Az élelmiszerek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,44%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké 0,14%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,02%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,01%-kal mérsékelte, míg a szolgáltatások drágulása 0,14%-kal, a szeszes italok, dohányáruké 0,04%-kal emelte az előző hónaphoz viszonyított árváltozást. Legutóbb négy évvel ezelőtt, 1998. augusztusában volt ilyen mértékű árcsökkenés az előző hónaphoz képest.
Ez év júniusban az áremelkedés teljes mértékben piaci indíttatású volt.
1 hónap alatt, 2002. májushoz viszonyítva az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai 0,4%-kal csökkentek. Csökkent az ára a zsiradékoknak (1,5%), a hús, húskészítményeknek (1,2%), a tej, tejtermékeknek (0,9%). Emelkedett viszont az ára a kenyérnek (1,2%) és a péksüteményeknek (1,0%). Az átlagot meghaladó csökkenés volt tapasztalható az idényáras élelmiszerek (11,6%) esetében.
Az egyéb cikkek, üzemanyagok körében az átlagosnál nagyobb mértékű árcsökkenés következett be, a járműüzemanyag (2,5%) és a virág, dísznövény árak (6,9%) mérséklődésének köszönhetően. A tartós fogyasztási cikkek körében folytatódott az árcsökkenés, míg a ruházkodási termékeknél a májusi árnövekedés után, júniusban kismértékben mérséklődött az árszínvonal. Az előző hónaphoz viszonyítva a háztartási energia körében az árak nem változtak. A szeszes italok, dohányáruk és a szolgáltatások ára nőtt. Az üdülési szolgáltatások árai 3,8%-kal, a sportrendezvény-, strandbelépőké 1,8%-kal, a gépkocsi kölcsönzés és a parkolási díjak 1,3%-kal emelkedtek.
Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva egy hónap alatt a fogyasztói árak 0,1%-kal csökkentek.
12 hónap alatt, 2001. júniushoz viszonyítva, az élelmiszerek áremelkedése két év óta először az átlagnál kisebb mértékű volt. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az étolaj 22, a cukrászáru, fagylalt 12, az idényáras élelmiszerek és a munkahelyi étkezés 11, az éttermi, az iskolai étkezés és a tej 10%-kal drágult. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertéshús (21%), a liszt (13%), a tojás (10%) és a baromfihús (8%) ára.
A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 2%-kal kevesebbet kellett fizetni, mint 2001. júniusban. Az elmúlt 12 hónap közül kilencben csökkentek az árak. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti áremelkedésén belül kiemelkedett a testápolási szolgáltatás 14, a lakbér 13, a mozi és a szemétszállítás 12, a járműjavítás, –karbantartás és a tv-előfizetés 11%-os drágulása. A háztartási energia és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál.
*
2002. júniusban a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2001. júniushoz viszonyítva 5,7% volt. Részletesebb információk „Az új típusú maginflációs mutató visszatekintő adatsora” című időszaki tájékoztatóban találhatók.
*
2002. júniusban a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 99,3% volt, előző év júniushoz pedig 105,1%.
*
A fogyasztói árak 2002. július havi alakulásáról KSH-sajtóközlemény és gyorstájékoztató 2002. augusztus 13-án (kedden) jelenik meg.
5,9 százalékos első félévi infláció
2002. júniusban egy hónap alatt 0,4%-kal csökkentek, 2001. júniushoz viszonyítva pedig 4,8%-kal növekedtek az árak. Az első félévben átlagosan 5,9%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?