5,3%-os a tavalyi infláció

2002-ben, átlagosan 5,3%-kal voltak magasabbak az árak, mint 2001-ben - tette közzé a KSH.

2002. decemberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,1% volt, 2001. decemberéhez viszonyítva pedig 4,8%-kal növekedtek az árak. Az elmúlt évben átlagosan 5,3%-kal voltak magasabbak az árak, mint 2001-ben.
Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a szeszes italok, dohányáruk drágulása 0,06%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké és a ruházkodási cikkeké 0,03-0,03%-kal, a háztartási energiáé 0,02%-kal emelte, míg az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,02-0,02%-kal mérsékelte azt.
1 hónap alatt, 2002. novemberhez viszonyítva, az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek árai 0,5%-kal mérséklődtek. Csökkent az ára a sertéshúsnak (5,0%), a szaláminak, sonkának (2,8%), a sajtnak (1,9%), a vajnak, vajkrémnek (1,8%), a rizsnek (1,6%), a baromfihúsnak (1,5%), a sertészsiradéknak és a margarinnak (1,1%), a cukornak és a száraztésztának (1,0%). Emelkedett viszont az ára az idényáras élelmiszereknek (4,0%), a tojásnak (2,2%), az éttermi és munkahelyi étkezésnek (0,7%).







A szeszes italok, dohányáruk főcsoportban viszonylag jelentősebb mértékű volt az áremelkedés, a dohányáruk – a jövedékiadó emelés áthúzódó hatására – átlagosan 1,3%-kal drágultak egy hónap alatt. Decemberben, az ünnepi kereslet-növekedés következtében, a ruházkodási termékek áremelkedése az előző hónapi drágulást kis mértékben meghaladta. A háztartási energia és az egyéb cikkek, üzemanyagok főcsoportokban szintén átlag feletti növekedés következett be. Ezen belül a virágok, dísznövények ára 3,0%-kal, az újságoké, folyóiratoké 1,7%-kal emelkedett. Decemberben a járműüzemanyagok átlagárai a háromszori áremelés ellenére a novemberi átlagos szinten maradtak, mivel a novemberben bekövetkezett árcsökkenések és a decemberi áremelkedések kiegyenlítették egymást. (Az ármegfigyelés minden hónap 1-20.-a között történik, a 20. utáni árváltozások a következő hónapban érvényesülnek.)
A szolgáltatások körében az árak összességükben nem változtak novemberhez viszonyítva, a postai szolgáltatások díjtételei 3,1%-kal emelkedtek, a sportrendezvények, múzeumi belépők árai pedig 3,0%-kal mérséklődtek. A tartós fogyasztási cikkek esetében árcsökkenés volt megfigyelhető.
Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva nem változtak.
12 hónap alatt, 2001. decemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 3,6%-kal, emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 14, a cukrászáru, fagylalt 12, a munkahelyi étkezés 10, az éttermi és az iskolai étkezés, valamint a büféáruk 9, az alkoholmentes üdítőitalok 8%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertéshús (15%), a sertészsiradék (13%), a baromfihús (9%), a szalonna (5%), a szalámi, sonka (4%) és a párizsi, kolbász (3%) ára.
A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2001. decemberében. A háztartási energia és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti áremelkedésén (5,5%) belül kiemelkedett a postai szolgáltatások 14, a testápolási és oktatási szolgáltatások 12, a szemétszállítás és a sportrendezvények, múzeumi belépők 11, a járműjavítás, -karbantartás 10, és a mozi 9%-os drágulása. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 16, az újságok, folyóiratok 13, a járműüzemanyagok 10%-kal kerültek többe, mint 2001. decemberében.

*

2002. decemberben a szezonálisan kiigazított “alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,3%, 2001. decemberhez viszonyítva 5,4% volt. Részletesebb információk “Az új típusú maginflációs mutató visszatekintő adatsora” című időszaki tájékoztatóban találhatók.

*

A nyugdíjas fogyasztóiár-index 2002. decemberben az előző hónaphoz 100,1%, előző év decemberhez 104,2%, 2002. évben pedig 105,3% volt 2001. évhez viszonyítva.

*

2002-ben a fogyasztói árak átlagosan 5,3%-kal alakultak magasabban, mint az előző évben. Ezen belül a tizenkét havi árváltozás januárban volt a legmagasabb (6,6%), míg augusztusban a legalacsonyabb (4,5 %), ez alatt a nyolc hónap alatt havonta folyamatosan csökkent az áremelkedés tizenkét havi üteme, az év utolsó hónapjai mérsékelt növekedést és stagnálást hoztak e mutatóban. A havonkénti árváltozás az év nyolc hónapjában drágulást, a három nyári hónapban árcsökkenést jelentett, novemberben pedig átlagosan nem változtak a fogyasztói árak.

Az éves 5,3%-os átlagos fogyasztóiár növekedést alakító termék- és szolgáltatás csoportok árváltozásának jelentős szóródása tapasztalható: csökkentek a tartós fogyasztási cikkek árai (az év során minden hónapban 100% alatt volt a tizenkét havi index), s átlag alatti árnövekedés következett be a ruházkodási cikkek és az egyéb cikkek, üzemanyagok termékcsoportokban. Legnagyobb mértékű áremelkedés a szeszes italok, dohányáruk csoportban (9,7%) következett be, az átlag felett nőttek a szolgáltatások (6,4%), valamint kis mértékben a háztartási energia (5,5%), és az élelmiszerek (5,4%) tizenkét havi átlagárai.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo