7,1 százalékos infláció, tavaly novemberhez képest

2001. novemberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,1%, decembertől novemberig a drágulás 6,8% volt, 2000. novemberhez viszonyítva pedig 7,1%-kal növekedtek az árak. Az év első tizenegy hónapjában az árak átlagosan 9,4%-kal voltak magasabbak, mint az előző év azonos időszakában - tette közzé a KSH.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A szolgáltatások drágulása 0,08%-kal, az élelmiszereké 0,07%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,05%-kal, a háztartási energiáé és a szeszes italok, dohányáruké pedig 0,02-0,02%-kal emelte a fogyasztói árak előző hónaphoz mért indexét. Az egyéb cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,15%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal mérsékelte az előző hónaphoz viszonyított áremelkedést. Az egyéb cikkek csoportból kiemelve a járműüzemanyagokat, ezek árának többszöri csökkentése összességében 0,22%-nyi mérséklő hatással volt az egyhavi árváltozásra.
A novemberi áremelkedés teljes mértékben piaci indíttatású volt.
1 hónap alatt , 2001. októberhez viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,3%-kal emelkedett. Kismértékben csökkent a sertéshús (2,0%), a liszt (1,6%) és a baromfihús (0,7%) ára. A sajt, a cukor és a rizs ára gyakorlatilag nem változott, drágult viszont a sertészsiradék (5,2%), az étolaj (4,1%) és a tojás (2,1%).
Az egyéb cikkek, üzemanyagok főcsoportban az átlagos árcsökkenés 0,9% volt, ami meghatározóan a járműüzemanyag-árak 4,4%-os mérséklődésének következménye. Tovább csökkentek a tartós fogyasztási cikkek árai is, a járművek átlagosan 0,8%-kal kerültek kevesebbe, mint az előző hónapban. A szolgáltatások árai (0,3%) az átlagosnál nagyobb mértékben emelkedtek, míg a szeszes italok, dohányáruk (0,2%) és a háztartási energia (0,2%) körében a drágulás alig haladta meg az átlagos mértéket. Novemberben, az egy évvel ezelőttihez hasonlóan – bár az előző két hónapi árnövekedésnél jóval kisebb mértékben – tovább emelkedtek a ruházkodási termékek árai 0,8%kal.
12 hónap alatt , 2000. novemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai 10,5%-kal, az átlagot meghaladva emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: a sertészsiradék 27, a szalonna 23, az étolaj és a szalámi, sonka 20, a cukor és a tej 19, a sertéshús és a párizsi, kolbász 18%-kal drágult. Az idényáras élelmiszerek (2%), a margarin és a rizs (3%), a csokoládé, kakaó (4%) és az üdítőitalok (6%) árának növekedése jóval átlag alatti volt. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a tojás (5%), a liszt és a csomagolt kávé (2%) ára.
A tartós fogyasztási cikkek átlagosan 0,1%-kal kevesebbe kerültek, mint egy évvel korábban, amire az elmúlt évtizedben nem volt példa. Az egyéb cikkek, üzemanyagok (1,9%) és a ruházkodási cikkek (4,6%) 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A háztartási energia (7,7%), a szolgáltatások (8,5%) és a szeszes italok, dohányáruk (10,4%) árnövekedése viszont átlag feletti volt.
Egy évvel korábban , 2000. novemberben a fogyasztói árak növekedése az előző hónaphoz mérve 0,5%-ot, 1999. novemberhez viszonyítva 10,6%-ot tett ki.

Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva egy hónap alatt a fogyasztói árak szintén 0,1%-kal emelkedtek.

2001. novemberben a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,7%, 2000. novemberhez viszonyítva 8,4% volt, míg előző év novemberében ez 0,8%, illetve 8,8%-ot tett ki.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo