő évtized során. A többek között az életét egy XII. kerületi garázs szerelőaknájába betonozottan végző – egykor a Balaton „királyaként” számon tartott - Szlávy Bulcsú, az ő helyetteseként saját autójában felrobbantva halálát lelő veszprémi Molnár Péter, a fővárosi Aranykéz utcában pokolgépes támadás áldozatául eső Boros Tamás, valamint az elmúlt emberöltő során közel másfél évtizedet börtönben töltő Tasnádi Péter nevével fémjelzett partmenti alvilág „áldásos” tevékenysége folytán a családos nyaralók messze elkerülték a tópartot a ’90-es évek zavaros korszaka folyamán.

A bő húsz évvel korábban útjára induló Széchenyi-terv révén elkezdődött szálláshelyfejlesztési- és szállodamodernizációs program elsőként a termálvízzel megáldott fürdővárosokat preferálta országszerte (a balatoni térségben és annak vonzáskörzetében főként Zalakaros, Hévíz, Bükfürdő számított a kedvezményezettek sorába), a lassan felerősödő hazai magántőke fejlesztései pedig eleinte a központi régióba és a távolabbi desztinációkba (pl. Tisza-tó) koncentrálódtak. A Balaton fejlesztésében zászlóshajó szerepet betöltő – az idegenforgalmi bevételekből a rendszerváltástól kezdődően busás hasznot húzó - tóparti települések közforrásai önmagukban nem voltak elegendőek még a pótló beruházások elvégzéséhez sem, habár látványos szigetszerű fejlődés vitathatatlanul lezajlott a térség több pontján. Leginkább a tradicionálisan az északi part központjaként aposztrofált Balatonfüreden, a déli part fővárosának számító Siófokon, valamint a két „fővárost” körülölelő falusias agglomerációs zónában.

A töretlen szigetszerű fejlődést egy szűk évtizedre a 2008-as világgazdasági krízis törte meg. Eközben a helyhatóságok, az államvasutak, valamint a Volán-társaságok kezelésében lévő közúti, vasúti és kikötői infrastruktúra megújítása tartósan elmaradt, vagy legfeljebb részlegesen zajlott le az ezredforduló óta eltelt negyedszázad során, valamint a strandok időközben végbe menő kapacitásbővítését a vendégéjszakák számának alakulása azóta se igazolta vissza. A minőségi munkaerő a szélsőséges szezonalitás és az alulfizetettség okán munkavállalási céllal külhonba vándorolt, vagy belföldön maradva (esetleg a távolabbi magyar indusztriális centrumok valamelyikébe irányuló belső migráció részeseként) jó ideje szektort váltott.

Az uniós csatlakozást követően zömében EU-s források terhére megújult térségi szállodakapacitásokban, valamint a régióban működő panziók és magánszálláshelyek fejlesztését célzó Kisfaludy-program elmúlt években realizálódó fejlesztéseiben rejlő ágazatszintű modernizációs potenciált a Covid-krízis és az azt követő orosz-ukrán háború okán végbe menő forgalomcsökkenés utóhatása egycsapásra annulálta.

Az évtizedeken át elmaradt közberuházások halmozódása, a korábban védettséget élvező nádasok irtása, az egykori nyári táborok és üdülősorok helyén felhúzott lakóparkoknak a rekreációs- és üdülőterületet szűkítő uniformizált sora, valamint a kimagasló népsűrűség folytán immár végletesen túlterhelt helybeli közúthálózat és csatornarendszer együttese egyre kevésbé képes vonzerőt gyakorolni a hagyományos térségi tömegturizmusnál ma már jóval magasabb igényszinttel bíró külhoni turista-célközönségre. Míg a belső kereslet mindezzel párhuzamosan végbe menő – főként makrogazdasági kiváltóokokra visszavezethető - gyengülése okán a komplex ellátási színvonal trendszerű csökkenése és az évek óta főként a vendéglátóiparban tapasztalható szolgáltatóhelyi kínálatredukálódás további folytatódása prognosztizálható.

A mindenkori országvezetés révén rendszereken átívelő módon végletekig túlhasznált tóvidék kizsigerelése összességében napjainkra bosszulja meg végképp önmagát. Truman Capote XX. századi amerikai szerző írja valahol: „Egész jövőnket magába foglalja a múltunk”. Nos, minden jel szerint a térségi állapotok tükrében nehéz volna a régió elkerülhetetlenül pangó jövőképének felvázolásához találóbb mondásra lelnünk.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo